MIB Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Hej! Blev rekommenderad Shure Beta 52 alt. Shure Beta 91 för baskaggen. Men på youtube framstår Audix D6 som stråt vassare. Vi spelar rock och vill kunna micka sjysst för både live och inspelning. Vad har ni på forumet här för åsikter om baskaggemickar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Beta 52 & Audix D6 är bra grejer. Beta är lite mer klickig. Och Audix (som alla andra modeller av Audix) Har mer botten! Shure Beta 91 är nåt jag skulle avstå ifrån. Den låter inte klok nånstans om du inte vill ha syntetisk metallicabastrumma! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Rock skulle jag tänka mig att audixen var bra. Mvh Casper Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrBluesman Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Beta52 är bra, men gör sig bäst i kombination med något som ger lite mer botten nära kanten för skönt bottenfläsk tycker jag. Är, on a side note, inte så förtjust i AKG D112 som jag tycker ger en lite syntetisk karaktär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Jag har en AKG D112 och en Electrovoice ND868. den senare är fruktansvärt bra, behöver aldrig eq, låter alltid asbra på aLLA KAGGAR LIVE OCH I STUDIO. D112an spelar jag in basstärkaren med, på kagge låter den dåligt pm man jämför med EVn. JAM brukar ha bra pris på den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Byzance Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Jag kör en beta 52 och en Electro Voice RE20 oftast. Och tycker inte att 52'an är för klickig. Beror helt på hur man sätter den och vad du har för skin på kaggen, och karaktär på trumman. Regeln är ju att du letar upp ljudet som man vill ha det när man mickar, man stoppar ju inte dit micken och tror att bara för att den kostar x antal tusen så löser de allt automatiskt. Man färgar ju ljudet som man vill ha det beroende på mickens karaktär och vart du sätter den/dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Romarn Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Vill du ha med botten använd en subkick tillsammans med en "vanlig" kaggemick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Tror du blir nöjd både med en Beta 52 och D6:a. Och säkert ND868:a med men den har jag inte testat själv. Skulle jag välja så valde jag en D6:a. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pos Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Shure Beta 91 är nåt jag skulle avstå ifrån. Den låter inte klok nånstans om du inte vill ha syntetisk metallicabastrumma! Det är väl dock väldigt sällan man använder enbart en Beta 91 till baskagge? Den är väl snarare bra som komplement till exempel en Beta 52, för att få mer klick. Beta 52, Beta 91 och en subkick i kombo blir riktigt fett. Ska man bara ha en mick så hade jag nog kört på en 52a. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MIB Postat 7 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 7 januari 2012 Ok, låter bra. Då kanske jag inte helt ute och cyklar med D6. Lyssnade på EV på youtube. Verkar bra också. Lutar åt Audix. Verkar lätt att få sjysst ljud med den. Tack för synpunkterna. MIB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Två som jag tycker verkar spännande, är Audio-Technica AE2500 och ATM250DE. De har dubbla element, så det är som en kombination av en kondensatormick och en dynamisk. Någon som har testat dem? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 7 januari 2012 Dela Postat 7 januari 2012 Två som jag tycker verkar spännande, är Audio-Technica AE2500 och ATM250DE. Jag har testat 2500 live. Helt okej. Smidig till virvel eftersom man kunde åka med kondingen när det blev vispar osv utan att det blev fasfel gentemot den dynamiska. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 8 januari 2012 Dela Postat 8 januari 2012 I nån review jag läste på EV ND868 tyvkte den var lite som två mickar i en. Man kan sätta den nära klubban inne i kaggen, då får man med klicket, samtidigt tar den upp hela trumman som en omnimick. Man ändrar soundet med att bara flytta runt den. Superresencioner http://www.zzounds.com/item--ELVND868 Här jämförs den med D4 http://mixguides.com/microphones/reviews/audio_electrovoice_nd_audix/ Och här tycker de att den är bättre än D4 http://recordinghacks.com/microphones/Electro-Voice/N-D868 http://mixguides.com/microphones/reviews/audio_electrovoice_nd_audix/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MIB Postat 9 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2012 I nån review jag läste på EV ND868 tyvkte den var lite som två mickar i en. Man