Jump to content
Annons

AKG c414, skillnad!?


Cartman

Recommended Posts

Hallå, jag vill ha ett bra stereoset akg c414, går en skola där jag har tillgång till en c414 EB, den gamla varianten,

och jag följer ju alltid mickar på ebay och dom är ju bra mkt dyrare och ovanligare än dom nyare,

och det finns ju en hel del varianter men xls 2, uls o en massa andra.

Dom vanliga XLS nyaste varianten verkar ju smidigast, men nån som hört skillnaden?

vill ha två som såklart ska vara så identiska som möjligt, och risken finns ju på äldre mikrofoner att dom har en viss karaktärskillnad.

Men som sagt nån som hört skillnad på alla dessa varianter och vad har ni att säga om dom? EB låter ju kanon både Oh, rum, gitarr, sång o säkert massa mer, men det jag kommer använda dom till är ju dessa fyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett par AKG C-414 B-ULS sedan gammalt, köpte dom typ 1989, dom är väl kända för sin rakhet vilket är bra som fan på Overhead's eller flygel och alla möjliga akustiska instrument som kräver en fin återgivning, snacket och åsikterna om just denna på vocals var ju att den inte passade för det pga sin ofärgande karaktär, om det nu hjälper något!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tack för svar, men jag har väl koll på vad man kör dom på och hur dom låter, mer exakt skillnad på dom olika varianterna:) Har nu visserligen en inkörsport i usa som kan frakta lite åt mig så blir dom gamla EB ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tack för svar, men jag har väl koll på vad man kör dom på och hur dom låter, mer exakt skillnad på dom olika varianterna:) Har nu visserligen en inkörsport i usa som kan frakta lite åt mig så blir dom gamla EB ändå.

Lite trådkapning, men samtidigt bump...

Har du testat C214 o jämfört med 414? C214 får man för 3000 kr, oftast klarar man sig ju med cardioid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara hört C214 en gång, på sång. Och den impade inte alls.

C414 har jag använt lite olika. Tycker det är stor skillnad.

C414 B-ULS har en mer allroundkaraktär. Lite biffiga i lägre mellanregister, men funkar ändå bra som närmick på olika instrument och överhäng.

C414 EB föredrar jag på sång. Men inte till något annat. Ogillar diskantlyftet till trummor och gitarr. Tycker den saknar lite basrepsons för att användas till kontrabas, basförstärkare eller liknande.

Och som du redan nämnt. De är dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja fick tag på ebay för 500 dollar den gamla eb, jag har inte testat dom andra tex b-uls men rent spontant känner jag ändå att ebn är väldigt mjuk i diskaten, eller ja den har mycket diskant, men den är ganska skön, och har ett härligt riv till elgitarr med mycket dist. Känns lite vintage vad man än spelar in, samt att man då har en fin mick för sång, men främst för oh/room och gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Har också ett par B-ULS. Jag skriver under på allt som Joachim skriver.

C214 är inte så snygg. Den nya kapseln som används i de modeller som säljs nu är en ytterligare "uppdatering" av nylonkapseln som sitter i t.ex B-ULS, den låter lite plastigt i mina öron... Om man vill byta kapsel i sin 414 kan jag varmt rekommendera Tim Campbell, utan tvekan värt pengarna

http://timcampbell.dk/index2b.htm

Tjohej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också ett par B-ULS. Jag skriver under på allt som Joachim skriver.

C214 är inte så snygg. Den nya kapseln som används i de modeller som säljs nu är en ytterligare "uppdatering" av nylonkapseln som sitter i t.ex B-ULS, den låter lite plastigt i mina öron... Om man vill byta kapsel i sin 414 kan jag varmt rekommendera Tim Campbell, utan tvekan värt pengarna

http://timcampbell.dk/index2b.htm

Tjohej.

Bra tips Elof, det ska kollas upp i mitt fall då dom jag har är så pass gamla idag, sökte kontakt och fick mkt otrevliga och korkade svar fr AKG i Österrike gällande kapselbyte på dessa, har även läst flera fall/exempel på utländska forum där folk är väldigt less på AKG's rent nedvärderande kundattityd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lite pladder. C414 finns i en faslig massa versioner. Med helt olika typer av kapsel och helt olika typer av elektronik. De låter olika allihop, så skall du ha matchade måste du fixa samma modell och samma version (årgång).

