Jump to content
Annons

Musikfilmer? Filmer om musiker, kort och gott


Puffran

Recommended Posts

Tjolahopp!

Jag är på jakt efter musikfilmer, alltså vanliga filmer om musiker, producenter whatever! Musik ska spela en central roll i filmen, det är mest det jag är ute efter.

Igår såg jag filmen Once, den handlar om en Irländsk gatumusiker som finner en vän i en Tjeckisk invandrare. Tillsammans skriver de musik och spelar in en skiva. Riktigt bra film som verkligen gör en taggad på, ja, livet som musiker 🙂

Någon som har tips på andra musikfilmer. Musikaler fungerar, men isf ska det vara musikaler baserade på musiker, om ni förstår vad jag menar?

Några (dåliga) exempel är typ school of rock, pick of destiny och Across The Universe. De två första är väl lite dåliga men det är iaf ett exempel. Gärna dramafilmer, komedier brukar inte lyckas med att beröra på rätt sätt!

So, any ideas?

Puffran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En favorit är "The Commitments" om det fiktiva irländska soulbandet med samma namn.

Gillar också "The boat that rocked" som handlar om en piratradiostation i slutet av 60-talet. Mycket bra musik i den.

En klassiker är ju annars "Blues Brothers", den funkar alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Walk the line ,som handlar om johnny cash musik och liv.

Kanske bästa musikfilmen.

Eller så är det Blues Brothers, om den räknas som musikfilm. Hur som helst bästa filmen totalt sett någonsin. Enda filmen jag sett över 50 ggr.

Ebba the Movie?

Link to comment
Dela på andra sajter

It Might Get Loud

Jimmy Page, the Edge och Jack White sätter sig ner någonstans ute i ingenstans och diskuterar, jammar, visar prylar, guror och garvar.

Shut Up & Sing

Själva dokumentären tar sitt avstamp i och med Natalie Maines anti-Bush-uttalande under en konsert 2003.

Så nära får ingen gå - ett år med Kent

Per Sinding-Larsen och Mathias Engstrand följer Kent i repan, under turné samt bakom scen.

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till ett par till

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela serien "CBS Classic Albums". Rena dokumentärer om bl.a. Judas Priest, Black Sabbath och Iron Maiden och inspelningar kring något av deras album. Klart sevärda.

Edit: Och naturligtvis "The Story Of Anvil". Möjligen den allra bästa dokumentär som gjorts. Trots att den är haussad som fan.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...