Jump to content
Annons

Usb2 och Firewire


TheGreatBeyond

Recommended Posts

Hej!

Jag är nu mycket nära att investera i en ny dator att enbart ha musikinspelning till. Jag väljer mellan en dator med usb och en annan med usb2 och firewire. Prisskillnaden är 500 kr. Då är frågan:

Är det värt att lägga ut 500 kr till på dessa och vad kan jag ha för användning för dem?

Det skiljer även 0.2 i processorkraft.

/TheGreatBeyond

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det en bärbar eller en stationär dator?

Om det är en stationär är det billigt att komplettera med ett USB2 eller FW* på PCI-kort vid behov.

Är det däremot en bärbar dator så blir det oftast mycket dyrare, och en bärbar brukar oftast ha färre antal kortplatser.

Välj gränssnitt efter övrig utrustning (exempelvis om du har en extern hårddisk och ljudkort på USB2 så är det klart att du ska ha USB2, samma sak om du har grejerna på FW)

Annars så rekommenderar jag att du väljer en dator som både har USB2 och FW.

*FireWire

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart du skall ha både usb och firewire så du kan välja fritt bland tex ljudkort. Men är det en stationär så är det biliigt att köpa till ett extra kort med FW på, kasnke 200kr eller nått, så då kan du ju vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire är bra att ha om du funderar på att skaffa ett TC Powercore FW.

Många nya ljudkort finns också i Firewire version - exempelvis RME Fireface800.

Firewire är dessutom snabbare än USB i praktiken - trots att USB är lika snabbt, teoretiskt sett...

Det finns nog ingen anledning att INTE köpa en maskin med Firewire i dag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en stationär dator. Ber även om ursäkt för att det blev dubbla inlägg, det var något strul med servern.

Jag upptäckte att det inte fanns firewire på 5000 kr-varianten. Bara USB-2.

Det som skiljer dem är alltså: Här kommer bägge datorerna:

vilken skulle ni välja?

Processor : INTE P4 2,8 GHz 533MHz FSB

Hårddisk : 120GB 7200RPM

Lagring : 8X +/-DVD-BRÄNNARE

Ljudkort : Inbyggd AC-97 5,1 kanals

Grafikkort : Inbyggd upp till 64 MB DDR RAM

Minne : 512MB

Nätverkskort : 10/100 Mbit

Anslutningar : 4X USB

Flashkortläsare : Nej

TV Tuner : Nej

Operativsystem : Nej

Radio Tuner : Nej

Pris: 4495:-

eller

Processor : Intel Pentium 4 3.08GHz HT 800MHz FSB

Hårddisk : 160GB 8MB

Lagring : 16X +/- DVD-BRÄNNARE

Ljudkort : Inbyggd AC-97 5,1 kanals

Grafikkort : Inbyygd max 64 mb

Minne : 512 MB

Nätverkskort : 10/100 Mbit

Anslutningar : 4X USB 2,0

Flashkortläsare : Nej

TV Tuner : Nej

Garanti : 1ÅR

Operativsystem : Nej

Pris: 4995:-

Det lutar nog åt den sistnämnda. Noterbart är även att bägge chassina benämns "Mini-Tower" någon som har erfarenhet av sådana och som vet ungefär hur många PCI-platser och Ram-platser det brukar finnas?

MVH TheGreatBeyond

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart alternativ 2. USB/Firewire anslutningar är helt oviktigt, det kan du köpa till vid behov. Det skiljer dock en hel del i hastighet mellan de två maskinerna. Den ena har en 533MHz bus medan den andra har en 800MHz bus vilket påverkar hela systemet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart alternativ 2. USB/Firewire anslutningar är helt oviktigt, det kan du köpa till vid behov. Det skiljer dock en hel del i hastighet mellan de två maskinerna. Den ena har en 533MHz bus medan den andra har en 800MHz bus vilket påverkar hela systemet.

/Majken

Jag var nära att säga "Word!" men jag säger istället:

Jag håller helt med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får dessutom vara försiktig med hur man "hanterar" processor-hastigheten. När du skriver "0.2" så ser det ju inte så mycket ut för världen, men tänk på att det ändå är 200 Mhz. Är ju inte så jättelängesen processorerna hade den processor-hastigheten. Det första dator jag började spela in musik på (med audio-hantering i a f) var just på 200 Mhz (eller om det var 180?). Ett Yamaha Waveforce-ljudkort och så 64 MB i minne (kan ha varit 128 med), och MicroLogic. Gjorde väl aldrig några speciellt seriösa inspelningar, men bör nog har haft en 7-8 audio-kanaler samtidigt, med effekter, plus några midispår! 🙂

Hursomhelst, har man inte extremt tajt budget så finns det väl ingen anledning att ta det billigare alternativet? (Vilka många redan påpekat...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...