C214 är en helt annan mikrofon. Finns inga som helst likheter rent tekniskt. Bara som exempel är det en elektret-mikrofon medans 414 alltid varit vanlig kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! kommer nog hålla mig borta dock från 214, 414 eb har jag bara testat på gitarr, men då har jag också en bra sångmikrofon då jag håller på med lite hårdare musik och tänker att den borde framhäva sången som jag vill, åtminstone gör den det med en överpumpad fender! samt det mesta på trummor. För att inte tala om att det är bra mycket coolare med grejjer från 70talet 🙂, dom får man sålt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis lånat ett stereopar C414B-XLllST. Kör dem som omni OH i fyrmickars Glyn Johns truminspelning. Jag tycker som de skriver i alla reviews, de är helt j-a underbara, jag måste köpa ett par såna, hur det nu ska gå till. Jag bara VRÅL-ÄLSKAR dem! 😎😄😆🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya kapseln som används i de modeller som säljs nu är en ytterligare "uppdatering" av nylonkapseln som sitter i t.ex B-ULS, den låter lite plastigt i mina öron... Om man vill byta kapsel i sin 414 kan jag varmt rekommendera Tim Campbell, utan tvekan värt pengarna

http://timcampbell.dk/index2b.htm

jag har en akg c414 blx II (tror jag den heter)

och den låter verkligen som du beskriver plastigt

den där kapseln kanske är vad jag behöver

skickar man dit mikrofonen & får kapseln installerad

eller får man bara hem kapseln..isåfall är det krångligt att byta själv?

vore kul att få användning för mikrofonen som nu mest sammlar damm! 🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

jag har en akg c414 blx II (tror jag den heter)

och den låter verkligen som du beskriver plastigt

den där kapseln kanske är vad jag behöver

skickar man dit mikrofonen & får kapseln installerad

eller får man bara hem kapseln..isåfall är det krångligt att byta själv?

vore kul att få användning för mikrofonen som nu mest sammlar damm! 🙂

Jag har inte min Tim-kapsel i en 414, men i en annan konstruktion.

Har pratat med honom om att byta ut kapslarna i mina B-ULS, men gillar dem också som de är (mjukare än de flesta andra 414-modeller).

Man kan skicka dit den, det är nog det bästa om man inte har bytt en mikrofonkapsel själv förut.

Tim-kapseln låter levande och har en helt annan "dyrare" topp och mer detalj än de nya, kanske inte lika bright som en XL-II,

men han kan special-spänna den, så den får mer diskant.

Det gjorde han åt mig, efter att jag hade prövat originalspänningen, letade efter ett brightare, färdigare sångljud.

Det här är ju bara mina preferenser, så man måste nog pröva själv för att verkligen förstå skillnaden och utvärdera om den är positiv.

Tims kapslar sitter i bland annat Flea´s och Telefunkens C12 kloner, några av de mest högklassiga reissues som görs idag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang ett stereopar C414 XLll inte så gamla och lite använda, är det osmart att köpa dem då, även om jag får ett hyfsat pris? Jag spelar in med dem nu, har bara hört dem genom lurar än, där låter det fint, men om några dagar ska jag göra en mix på enbart trummorna, kanske ni kan göra nån kommentar?

Det kanske finns andra liknande i lägre prisklass med olika karaktärer som gör jobbet som trum-OH lika bra? Till sången låter min TLM102 så bra att det vore meningslöst att köpa nåt dyrare för den skull. Men den är ju bara cardioid...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof:Har pratat med honom om att byta ut kapslarna i mina B-ULS, men gillar dem också som de är (mjukare än de flesta andra 414-modeller).

Det låter ju positivt, har alltid gillat mina b-uls och aldrig jämfört med andra i AB däremot jobbat med äkdre akg 414 vilka de nu var, kanske man skall låta dom vara som dom är, anledningen till att jag ville byta var att de fått en del konstiga korrosionsfläckar på chassit och då undrar man ju hur membranen mår??? I ljudtester jag gjort låter de fortfarande exakt lika eftersom de är matchade så förhoppningsvis har de klarat sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte high på det alls, jag har bara fått för mig att det låter mer "papp" om alla 414 varianter jämfört med dom gamla EB mer eller mindre, och att EB var det man "letade" efter=)

Papp vete fasen, däremot är de som sagt kända för sin extremt raka frekvensåtergivning, i vissas öron uppfattas detta som något tråkigt medans andra vill ha det pga sin naturlighet som inte färgar eller påverkar ljudet fr tex en flygel eller en saxofon, just därför ansågs dom så ocharmiga på just sång återigen jag talar ur egen erfarenhet med mina B-uls**

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där plastiga, är det på alla ljud? Vi är rejält imponerade av C414 XLll på trum-OH. Men vi kanske inte fattar hur illa det egentligen är....? För sent för oss att välja någe annat... 😐....Gulp!

det är ju knappast en dålig mick, jag tycker det känns som den zoomar ljudet lite

vilket är tacksamt när man sitter i ett halvdassigt rum som jag

men om man ska spela in sång & akustiska instrument skulle jag nog kolla efter någon annan mick

det är det enda jag testat den på, och det låter hyfsat ändå

lite plastigt dårå.. men hyfsat som sagt 🙂

mina 5-ören

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte min Tim-kapsel i en 414, men i en annan konstruktion.

