MIB Postat 17 januari 2012 Dela Postat 17 januari 2012 Försöker avgöra kvalite på högtalare utifrån specifikationer. För att få med bra bas, ska man kolla på Frequency Range el. Frequency Response? Högt DB har jag förstått är bra. Exempel: http://www.jblpro.com/catalog/general/Product.aspx?PId=91&MId=3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 18 januari 2012 Dela Postat 18 januari 2012 Äsch.. Har du en bra och stömstark förstärkare så är det upp till högtalarens frekvensområde (range) som gäller... Och förstås rummets beskaffenheten... Tänk på att 20 Hz kräver 17 meter för att sträcka ut sig till fullo! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stratsvante Postat 18 januari 2012 Dela Postat 18 januari 2012 Response ska du kolla på i så fall, de är det som visar ärligast. Men det säger inte kvast om de låter bra eller inte. Bas är fantastiskt men det är inte heller kul att lyssna på musik med bra bas och kass resten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 18 januari 2012 Dela Postat 18 januari 2012 Jag tänker som så, alltså när det gäller PA-ljud, så får man knappast fullrange ur de lådor som kallas fullrange, tex den du länkade till. Eventuellt på låg volym om man pucklar på eq runt 80 hz. För att få fullrange fett basfläsk måste man ha separata baslådor, och elektroniska delningsfilfilter. Därför tycker jag (andra tycker säkert annorlunda) att det är dumt att skaffa tunga topplådor med dubbla 15" element. Har man en topplåda med en kvalitets 1,5" driver räcker det ganska långt med en 12" till midden, förutsatt man har separata subbasar med tryck i. Moderna diskantdrivers går så långt ner i registret att midhögtalaren inte behöver jobba så hårt alls. Lägg krutet på bra basbottnar, och såna som ger många db. Hur många watt de är på är egentligen ointressant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MIB Postat 18 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2012 Äsch.. Har du en bra och stömstark förstärkare så är det upp till högtalarens frekvensområde (range) som gäller... Och förstås rummets beskaffenheten... Tänk på att 20 Hz kräver 17 meter för att sträcka ut sig till fullo! 😉 Ojdå 17 meter. Du råkar inte veta avstånd för 30 Hz och 40 Hz i fullo? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MIB Postat 18 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2012 Jag tänker som så, alltså när det gäller PA-ljud, så får man knappast fullrange ur de lådor som kallas fullrange, tex den du länkade till. Eventuellt på låg volym om man pucklar på eq runt 80 hz. För att få fullrange fett basfläsk måste man ha separata baslådor, och elektroniska delningsfilfilter...... Tack för tipset. Kan ha en poäng där. Verkar lite säkrare att ha separat bas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 18 januari 2012 Dela Postat 18 januari 2012 (redigerat) Jag tänker som så, alltså när det gäller PA-ljud, så får man knappast fullrange ur de lådor som kallas fullrange, tex den du länkade till. Eventuellt på låg volym om man pucklar på eq runt 80 hz. För att få fullrange fett basfläsk måste man ha separata baslådor, och elektroniska delningsfilfilter. Därför tycker jag (andra tycker säkert annorlunda) att det är dumt att skaffa tunga topplådor med dubbla 15" element. Har man en topplåda med en kvalitets 1,5" driver räcker det ganska långt med en 12" till midden, förutsatt man har separata subbasar med tryck i. Moderna diskantdrivers går så långt ner i registret att midhögtalaren inte behöver jobba så hårt alls. Lägg krutet på bra basbottnar, och såna som ger många db. Hur många watt de är på är egentligen ointressant. Meyer gjorde ju skitbra pa lådor men idag är det annorlunda jag vet, man kan ju få riktigt bra ljud ur såna där mini pa nuförtiden, beror väl på om det ska vara trubadur rigg eller fett rockbands rigg?!? Ojdå 17 meter. Du råkar inte veta avstånd för 30 Hz och 40 Hz i fullo? Allt går att kalkylera, kolla på hertz and lengths tabeller etc på google så får du svar* Ettstrukna A svänger med 440 hz per sekund i alla fall...längden på en sån ton i luft och dm vete fasen, orkar inte kolla! Minns att man sa på IAVA (där Hegobald också gått samma ljudteknikerutbildning som jag) att en normal baston eller själva baskaggen fundamentala grundton låg på 3.5 m omräknat där runt 70-80 hz, det vore alltså idealiskt att ställa micken på det avståndet i ett perspektiv... Redigerat 18 januari 2012 av Florian le Sage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MIB Postat 18 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2012 Response ska du kolla på i så fall, de är det som visar ärligast. Men det säger inte kvast om de låter bra eller inte. Bas är fantastiskt men det är inte heller kul att lyssna på musik med bra bas och kass resten. Ok, men det är Range man oftast ser som ex. här på Thomanns eller hur? http://www.thomann.de/se/search.html?xsid=1691e2f9dbc0e79e73b0ace4a56338df&KF=on&gk=palpab&oa=ala&bn=BEHRINGER&pr=&wgfid1=7571&wgf7571=&wgfid2=7572&wgf7572=&wgfid3=7573&wgf7573=&wgfid4=7574&wgf7574=&wgfid5=7766&wgf7766=&wgfid6=8049&wgf8049= Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.