Jump to content
Annons

Fender - USA eller Mexiko?


MajaK (oregistrerad)

Recommended Posts

MajaK (oregistrerad)

Hej!

Jag behöver en Fender Jaguar och funderar på om jag ska köpa den USA-tillverkade re-issue/vintage-varianten (http://www.fender.com/en-SE/products/search.php?partno=0100900800) eller någon av de "vanliga" Mexiko-tillverkade modellerna (typ http://www.fender.com/en-SE/products/search.php?partno=0141700309). De USA-tillverkade går ju på runt 18 000 och mexikanarna för 5-8000, vilket ju får en att undra över skillnaden i kvalitet... Kan även bli aktuellt med en Jazzmaster i stället, och i så fall är min fråga densamma.

Någon som har synpunkter, erfarenheter eller både och?

Tack på förhand!

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Amerikanska Fenderguror är tillverkade i stora volymer i en stor fabrik. Mexicogitarrer med Fenderlogga är ofta tillverkade i större volymer, i en (skulle jag tro) ännu större fabrik. Båda är massproducerade, den ena 10.000 kr dyrare. Jag skulle tro att gitarren tillverkad i Amerika håller högre kvalitet än den från Mexiko, men inte för att den är just byggd i Amerika, utan för att den möjligen fått lite mera tid på sig att lämna fabriken.

Att en gitarr är byggd i USA gör den inte magisk. Pröva bägge (om du har möjlighet) och känn efter. Köp den du gillar bäst. Enligt min erfarenhet glömmer man snart bort priset, oavsett vad det var, på en gitarr man verkligen gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes-gör som Anthony säger, bra råd tycker jag han gav dig- och prova båda innan du bestämmer dig.

Jag testade en Mexico-strata och måste säga att den kändes skön.

Har tidigare haft en amerikabyggd.

(nu spelar jag Melody Maker.)

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MajaK (oregistrerad)

Tack för tipsen! "Behöver" är kanske ett lite väl starkt ord, hehe... Mest kört på ES-355 och Strata de senaste åren, och är sugen på det där lite fyrkantiga något tunna ljudet man får i Jaguar och Jazzmaster. Lutar mest åt en Jazzmaster i nuläget, eftersom jag tycker man även kan få till ett lite rundare och fylligare ljud i den. Såg att det finns en Jaguar med humbuckers också. Kanske värt att kolla in.

Även jag har mest erfarenhet av strator och tele när det gäller att jämföra USA-, Mexiko- och Japan-byggda Fender. På 90-talet tyckte jag dock det var en djävulskt stor skillnad mellan dessa tre länders kvalitet, men jag kanske mest inbillade mig när jag såg prislappen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

en squire och en mex kan vara svårt att känna skillnaden på. däremot en am std låter bra redan innan du kopplat in stärkaren, skönare att spela på och du blir knappast besviken. lovar att du blir nöjd med am men testa nån så inser du att det är värt att spara till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amerikanska gitarrer är riktigt bra, det är mexikanska också. Väg prestige kontra plånbok mot varandra och se vilken som kan lida mest och du vet vad du har att göra!

Personligen hade jag köpt en japansk. Tycker dom håller bättre kvalité än amerikanska, speciellt om man tänker på hur mycket billigare dom är. Har för mig asien hade monopol på Jazzmaster- och Jaguar-modellerna en tid också, så dom borde ju veta vad dom sysslar med!

Link to comment
Dela på andra sajter

det har ju kommit en ny serie från fender som heter "modern player" nån som vet nått om dem? var de tillverkas, hur de känns osv?

de ligger ju runt 4000:- så de borde väl tillverkas nån annanstans än usa?, de har p-90, humbuckers mm.

http://www.fender.com/news/index.php?display_article=778

ang usa fender vs mexico så tror jag att av de dyrare är varje ex. bra medans tex. mexico fender kan variera mer skillnad och att det är bäst att känna på flera olika ex. innan man bestämmer sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

det har ju kommit en ny serie från fender som heter "modern player" nån som vet nått om dem? var de tillverkas, hur de känns osv?

de ligger ju runt 4000:- så de borde väl tillverkas nån annanstans än usa?, de har p-90, humbuckers mm.

http://www.fender.co...lay_article=778

ang usa fender vs mexico så tror jag att av de dyrare är varje ex. bra medans tex. mexico fender kan variera mer skillnad och att det är bäst att känna på flera olika ex. innan man bestämmer sig.

Telecasterbasen var grymt snygg!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag var på musikbörsen eller 4 sound som det heter nu i Linköping idag och testade två strator, båda mexico troligen. Bra pris 4800 för båda men som vanligt på Börsen är dom inte nåt vidare bra injusterade så det var ganska stor skillnad på dom. Det är ju helt enkelt svårt att veta hur dom är och låter innan det är gjort så det är nog svårt att säga om det är nån skillnad egentligen mellan USA och Mexico byggen. Dvs om man inte får fatt på två som är lika bra ljusterade för det innebär verkligen inte per automatik att en fender gura är bra justerad bara för att den är byggd i USA.

I mitt fall idag så var det en med lönn bräda som var helt ok att lira på men kändes lite död i tonen uppåt halsen, den andra förmodligen med rosewood eller liknande lät lite bättre men stränghöjden var på tok för hög på ghe strängarna. Det blir ju svårt att veta vilken som är mest värd att köpa då.

Men jämför man med Gibson kampanjen dom kör nu så kan jag jag säga att man får minst 50 % mer gura för samma peng om man går på Fender för samma peng. Alltså det är bara att dra ett finger över strängarna när dom hänger på väggen och lyssna på det akustiska ljudet och jämföra, det är som natt och dag. Gibson gurorna plonkigt som sjutton speciellt g strängen men fender i samma prisklass låter helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

I Mexicofabriken använder man 2:a sorteringens trä som sorterats bort från USA-fabriken. Det kan vara kvistar i halsen som gör det inte duger till USA-modellerna så då skickas det vidare till Mexico.

Link to comment
Dela på andra sajter

Telecasterbasen var grymt snygg!

Ja, den vill jag ha! Nu har jag squier's vintage modifiering tele bas som är ok. Nya fiender serien tillverkas i Kina. Såg även att det kom en serie som hette pawnshop och var lite annorlunda fender kroppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...