Jump to content
Annons

Inspelningstips och annat trix tack!


Romarn

Recommended Posts

pHISTERmILL (oregistrerad)

Får ni fler idéer fyll gärna på kanske andra också kan dra nytta av hur man får till en lågbudget inspelning bra.

Ett tips om ni ska närmicka (vilket verkar passa den här lokalen bäst) är att inte micka för nära. Mycket av klang och ton går förlorad om du placerar en mick nästan alldeles inpå skinnet. Har du möjlighet så både närmicka och ställ dessutom ut två mickar i nån stereokonfig på den plats där du tycker att trummorna låter som bäst i rummet. Sen när du mixar har du möjligheter att blanda och ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips om ni ska närmicka (vilket verkar passa den här lokalen bäst) är att inte micka för nära. Mycket av klang och ton går förlorad om du placerar en mick nästan alldeles inpå skinnet. Har du möjlighet så både närmicka och ställ dessutom ut två mickar i nån stereokonfig på den plats där du tycker att trummorna låter som bäst i rummet. Sen när du mixar har du möjligheter att blanda och ge.

Ok! Vad är inte för nära 7cm? Hade tankar på någon rumsmick eller två som du säger men är lite rädd för att så mycket cymbaler går in där. Kan det vara bra att ställa dem längre ned mot golvet? GIssar att svaret blir prova men tänkte mest som utgångsläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida man vill ha det soundet.

Vill man ha koncentrerat trummljud med distinkt komprimering och liten del av ljudbilden så bör man micka upp delarna hyffsat separat.

Det var Bonham sound han ville ha Miffo. Dessutom, är man ovan vid ljudteknik är det en fördel ju färre kanaler man använder. Jag har pysslat mycket mer med närmickning av trummor än Glyn Johns modell. Och att det skulle vara så mycket enklare med fyra mickar vete fan. När man väl fått dem på rätt plats är det lättmixat, men att hitta rätt spottar är lite knepigt, det beror på hur setet ser ut. Sitter tex en crash väldigt högt framför hihahten blir det svårt att få lagom vol på hihaten utan att crashen blir skitstark i mixen.

Jag har dragit ut den övre OH mer åt hihatsidan än vad äkta Glyn Johns påbjuder. Då fick jag mer lagom av hihat och lite mindre av virveln som gärna blir för stark i OH annars.

Jag har inte testat på inspelning, men live funkar SM57 riktigt bra till OH. Lika till baskagge... Den går bra till allt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Till gitarrstärkare, ta en SM57, på med lurar från lyssningen, börja med att sätt micken nära tyget ca fem cm utanför konen/pappen. Smyg den sedan inåt mitten... Nånstans kanske fyra cm in på pappen kan det ev låta bäst, det är ganska härfint med en SM57. Sätter man micken mitt i högtalaren vill fet gärna bli vasst som f-n. Med bra lurar brukar det gå bra att hitta rätt ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips när man inte har bra mickar.. Drumagog.

Jag förstår din tanke men vi kommer spela in live det kommer vi inte gå ifrån. Vi tappar svänget om vi splittar upp inspelningen.

Hej, det här är ett problem vi har haft, spelar vi in live så läcker det in i trummorna och spelar trummisen bara in till clicktrack så blir det sämre känsla. Vi har också testat att spela gitarr in i en multieffekt som går in i trummisens lurar samtidigt som trummisen spelar in trummorna. Allt har väl funkat, dock inte optimalt, men vi startade faktiskt en ny studioinspelning idag (i replokalen såklart 🙂 ). Vi började med trummorna och på förhand så har jag spelat in gitarr och bas till ett clicktrack och så har sångaren lagt sång på det. Detta körde vi in i trummisens lurar. Trummisen hörde alltså fullt band (utom körer) med sig själv utbytt mot ett clicktrack. Tidskrävande förarbete you bet, men idag på själva inspelningen gick det smooth, Inte samma sak som att spela in live men med ett inspelningsrum så är der här definitivt det som har funkat bäst för oss. Trummor till 16 låtar inspelade, skål 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Till gitarrstärkare, ta en SM57, på med lurar från lyssningen, börja med att sätt micken nära tyget ca fem cm utanför konen/pappen. Smyg den sedan inåt mitten... Nånstans kanske fyra cm in på pappen kan det ev låta bäst, det är ganska härfint med en SM57. Sätter man micken mitt i högtalaren vill fet gärna bli vasst som f-n. Med bra lurar brukar det gå bra att hitta rätt ställe.

