Jump to content
Annons

Laptop / Notebook etc med firewire, vad behövs?


Florian le Sage

Recommended Posts

Jag har kommit fram till att jag ändå behöver firewire på min bärbara, men det verkar bara existera de små futtiga 4 pins anslutning på dom få som har firewire på marknaden, beg. som nytt!

Blir inte hastigheten lidande av detta, vad fasen skall man ha för att hamna rätt???

Vet att flera sa i den andra tråden att jag måste ha Texas instruments chip men det är ju ingen jävel som vet vad för skit som sitter i när man frågar...

🤪

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helst sägs det ju att chipset ska vara TI, för att vara mest kompatibelt med ljudkortet, och för att det inte ska jävlas. Jag tror dock att det är lite passé nu, då många vittnar om både VIA och RICOH chipset utan konstigheter. Tidigare hade jag en vanlig DELL Inspiron 1525 utan TI som användes utan krångligheter. I min nuvarande DELL XPS i7 sitter nog ett VIA och jag kör Firewire där utan problem whatsoever. Det kan hänga på så mkt annat.

Om du har laptop finns ju annars möjligheten till ett PCI-instickskort med firewire-portar för några hundra. Tror jag har ett Lycom själv faktiskt. Frågan är om det gör bu eller bä bara.

Vad hastigheten anbelangar berörs den inte av 4- kontra 6-pin. Skillnaden är att 4-pin inte har egen strömförsörjning, vilket 6-pin har.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen ingen som kan detta här???

Det där med cardbus då, om man köper ett kort med 2-3 firewireportar, är det inte sak samma om nu chipsetet vilket det än är i laptopen styr alla såna ingångar, Bodhi?

(verkar i stort sett bara vara HP som kör med TI)

Klart det gör! 😉

PS vilket chipset/moderkort var det man skulle akta sig för celeron eller amd??? DS

Om det är processor du tänker på så avråder jag AMD och Celeron-processorer finns väl knappt kvar. Eller köper du begagnat? Skiippar du AMD så slipper du VIA på köpet också. Tror det är mest AMD som kör det.

Helst sägs det ju att chipset ska vara TI, för att vara mest kompatibelt med ljudkortet, och för att det inte ska jävlas. Jag tror dock att det är lite passé nu...

Kan inte mer än hålla med! Och problemen kom väl mest från Apple, någon första gen av någon iMac eller Macbook Pro. Eller minns jag fel?

Vad hastigheten anbelangar berörs den inte av 4- kontra 6-pin. Skillnaden är att 4-pin inte har egen strömförsörjning, vilket 6-pin har.

Precis som JohnRick säger. Vad ska du köra för kort? Själv kör jag Duet 2 och Apogee avråder att förlita sig på strömförsörjningen via USB redan vid två kanaler för att preamparna kan underprestera. Deras råd är att köra ström om man har det och jag kan inte mer än vika mig för att det låter vettigt. Klart det lirar att köra via strömförsörjningen om det behövs också men minns jag rätt så vill du köra lite fler än två kanaler, eller? Då är nog något annat än extern strömkälla uteslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack John Rick och saverman, jag kollar begagnat och därför dyker det upp lite olika alternativ, kan man alltså lita på tex Lenovo maskiner som har RICOH så är det ju ok, vad gäller strömförsörjningen så kommer jag aldrig förlita mig på annat än den externa/ordinarie via nätkabel. speciellt som jag kommer köra med ett mer strömkrävande interface vid namn Orpheus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kunnat orsaka problem tidigare är chipset som inte är TI och firewirestöd på moderkortet, OAVSETT chipset. Då jag höll på att få saker och ting att fungera var det 2007-2008 om jag inte minns fel. Dell hade ingen som helst kunskap om detta, och det har de fortfarande inte. De vet inte vad de stoppar i maskinerna på djupet. HP lika så. HP specar sina saker lite bättre, men de vet dock inte vad det betyder oftast.

Vet inte om det generellt är bättre, men håll dig till TI-chipset på instickskort till PCs, såvida du inte kör MAC. Har aldrig haft problem med någon form av chipset på MACbooks. De jag testat är via, lucent och TI, men för PC har jag endast fått TI att funka felfritt.

Som tidigare postare sagt så har 4pins bara med strömförsörjning att göra. I vissa fall hjälper det inte med att den externa modulen, säg ett ljudkort, har egen strömförsörjning för att det ska funka via 4pins. Mitt ljudkort funkade inte via 4pins porten, utan jag var tvungen att köpa ett instickskort till min laptop. Då funkade det som smort!

Hoppas jag kunnat hjälpa. 🙂

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter faktiskt ett Intel Celeron i denna som dom rear på Expert just nu...???

På tal om att dom inte existerar längre???

Notera ordet "knappt". 🙂 Du hittar inte många Celeron-processorer med tillverkningsår 2011.

Hej på er, dagens 2 frågor:

1-hur avgörande är egentligen klockfrekvensen, i 2 laptops med samma specar dualcore 4GB ram osv har en burk 1.46 Mhz och den andra 2.60 Mhz, är det jätteskillnad???

2-HD rpm 5400 eller 7200, de flesta har ju 5400???

1. Klart det gör skillnad men ofta medbringar en högre klockfrekvens en större cache. Det är snarare den som gör skillnaden, även om det såklart är stor skillnad mellan 1.46 GHz och 2.6GHz.

2. Några spår hit eller dit funkar kalas på 5400 men 7200 är absolut att rekomendera. Sällan du hittar 7200-diskar i laptops från hyllan men det är bara att byta i efterhand. Enkel process och priserna på diskar är på väg ner igen nu när de fått ordning på fabrikerna i Thailand efter översvämningarna.

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok kalas att veta att man kan byta diskar i dom här små maskinerna i alla fall, har ju aldrig ägt en laptop så det är lite främmande på så vis! 🙂

Det gäller alltså att undvika AMD+Celeron i alla väder trots att dom är nya?

Celeron är en aning segare iom att det är en budget-modell men de går säkert bra de med. Personligen tar jag inte i AMD med tång så de är knappast något jag kommer rekommendera till andra. Har en polare som länge envisades med att bygga AMD-datorer åt både sig själv och andra och på åtminstone fyra av dem så hade han problem med knaster och sprak som kom i cykler. Så fort han testade ett Intel-bygge så försvann problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Florian. Jag har ett gammalt Firewire-instickskort som funkat utmärkt för mig på tre olika laptop. Ett Zonet ZUN2300.

http://wize.com/serial-adapters/p16555-zonet-zun2300

Du kan få byta det mot två öl, då det just nu bara ligger och skramlar i lådan här hemma.

En fördel med de lite grövre 6-pinnars FW-ingångarna är att själva kontakten sitter på plats ordentligt. De små 4-pinnars-donen kan vara hyperkänsliga (egen erfarenhet) och helt enkelt tappa kommunikationen om du råkar dutta till datorn. Och det gör man ju då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...