kan sätta den nära klubban inne i kaggen, då får man med klicket, samtidigt tar den upp hela trumman som en omnimick. Man ändrar soundet med att bara flytta runt den. Superresencioner http://www.zzounds.com/item--ELVND868 Här jämförs den med D4 http://mixguides.com...voice_nd_audix/ Och här tycker de att den är bättre än D4 http://recordinghack...ro-Voice/N-D868 http://mixguides.com...voice_nd_audix/ Hej! EV verkar ganska bra. Skulle säkert också bli bra. Har onekligen fått bra kritik. Den här snubben kör D6. Här tycker jag kaggen låter bra. Vi kör rock lite mera åt Danko Jones hållet. Tycker mig ha fått en hyfsad bild av Beta 52 och D6 men hittarinte så mycket ljudexempel på EV ND868. Hittar bara denna på YouTube. Där presentatören snackar lite väl mycket. Vet du något spår med bara trummor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 9 januari 2012 Dela Postat 9 januari 2012 Nä.... Men jag har använt den på lite olika trummor inuti 24" Bonhamset, och framför litet jazzset. Det är så skitlätt att få fram det som känns rätt. Jag och några har jämfört den rejält A B med D112 och den är typ chanslös. Läste en recensent som tyckt D112 var det bästa som fanns i åratal, när han sen fick testa mot EV ND868 tyckte han D112 lät pappig. Så tycker jag med. Här är den i en 22" Ludwigkagge. Lite fesig i volym http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-tomas-persson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MIB Postat 9 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2012 (redigerat) Nä.... Men jag har använt den på lite olika trummor inuti 24" Bonhamset, och framför litet jazzset. Det är så skitlätt att få fram det som känns rätt. Jag och några har jämfört den rejält A B med D112 och den är typ chanslös. Läste en recensent som tyckt D112 var det bästa som fanns i åratal, när han sen fick testa mot EV ND868 tyckte han D112 lät pappig. Så tycker jag med. Här är den i en 22" Ludwigkagge. Lite fesig i volym http://soundcloud.co...n-tomas-persson Ok, Sjysst. Hör inte BK så markant på den. Men tack ändå. Såg nu att det fanns faktiskt ljudprov på Thomanns länkar. De låter ganska likvärdiga. Eventuellt att D6 har något mer bas. Så det blir nog någon av de två. http://www.thomann.d...ssdrummikro.htm http://www.thomann.d...8_ndymserie.htm Håller med annars om att EV låter bättre än D112. Tror också jag diggar den bättre än Beta 52 även om den också verkar bra. Nu har jag fått lite bättre hum om det hela. Blir bra 🙂 Tackar! Redigerat 9 januari 2012 av MIB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 9 januari 2012 Dela Postat 9 januari 2012 Grejen med EVND868 är att man får så olika ljud beroende på var man sätter den. Så ett ljudprov säger inte så mycket. Och det fina är att man kan skita i eq-rattandet helt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 10 januari 2012 Dela Postat 10 januari 2012 Hmm....skall nog skaffa en D6:a till guran. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aROCKER Postat 10 januari 2012 Dela Postat 10 januari 2012 Kör själv AKG6300...för fläsk och har en BETA 52 inuti kagge för den klickigare karaktären. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 10 januari 2012 Dela Postat 10 januari 2012 Hmm....skall nog skaffa en D6:a till guran. 🙂 Sennheiser E906 är vrålbäst på gitarrförstärkare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 10 januari 2012 Dela Postat 10 januari 2012 Jag beställde faktiskt en E906 för ganska länge sedan, men då hade Sennheiser problem med tillverkning (fanns inte i lager). Det gick säkert 1-2 månader innan jag ledsnade med att ligga ute med pengarna, så jag avbokade den. Får se om jag lägger en ny order eller tar en D6:a istället. 😉 D6:an lät jävligt bra på Thomann's ljudprov. Mitt sound i princip spot on. Beror i och för sig på gitarr + mick samt stärkare, så den kanske låter skit på mina prylar. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 10 januari 2012 Dela Postat 10 januari 2012 Det är nog många mickar som funkar bra på gitarrstärkare. En stor fördel, särskild live, med E906 är att man inte behöver nåt stativ, det är bara att hänga dit den i sladden. Klockrent ljud direkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MIB Postat 10 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 10 januari 2012 (redigerat) Redigerar denna... Videon kanske inte så bra att utgå ifrån. Var så mixat. Ifall någon annan också skulle vara intresserad av att jämföra baskagge mikrofoner så är här en bättre video. Audix D6, AKG D112, Shure Beta 52. Redigerat 10 januari 2012 av MIB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.