Ok jag fick ett annat tips att göra tvärtom med alltså sätta micken i mitten och smyga den utåt för lite fetare enligt han. Men just gitarr ser jag inga större problem att få till är väl bara att prova med en eller två mickar och se vad som händer. Trummor blir ju värre men vi har tid och får plocka om tills vi är nöjda eller inte orkar mer. Vi har ju dessvärre bara en sm57 och den borde väl vara lämpligast på virveln gissar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips när man inte har bra mickar.. Drumagog.

Hej, det här är ett problem vi har haft, spelar vi in live så läcker det in i trummorna och spelar trummisen bara in till clicktrack så blir det sämre känsla. Vi har också testat att spela gitarr in i en multieffekt som går in i trummisens lurar samtidigt som trummisen spelar in trummorna. Allt har väl funkat, dock inte optimalt, men vi startade faktiskt en ny studioinspelning idag (i replokalen såklart 🙂 ). Vi började med trummorna och på förhand så har jag spelat in gitarr och bas till ett clicktrack och så har sångaren lagt sång på det. Detta körde vi in i trummisens lurar. Trummisen hörde alltså fullt band (utom körer) med sig själv utbytt mot ett clicktrack. Tidskrävande förarbete you bet, men idag på själva inspelningen gick det smooth, Inte samma sak som att spela in live men med ett inspelningsrum så är der här definitivt det som har funkat bäst för oss. Trummor till 16 låtar inspelade, skål 🙂 .

Vad spelar ni för musik? Vår musik funkar inte med click vi ska svänga hit och dit och öka och sacka. Dessutom så är vi inte så rädda för om det blir lite läck bara det inte stör för mycket kan till och med skita ned på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla goa svar! Många bra tips att tänka på!

Får ni fler idéer fyll gärna på kanske andra också kan dra nytta av hur man får till en lågbudget inspelning bra.

Lyssnade på materialet!!

Damn vad det svänger!

Olympus Mons!!!! Herrejävlar va gott det är att höra när det bara rullar!

Riktigt bra!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på materialet!!

Damn vad det svänger!

Olympus Mons!!!! Herrejävlar va gott det är att höra när det bara rullar!

Riktigt bra!

Piiiz!

/Cruncharn'

Ok tack! Den demon är inspelad i en studio dock och just den låten är två basar och trummor ingen gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar ni för musik? Vår musik funkar inte med click vi ska svänga hit och dit och öka och sacka. Dessutom så är vi inte så rädda för om det blir lite läck bara det inte stör för mycket kan till och med skita ned på ett bra sätt.

Vi spelar ungefär (eller ganska precis egentligen), sådan här musik:http://www.youtube.com/watch?v=aGDPOQ2HOjc

Åja, då förstår jag att det blir lite annorlunda för er. Läck kan kanske vara bra men då är det en klar fördel om man har bra lyssning när man spelar in, så att det inte läcker för mycket och blir helt fel, och det har inte vi 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken typ av mick använder man till basstärk egentligen? Är det fråga om något liknande man har till baskagge? Vad använder man absolut inte till basstärk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken typ av mick använder man till basstärk egentligen? Är det fråga om något liknande man har till baskagge? Vad använder man absolut inte till basstärk?

