Jump to content
Annons

Hur får man det bästa av en mick?


BHR

Recommended Posts

Jag ska köpa en Neumann TLM 103 och jag har hört att man ska köpa preamp för att få ett bättre ljud helt enkelt, hur mycket måste jag lägga för att få en bra preamp som gör att jag får ut det bästa av micken?

Just nu har jag ett nio 2/4 ljudkort som jag spelar in micken på. ska man köpa ett nytt ljudkort oxo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om ljudet i sig blir "bättre" med en preamp, men signalen blir starkare.

Eventuell färgning från preamp:en kan ju göra att man upplever ljudet som bättre.

är ingen expert på preamps, men de finns i massa prisklasser och vad som är bra/bäst är nog svårt att avgöra.

Vad gäller ljudkortet du har kan jag inte kommentera något om, för jag känner inte till det.

Det finns en uppsjö med trådar här på forumet om ljudkort, så om du söker lite här hittar du nog mycket svar.

Finns säkerligen en vänlig själ som kan ge dig ett svar direkt också. 🙂

Edit: ljudkortstrådar https://www.google.com/#hl=en&sclient=psy-ab&q=ljudkort%20site%3Aforum.studio.se&pbx=1&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=2e0822ffc34ff0e5&biw=1487&bih=969&pf=p&pdl=3000

Preamp-trådar: https://www.google.com/#hl=en&sclient=psy-ab&q=preamp%20site%3Aforum.studio.se&pbx=1&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=2e0822ffc34ff0e5&biw=1487&bih=969&pf=p&pdl=3000

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

en klassisk kommentar brukar vara "skit in, skit ut" om du tycker att gitarren låter bra när du lyssnar på gitarren inspelad så låter den bra helt enkelt och om det låter dåligt.... då lär knappast en preamp rädda dig, utan då är det nog ett ljudkort du ska lägga pengarna på. Finns många bra som inte kostar speciellt mycket. Men så länge du har ett ljudkort som är till för ljudinspelning och en hel mikrofon som du tycker låter bra och en duktig gitarrist så kommer det inte att bli några problem! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Glöm det. Kör på det ljudkortet och dess preamps. Skillnaden mellan billigare och dyra preamps är väldigt liten. Det är så många som påstår än det ena och än det andra. Var kritisk. Har de som påstår något själva något att jämföra med? Oftast brukar de inte det utan bara upprepar vad andra säger utan att själva egentligen veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM103 har vad en bekant brukar säga, "hysteriskt hög utsignal" 😉 - och det innebär att med en stark ljudkälla, så kan du få för hög signal in, som distar trots pad och nerdragen gain. Det finns lösningar om det skulle inträffa, så det är ingen katastrof, men kan vara bra att känna till.

Visst gör preampar skillnad, men frågan är om man tycker att skillnaden är värd pengarna. Jag tycker nog att du ska testa med preampen du har i ljudkortet och kolla om du blir nöjd med ljudet (troligen blir du det). är det något som inte känns riktigt rätt, så kan det kanske vara läge att fundera på en extern preamp, men där finns det många saker att tänka på, så det är inte helt lätt att välja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men som jag fattat det så tkr ni hellre att jag kör på ett bra ljudkort istället för en preamp som bara är onödig.

Jag har en budget på 5000kr för ett ljudkort, har ni några tips på ett schysst ljudkort i den klassen?

har hört att motu ska ha bra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många som är bra, från Echo, Mackie, MOTU, RME, Steinberg, TC Electronic och andra. Vad behöver du ha för några in- och utgångar - och tänker du dig ett internt PCI-ljudkort eller externt på USB eller Firewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...