Jump to content
Annons

1st flygel, 2st småmembran, hur gör jag för bästa resultat?


MatteAlmqvist

Recommended Posts

Hej där,

Här kommer en fråga som tycks ha frågats många gånger, men alla situationer skiljer sig ju från varandra, så här kommer min version av frågan!

Jag hade tänkt spela in min flickvän live i hennes vardagsrum när hon sjunger och spelar på sin flygel, rummet är inte överdrivet stort, lågt i tak och flygeln står inträngd i ett hörn. Eftersom att pianot är ett ganska så kraftigt instrument så hade jag tänkt spela in sången med en SM58 med motivationen att den inte tar in lika mycket läck som en kondensator skulle göra. (Yay or big nay till att använda SM58?)

Till att micka själva flygeln så har jag ett billigt stereoset med småmembrans mikrofoner (Samson CO2), Hur bör jag placera dom för att få ett så bra ljud som möjligt? Vad bör jag tänka på när det kommer till flygel, vissa speciella ljud som jag vill/inte vill få med?

Bör jag använda mig av X/Y konfiguration eller är A/B bättre för ändamålet? Bör jag vinkla mikrofonerna på något visst sätt för att undvika läck ifrån sången eller kommer det inte vara något problem?

Kan ju nämna att flygeln är en Yamaha (G3 tror jag). Rummets akustik är väl som sagt kanske inte den bästa, hur påverkar det mickavståndet jag bör använda?

Något i övrigt jag bör tänka på?

Tack på förhand!

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle satsat på A/B över bas o diskantsträngar. Med X/Y kommer mickarna så långt ifrån ytterändarna på flygeln att tonerna i mitten kommer att låta för mycket i jämförelse.

Har du en till konding hon kan sjunga i? Tror det blir bättre på en tjejröst, till flygelkomp. SM58 är mer rocknroll och gap o skrik med micken nästan inne i käften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Kul att du ska spela in flygel.

I den här tråden hittar du lite tips som funkar både för piano och flygel

https://www.studio.se/index.php/topic/80901-inspelning-av-piano/page__fromsearch__1

Och det här är en av de bästa guider jag någonsin läst om flygelinspelning:

http://www.doghousenyc.com/articles/piano1.php

Annars är mina tips att om möjligt dra ut flygeln i rummets mitt för att få ut så mycket som möjligt från rummets klang. Sedan skulle jag förmodligen satsa på att sätta en varsin mik över diskant respektive bas. Jag vet inte vad A/B, som Nilsson skrev här ovan, men jag gissar att det är samma som jag menar. Något i stil med detta: http://www.doghousenyc.com/images/mission1.jpg.

Annars en variant på det, men som kanske kräver ett bättre rum: http://www.doghousenyc.com/images/notop.jpg. (funkar kanske inte så bra pga sångläck dock.)

Men jag måste hålla med Nilsson om val av sångmik. Tror verkligen du ska satsa på en stormembransmik till sången.

Ett alternativ om du inte har tillräckligt med mikar är att sätta en konding på sången och den andra så här (jag har fått väldigt bra resultat med denna mikposition): http://www.doghousenyc.com/images/sweetspot.jpg.

Link to comment
Dela på andra sajter

A/B används traditionellt till omnis och jag antar att du använder cardios.

Jag skulle hellre välja ORTF än X/Y. Närmicka i pianot om du

är rädd för att rummet ska påverka för mycket.

Och inte SM58 då deras offaxis respons (supercardio om jag minns rätt?)

skulle ställa till med skumma

frekvens-skiftningar samt att dom inte går ner särsklit djupt i basen.

Hälsningar Tompa

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det slaskar flygel in i sångmicken o tvärtom gör inget, det går att ställa nivåerna i alla fall. Och några våldsamma eq-förändringar gör ni knappast en sån här gång. Gör man det är det sämre med läckage mellan mickarna.

Om tjejen är van att sjunga live i en SM58, och att hon gör inspelningen med hörlurar, och har väldigt bra mikrofonteknik kan det funka med en SM58. Men är hon ovan med lurar osv, blir hon bara stressad av det. Låna en till konding som hon kan sjunga i på typ 40, 50 cm avstånd.

Jag blir nyfiken, vill gärna höra sen hur det blev!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla svar!

Känns som att det är A/B eller ORTF som är mest aktuellt då! Men eftersom att mickarna är så vinklade ifrån varandra känns det som att det kanske borde bli ett visst "hål" i ljudet vid mitten av pianot, fast det kanske inte märks då mickarna ändå sitter så pass nära varandra?

A/B ger kanske bara ännu mer "hål"?

Jag har faktiskt en stormembran som är på väg från Tyskland, jag får väll hoppas att den kommer hem tidigt nästa vecka då jag tänkt spela in, annars är det väll värt att vänta några dagar med inspelningen tills den kommit då! 🙂

Nilsson, 40- 50 cm, eftersom att det bara är hon och pianot, och sången liksom kommer stå i fokus, borde jag inte sätta henne lite närmare micken då för att få lite mer "närhet" i sångljudet?

(Plus, går det rent praktiskt att hålla sångmicken en halvmeter ifrån sångerskan när hon ska spela på pianot samtidigt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

ORTF har ju ännu större vinkling från varandra än X/Y så det är inte att rekommendera. Om du inte sätter mikarna ovanför hennes huvud, då kan det funka. Men ska du närmika (vilket verkar vara det vettigaste) så är det A/B som gäller.

När det gäller avståndet mellan mikarna så tänk även lite på var på klaviaturet hon spelar. Det kan precis som du säger bli ett hål om du sätter dem för långt isär. Ofta när jag spelar hamnar jag i det lägre registret. Att sätta upp en mik borta på diskanten känns ju rätt onödigt då. Jag föredrar att sätta mikarna relativt nära varandra, balansera den beroende på var på klaviaturet jag spelar, men om du gör det håll ett öga på 3:1-regeln också.

Testa er fram med avståndet sångmiken. Om du vill ha mer värme och närhet ska du kanske ha den lite närmre. Men samtidigt måste hon kunna spela utan att störas av att ha miken framför sig.

Och som alltid är det öronen som avgör vad som låter bra! Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

3:1 regeln handlar inte om stereomickning... (sanning med aningens modifikation i detta fall)

Den är i detta fall mer applicerbar på fasskillnad mellan sångmicken och pianomickarna...

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej, har du inte gjort inspelningen än tycker jag absolut du kör på SM58 på sång och dina samson som antingen XY ca 3-4 dm ovanför mitten straxt bakom hammarlagen/klubborna/dämmarna rakt ner mot strängarna eller AB alltså en mick i mitten av basen och en lite till höger om mitten men inte i extrema diskanten för där spelar man inte i alla fall, hoppas du förstår, risken med felaktig AB är att det blir hål i mitten men det är ju bara att prova sig fram och justera som alltid, lycka till!!!

(glöm inte att checka mono-kompatibiliteten)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...