Jag har två kaggemickar, en EV N/D686, den har jag alltid på kaggen, sen har jag en AKG D112, den kör jag på basstärkaren, skitbra till det. Ju mer jag hållit på, ju mindre tycker jag det är nödvändigt att även lajna basen. Det är högtalarljudet jag är ute efter i alla fall.

Har man för lite mickar kan man ju enbart lajna och sen reampa basen med den mick man hade till kaggen. Skitenkelt att få bra basljud med AKG D112. Den är bra på kagge med, men EV N/D 868 låter bra mycket bättre på kaggen, vi har jämfört dom som f-n, både inne i, och framför kaggen.

När jag ändå håller på å skriver kan jag berätta att jag har en Neumann TLM 102 som OH, den övre, och en NT2-A vid golvpukan. Den har jag omnikopplad för att få med både puka ride, och crashen. När det funkat bäst har jag haft den ca 40 cm från både pukan o riden, då blir det lagom av bägge det två. Neumannmicken har jag förstås även som sångpåläggsmick.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två kaggemickar, en EV N/D686, den har jag alltid på kaggen, sen har jag en AKG D112, den kör jag på basstärkaren, skitbra till det. Ju mer jag hållit på, ju mindre tycker jag det är nödvändigt att även lajna basen. Det är högtalarljudet jag är ute efter i alla fall.

Har man för lite mickar kan man ju enbart lajna och sen reampa basen med den mick man hade till kaggen. Skitenkelt att få bra basljud med AKG D112. Den är bra på kagge med, men EV N/D 868 låter bra mycket bättre på kaggen, vi har jämfört dom som f-n, både inne i, och framför kaggen.

När jag ändå håller på å skriver kan jag berätta att jag har en Neumann TLM 102 som OH, den övre, och en NT2-A vid golvpukan. Den har jag omnikopplad för att få med både puka ride, och crashen. När det funkat bäst har jag haft den ca 40 cm från både pukan o riden, då blir det lagom av bägge det två. Neumannmicken har jag förstås även som sångpåläggsmick.

Det låter i min skalle som vi gillar ungefär samma ljud! Dock är jag novisen och dessvärre en fattig sådan. Neumann jo jag tackar! Vad går en AKG 112 loss på? Jag håller med jag gillar inte linade basar elementet har ett eget liv känns mer retro också. Däremot är det många som tipsar om att både micka elementet och samtidigt köra basen direkt in för dynamik. Vad säger herrn om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra både lajn o mick är väl det bra. Jag har bara möjlighet till 8 spårs samtidig inspelning så jag skippar lajnen. Tycker det blir ett klickigt knepigt ljud. Med en D112 får jag all botten jag behöver i alla fall från högtalaren, vi har en inte allt för stor combo...

Jag köpte min D112 hos Jam för flera år sen, ser att de har samma pris nu.

http://jam.se/ljudljus/mikrofontillb/A31715/?q=AKG%D112

Kör en sån på kaggen, spela in basen enbart med lajn, och reampa den med samma mick sen. När jag gör backing trax åt mig själv använder jag min lilla Fender Hot Rod som basrigg o spelar in med samma mick. Det blir tillräckligt mycket lågbas på inspelningen.

Är man lite finurlig köper man mickar som passar till flera olika grejer, mindre dyrt. En skaplig stormembranare som tex NT2-A funkar på både kagge, basstärk o sångpålägg... Skitsnyggt att ha den typ en knapp meter framför kaggen. Då tar den med lite av pukorna o cymbalerna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra både lajn o mick är väl det bra. Jag har bara möjlighet till 8 spårs samtidig inspelning så jag skippar lajnen. Tycker det blir ett klickigt knepigt ljud. Med en D112 får jag all botten jag behöver i alla fall från högtalaren, vi har en inte allt för stor combo...

