Jump to content
Annons

Mina råa inspelningar låter otroligt lama.


Casperfren

Recommended Posts

Annons

Spelar du dragspel eller mungiga? Är det hål på bälgen kan det uppstå pysningar i stället för rocknroll.

Jag misstänker ändå det där du kallar Cubase. Hörs ju att det har med tofflor att göra mer än med rocknroll.

Så du menar att jag ska köpa analoga grejer?

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske bra om du börjar med att du berättar vad det är du spelar in och på vilket sätt du tycker att det låter kasst...

Det är lite svårt att försöka gissa sig fram annars... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske bra om du börjar med att du berättar vad det är du spelar in och på vilket sätt du tycker att det låter kasst...

Det är lite svårt att försöka gissa sig fram annars... 😉

Det var lite så jag menade också. Men kunde inte låta bli att fjanta mig lite.

Men visst, jag har nyss skaffat en beg äldre analog Joemeek Channelstrip. Till sång o elgitarr är den skönare än dyra digitalburkar-

Annars är det bara att köra på, det är mest vana. Segt att lära sig, för mig i alla fall. Jag spelar in på en Tascam Digitalporta. Den är ju inte digital den heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är akustisk gitarr som jag spelar in just nu. Har bytat strängarna.

Får inte till någon brillians, utan det är väldigt burkigt och onärvarande.

Mvh Casper

Prova lite eq-lyft vid ca 2 eller 3 khz. Och kanske lite enhancer...

Mickplacering är viktig å.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var placerar du micken?

Lämpligast brukar vara att sätta den vid 12:e bandet runt 20-30cm bort och sedan vinklar man den mer mot resonanshålet om man vill ha mer bas och mer mot stämskruvarna om man vill ha mindre bas. Då brukar det bli bra ljud att utgå från. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att gissa utan mer info, men några försiktiga gissningar från min sida:

*Komposition, arrangemang och spelstil utgör en viktig del av det hela. Finns det något som kan förbättras där?

*Hur är det med mikrofoner, mickning och akustiken i inspelningsrummet?

*Hur är mixen? Ett vanligt fel hos mindre rutinerade ljudtekniker är att man försöker få allting att höras lika tydligt, det kan säkert låta lite "toffel".

*Eq, panorering, reverb och andra effekter. Givetvis måste den oprocessade inspelningen låta bra för att det ska vara värt att arbeta vidare med materialet, men det går att lyfta det hela några snäpp genom att använda effekter och panorera.

(Ovanstående är dock bara mina gissningar, jag säger inte att det är något av detta som är problemet.)

Edit: Jag skrev detta innan jag såg att det hela gällde akustisk gitarr, men det mesta gäller ju ändå.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att gissa utan mer info, men några försiktiga gissningar från min sida:

*Komposition, arrangemang och spelstil utgör en viktig del av det hela. Finns det något som kan förbättras där?

*Hur är det med mikrofoner, mickning och akustiken i inspelningsrummet?

*Hur är mixen? Ett vanligt fel hos mindre rutinerade ljudtekniker är att man försöker få allting att höras lika tydligt, det kan säkert låta lite "toffel".

*Eq, panorering, reverb och andra effekter. Givetvis måste den oprocessade inspelningen låta bra för att det ska vara värt att arbeta vidare med materialet, men det går att lyfta det hela några snäpp genom att använda effekter och panorera.

(Ovanstående är dock bara mina gissningar, jag säger inte att det är något av detta som är problemet.)

Jag tänker mest på enskilda instrument. Men jag antar att det är effekter dubbing osv som gör det. Och såklart källan. Men undrade kanske lite om det handlar om ad-omvandlare, preamp eller sånt som jag inte har riktig koll på.

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det känns även trött när jag spelar in gitarrförstärkare osv. Eller är det bara så att man måste ha exiter osv?

Var försiktig med exciter! Det kan lätt bli jättefel om man inte har helt perfekt lyssning. Om du upplever att du behöver använda exciter kan det snarare vara så att du behöver nya strängar. (Om det gäller en mix kan det även vara så att det finns för mycket onödigt lågfrekvent material kvar på övriga kanaler.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker mest på enskilda instrument. Men jag antar att det är effekter dubbing osv som gör det. Och såklart källan. Men undrade kanske lite om det handlar om ad-omvandlare, preamp eller sånt som jag inte har riktig koll på.

Mvh Casper

Jag tror inte att AD-omvandlaren har någon större betydelse i ditt fall, snarare pre-ampen i så fall.

En tanke jag fick är att om ljudet låter "trött" så känns det som att det behöver eq:as. Genom att lyfta vissa frekvenser och sänka andra kan man få fram ett helt annat "bett" i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...