Har pratat med honom om att byta ut kapslarna i mina B-ULS, men gillar dem också som de är (mjukare än de flesta andra 414-modeller).

Man kan skicka dit den, det är nog det bästa om man inte har bytt en mikrofonkapsel själv förut.

Tim-kapseln låter levande och har en helt annan "dyrare" topp och mer detalj än de nya, kanske inte lika bright som en XL-II,

men han kan special-spänna den, så den får mer diskant.

Det gjorde han åt mig, efter att jag hade prövat originalspänningen, letade efter ett brightare, färdigare sångljud.

Det här är ju bara mina preferenser, så man måste nog pröva själv för att verkligen förstå skillnaden och utvärdera om den är positiv.

Tims kapslar sitter i bland annat Flea´s och Telefunkens C12 kloner, några av de mest högklassiga reissues som görs idag...

det var B-ULS jag var ute efter men slutade med xl-II.. som enligt säljaren var samma sak

jag ska testa hur den funkar på dobro, men hittar den inte hem där så blir det nog till att

testa tim-kapseln

tack för hjälpen

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det var B-ULS jag var ute efter men slutade med xl-II.. som enligt säljaren var samma sak

jag ska testa hur den funkar på dobro, men hittar den inte hem där så blir det nog till att

testa tim-kapseln

tack för hjälpen

🙂

Skulle en XLll vara lika bra som B-ULS...? Jag står inför möjligheten att köpa ett par beg XLll till bra pris. Borde jag göra det? Vad är ett bra pris föresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle en XLll vara lika bra som B-ULS...? Jag står inför möjligheten att köpa ett par beg XLll till bra pris. Borde jag göra det? Vad är ett bra pris föresten?

alltid samma dagisnivå på dina frågor Ljusnegubben 😛 om du läser innantil så förstår du att B-Uls INTE är samma sak som XL II tex, det handlar alltså inte om lika bra utan om vad som passar till vad i dina öron, personligen tror jag B-Uls är flera strån vassare, inte i diskanten utan i mångsidighet och även prismässigt så var de ju de absolut dyraste...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack. Så här skrev Larsson, läs om du klarar det:

"det var B-ULS jag var ute efter men slutade med xl-II.. som enligt säljaren var samma sak"

Du har ett otrevligt sätt att skriva Florian, du försölker få alla att framstå som idioter, samtidigt som att du vill berätta hur bäst du är som studioman... Har du samma stil mot de du träffat i studiosammanhang kan du knappast haft många kunder. Lägg ut ett exempel på nåt du spelat in så kanske du kan få lite aktning av mig även om du är en otrevlig jävel.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack. Så här skrev Larsson, läs om du klarar det:

"det var B-ULS jag var ute efter men slutade med xl-II.. som enligt säljaren var samma sak"

Du har ett otrevligt sätt att skriva Florian, du försölker få alla att framstå som idioter, samtidigt som att du vill berätta hur bäst du är som studioman... Har du samma stil mot de du träffat i studiosammanhang kan du knappast haft många kunder. Lägg ut ett exempel på nåt du spelat in så kanske du kan få lite aktning av mig även om du är en otrevlig jävel.

att en viss säljare i privatannons säger att de är samma sak betyder inte ett skvatt fattar du väl...resten av din otroligt dumma svada får du ta tillbaka Nilsson jag kör inte alls med sådan stil utan försöker hjälpa till så gott det gå och det fattar alla utom just du, du är däremot jävligt snabb att kalla folk för saker som ett litet barn när du inte tycker att det passar, skärp dig nu för fan, samma gäller ditt följande inlägg när du går till rent personangrepp, du förvånar mig här, jag har ju givit dig råd osv men bara för att dina avantone hade brum etc eller du inte kunde handskas med dom betyder inte det att alla dina vardagsproblem kan skyllas på mig, du verkar ju ha ett gäng otroliga hangups gubbe skärp dig nu jag tycker det är kul att läsa dina inlägg ibland och ibland går jag in och förtydligar, kallar du det för att jag säger att ALLA andra är idioter bör du söka hjälp, jag har hållit på sedan 1987 med detta och försöker inte förhäva mig alls, jag vet det jag vet av egen erfarenhet och delar med mig av det då jag kan och vill, tål du inte det är det ditt eget problem!

Redigerat av Florian le Sage
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Att B-ULS och XLII skulle vara samma sak kan man nog ta med en rejäl nypa salt.

De är nog de två 414-modellerna (av de jag testat) som låter mest olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

EB varianten kan vara "the real thing". Dvs med mässings CK12. Samma kapsel som sitter i telefunken ELAM251 eller AKG C12. Magic, holly grail (Hallelujah).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...