Jag köpte min D112 hos Jam för flera år sen, ser att de har samma pris nu.

http://jam.se/ljudlj...715/?q=AKG%D112

Kör en sån på kaggen, spela in basen enbart med lajn, och reampa den med samma mick sen. När jag gör backing trax åt mig själv använder jag min lilla Fender Hot Rod som basrigg o spelar in med samma mick. Det blir tillräckligt mycket lågbas på inspelningen.

Är man lite finurlig köper man mickar som passar till flera olika grejer, mindre dyrt. En skaplig stormembranare som tex NT2-A funkar på både kagge, basstärk o sångpålägg... Skitsnyggt att ha den typ en knapp meter framför kaggen. Då tar den med lite av pukorna o cymbalerna med.

Vad gillar du det här trumsoundet? Och är det svårt att få till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gillar du det här trumsoundet? Och är det svårt att få till?

http://www.youtube.com/watch?v=YnRwaOrqRHM

Vet inte, jag är inte alls så rutinerad som det kanske låter.

Det jag skulle kunna gissa om den inspelningen är att de förutom vanlig kaggemick haft en till en bit ut, kanske två, tre meter ifrån, rakt framför kaggen. Då blir det så där doffigt o läckert, beroende på akustik förstås.

Hittade nyss den videon som gör reklam fär billiga AKG mickar, det låter grymt jävla bra, blev helt paff när jag kollade vad mickarna kostar hos Thomann

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ett knep kan vara att be trummisen spela svagare på symblaerna så som Bonham brukade göra. Det leder ofta till att pukor låter fetate och att symbalenra tar mera lagom plats. Det kan vara skönt med lite dynamik i trummora (egentligen på alla instrumenten) när det rör sig om denna gengre. Det birdar, om man får till det, till att musiken känns mera live. Även om man spelar dynamiskt och sedan comprimerar ljudet vid mixningen så ka ndenan effekt ge ett skönt sound, tycker jag.

Elbasen kan ni ju testa att både köra line och spela in via gitarrförstärkare. Mixa låga frekvenser från line tagningen med topp och karaktär från förstärkaren. Detta kan ge ett både djupt och krispigt ljud samtidigt. Men en bas ska ju låta som en bas så förstärkaren är bara tänkt som en "effekt" för att lyfta fram basen lite.

EDIT: OJ! missade totalt att det var en sida till på tråden... 😊

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep kan vara att be trummisen spela svagare på symblaerna så som Bonham brukade göra. Det leder ofta till att pukor låter fetate och att symbalenra tar mera lagom plats. Det kan vara skönt med lite dynamik i trummora (egentligen på alla instrumenten) när det rör sig om denna gengre. Det birdar, om man får till det, till att musiken känns mera live. Även om man spelar dynamiskt och sedan comprimerar ljudet vid mixningen så ka ndenan effekt ge ett skönt sound, tycker jag.

Det är snyggt med dynamiskt trumlir. Tex kan baskaggen höras lite extra på vissa stamp, och om trummisen spelar så soft på vissa partier att inte virveln hörs alls är bara snyggt, den hörs desto mer när det närmar sig refrängen och trummisen pumpar upp sig med lite rundpallare.

Men det finns säkert de som anser det helt fel, att alla kaggetramp o virvelslag ska vara lika starka låten igenom...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är snyggt med dynamiskt trumlir. Tex kan baskaggen höras lite extra på vissa stamp, och om trummisen spelar så soft på vissa partier att inte virveln hörs alls är bara snyggt, den hörs desto mer när det närmar sig refrängen och trummisen pumpar upp sig med lite rundpallare.

Men det finns säkert de som anser det helt fel, att alla kaggetramp o virvelslag ska vara lika starka låten igenom...

Tycker till och med att man kan växla bpm just vid refrängerna. Mycket av det som gjorde den tidens musik så levande var just att musikerna tilläts driva upp tempot och spela lite hårdare under vissa partier i låtarna. På samma sätt kan man ju spela lite långsammare och lösare för att få en rundare och tyngre ton i vissa partier. Problemet är att det kräver mer av musikerna som ska vara med på växlingarna i dynamik och tempo.

