Jump to content
Annons

Köpråd: Midi synt, Budget 5000 kr även annan utrustning


ankerberg

Recommended Posts

Hejsan alla goa och glada!

Fick en riktig trevlig julklapp av mina föräldrar vilket var 5000 kr för köp av midisynt! De gillar nog att jag håller på med musik istället för dumheter 😉.

Ska även köpa två stycken studio monitorer (sitter nu på ett par sprängda datorhögtalare från Logitech...) och ljudkort om det behövs? Till monitorerna har jag sparat ca 8000 kr kan nog lägga mer men då vill jag verkligen veta vad jag får för pengarna.

Fakta

Dator: http://www.inet.se/p...tx-560-i5-2500k vet att det inte är en studio dator men men den har jag iaf.

Daw: Fl studio 10 producer edision (stavning?)

Budget (midisynt): 5000 kr

Budget (ljudkort + två monitorer): 8000 kr

Ljudkort: Vill gärna ha ett externt så jag slipper slita datorn isär

Genrer jag producerar: Elektronisk musik som house, hardstyle, hardcore osv vill inte låsa mig till en eftersom jag äter all elektronisk musik. Är en midisynt nice till detta? Börjar tröttna på att klinka ut tonerna med hjälp utav musen i piano rollen.

Övrigt: Jag är för alla förslag tex om ni föreslår en midisynt för 3000 och monitorer för 10 000 osv. Alla förslag välkomnas varmt.

Jag vet att jag är inne på forumet hårdvarusyntar när jag även pratat om monitorer. Men om tråden ligger fel så får mod gärna flytta den.

Tack på förhand

MVH

Ankerberg

PEACE OUT!

Redigerat av ankerberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som det kommer stå i alla andra trådar inom ämnet så kommer det stå att du borde åka till en musikaffär och provlyssna så många monitorer du kan tills du hittar några du gillar. Ta med egen musik som du gillar.

Som du nämnde i ditt inlägg så skulle jag iaf ha flyttat över lite pengar från midi-klavet till monitorerna. Hur pass mycket "spelar" du på ditt midi-keyboard? Måste det vara vägda tangenter? Eller är det mest för att prova ut leads och pads?

Personligen hade jag lagt mellan 2-3000 på midi-keyboardet och minst 10.000 :- på monitorerna.

När det gäller ljudkortet så behöver du ju inga direkta mick-ingångar om du bara spelar in elektronika. Om du inte ska spela in sång eller någon gitarr då och då? Men för latencyns skull så skulle jag köpt ett externt kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Kommer andvända midikeyboardet till att mest prova ut melodier leta chords osv.

Har faktiskt varit och kollat lite i en affär. Gillade krk väldigt mycket design och ljudmässigt. Men eftersom jag är ny kanske det bara är skräp?

Skulle gärna ha lite länkar till midikeyboards på sidan thomann tex så man får läsa lite om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright. Då tycker jag att det duger med ett vanligt midi-keyboard utan vägda tangenter. M-Audio gör trevliga grejer, har ett Oxygen 61 själv. Men om du bara ska prova ut ackord och leads, dvs inte spela piano osv så funkar det nog med ett 49-tangentigt.

Tog du med några av dina egna mixar till affären och lyssnade? Så du hörde vad du kanske gjort för fel med dina mixar (om dem inte var superbra från början) osv? Har ett par KRK RP8 G2 själv och tycker att dem funkar bra.

Annars gillar jag Genelecs 8040 riktigt mycket. Borde finnas beggade inom ramen för din budget. Annars kan man gå ner ett steg till Genelec 8030. Adam A7X och A8X är också bra kandidater. Likaså olika alternativ från Dynaudio. Men det är så individuellt så det är svårt att ge konkreta tips. Men kommer man ifrån ett par sprängda datorhögtalare (var i samma sits) så brukar vad som helst låta bra. Men mitt tips är iaf inte att snåla på krutet när det gäller monitorer. Du kommer vara glad att du gjorde det längre fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alright. Då tycker jag att det duger med ett vanligt midi-keyboard utan vägda tangenter. M-Audio gör trevliga grejer, har ett Oxygen 61 själv. Men om du bara ska prova ut ackord och leads, dvs inte spela piano osv så funkar det nog med ett 49-tangentigt.

Tog du med några av dina egna mixar till affären och lyssnade? Så du hörde vad du kanske gjort för fel med dina mixar (om dem inte var superbra från början) osv? Har ett par KRK RP8 G2 själv och tycker att dem funkar bra.

Annars gillar jag Genelecs 8040 riktigt mycket. Borde finnas beggade inom ramen för din budget. Annars kan man gå ner ett steg till Genelec 8030. Adam A7X och A8X är också bra kandidater. Likaså olika alternativ från Dynaudio. Men det är så individuellt så det är svårt att ge konkreta tips. Men kommer man ifrån ett par sprängda datorhögtalare (var i samma sits) så brukar vad som helst låta bra. Men mitt tips är iaf inte att snåla på krutet när det gäller monitorer. Du kommer vara glad att du gjorde det längre fram.

Nej det gjorde jag inte :'( kanske var lite dumt? så behöver man ett ljudkort då till krkerna(med datorn jag länka i första inlägget)? M-audio altså ska kolla in! =)

Redigerat av ankerberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gjorde jag inte :'( kanske var lite dumt? så behöver man ett ljudkort då till krkerna(med datorn jag länka i första inlägget)? M-audio altså ska kolla in! =)

Inte hela världen, men det kan vara kul att höra vad man gjort för fel.

Det lär du behöva ja. Som sagt, kolla på ett med få mick-ingångarna om du inte ska spela in sång osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte hela världen, men det kan vara kul att höra vad man gjort för fel.

Det lär du behöva ja. Som sagt, kolla på ett med få mick-ingångarna om du inte ska spela in sång osv.

Nja det ska jag nog inte möjligt vis lägga in några vocals. Typ are you ready osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...