Samam sak med mixningen. Ofta satt det en tekniker och rattade ljudet medans det spelades in. Nu för tiden mixas allt så stelt och sterilt, tycker jag. Innom vissa stilar krävs tokdubbade gitarrer men oftast gör en gitarr som låter gitarr ett intresantare intryck. Ett stort och rikt ljudlandskap gillar jag mycket mer än ett tungt och tjockt.

Men som sagt, det handlar ju till sist om tycke och smak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker till och med att man kan växla bpm just vid refrängerna. Mycket av det som gjorde den tidens musik så levande var just att musikerna tilläts driva upp tempot och spela lite hårdare under vissa partier i låtarna. På samma sätt kan man ju spela lite långsammare och lösare för att få en rundare och tyngre ton i vissa partier. Problemet är att det kräver mer av musikerna som ska vara med på växlingarna i dynamik och tempo.

Samam sak med mixningen. Ofta satt det en tekniker och rattade ljudet medans det spelades in. Nu för tiden mixas allt så stelt och sterilt, tycker jag. Innom vissa stilar krävs tokdubbade gitarrer men oftast gör en gitarr som låter gitarr ett intresantare intryck. Ett stort och rikt ljudlandskap gillar jag mycket mer än ett tungt och tjockt.

Men som sagt, det handlar ju till sist om tycke och smak...

Vi är väl någonstans mittemellan tungt och tjockt och stort och rikt eller hur du sa! DUbbar bara gitarr där det ska vara tjockt resterande partier blir en gura, växlar mellan brett och smalt på gitarr typ.

Dynamiskt strävar vi efter hela tiden och tempomässigt beror på låt om det ska svänga eller vara stabilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg åt din trummis att byta skinn och på trummorna och få dem stämda av någon som vet vad han gör. De flesta musiker brukar vara medvetna om att man får skitljud ur skitprylar, men av någon anledning så får vissa trummisar för sig att man kan låta som larsa på the black album med spruckna cymbaler och en virvel med trasig sejarmatta och eltejp som skinn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg åt din trummis att byta skinn och på trummorna och få dem stämda av någon som vet vad han gör. De flesta musiker brukar vara medvetna om att man får skitljud ur skitprylar, men av någon anledning så får vissa trummisar för sig att man kan låta som larsa på the black album med spruckna cymbaler och en virvel med trasig sejarmatta och eltejp som skinn.

Vem vill låta som skittrummisen Larsa menar du? Inte vår trummis i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar vidare på vad som troligen blir bästa placeringen för trummor och rumsmickar?

Vet ännu inte vilka två mickar vi kommer ha tillgång till där och rummet är väl typ golvyta 6x7 m och takhöjd kanske 5 m. Det är dämpat med filt i rummet men inte så det är helt torrt och dött.

Har sett att en del har rumsmickar högt upp men då kanske i större lokaler och andra har rumsmick nära golvet riktat uppåt, Min gissning är att har vi högt upp får vi för mycket cymbaler i vår lokal. Självklart är svaret prova! Men vill försöka bilda mig en uppfattning om ett bra utgångsläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Svårt att säga när man inte kan höra eller se själva rumet.

Men med fem meter i takhöjd låter ju som att det är lönt att skicka upp en mick på varsin sida av settet, eller kanske ovanför trummisens huvud och rikta dem höger vänster tills du är nöjd med ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missade poängen helt va? Jag skrev ingenstanns att han var en bra trummis.

Nejdå! Jag gillar inte den typen av trumljud heller.

Svårt att säga när man inte kan höra eller se själva rumet.

Men med fem meter i takhöjd låter ju som att det är lönt att skicka upp en mick på varsin sida av settet, eller kanske ovanför trummisens huvud och rikta dem höger vänster tills du är nöjd med ljudet.

Jo det blir ju oh mickning men plus rumsmickning är tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...