Jump to content
Annons

Val av mikrofon - behöver hjälp


sounds

Recommended Posts

Hej på er

Det är så att jag behöver köpa mig en mic men har svårt att välja. Mitt ljudkort är RME Babyface (om det är till någon hjälp att berätta).

Jag är ute efter en mic för sång i första hand. Vill ha en mic som "kommer att hålla" ett tag rent soundmässigt.

Jag spelar inte in så mycket just nu men vill investera i något som är bra lämpad till demo inspelningar osv.

Min budget är tajt, så jag har kollat på sE Electronics X1 och Röde NT1-A.

Reflection filter kommer jag att skaffa mig.

är dessa mickar bra att investera i för ändamålet eller bör jag gå upp i 4000-5000 prisplassen? (TLM-102, sE4400a).

Uppskattar all hjälp jag kan få 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En begagnad Oktavamod får du för 4-5, ett skämt med tanke på hur bra det låter.

Jag antar att du menar 4-5 tusen, jag hittar ingen återförsäljare av dessa micar, och en ny kostar runt det priset på deras hemsida, eller är jag ute och cyklar?
Link to comment
Dela på andra sajter

X1:an är jävligt bra. Den har jag. Rekommenderas varmt.

Nu blev det lite väl många citeringar här, ny på forumet 😛.

Om jag får fråga, använder du den till sång? Jag bör inte kolla på andra alternativ i högre prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

X1:an är jävligt bra. Den har jag. Rekommenderas varmt.

sång och akustisk gitarr

+1 på det med tillägget:

"...fungerar kanon även på mandolin och banjo" 🙂

Skulle även tipsa om Rödes NT-2A. Mycket mikrofon för pengarna samt att man har lite att "växa" i.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Sounds: du tror inte att du har möjlighet att eventuellt låna hem några mikar och prova dem i din inspelningsmiljö?

Då har du ju verkligen chansen att dema dem under dina förutsättningar 🙂

mvh

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar 4-5 tusen, jag hittar ingen återförsäljare av dessa micar, och en ny kostar runt det priset på deras hemsida, eller är jag ute och cyklar?

Ja precis, men det beror på dollarn. Många släpper den inte begagnat för mindre än 4 för att de köpte den för runt 10 när dollarn var högre. Kan bara säga att jag är otroligt nöjd, jag vet inget i den prisklassen som kan mäta sig. Finns många shootouts på nätet mellan den och u87, u47 osv och det är sjukt hur bra den står sig mot dessa dyrgripar

Link to comment
Dela på andra sajter

@CHAE: Jag var faktiskt inne i en butik i Uppsala igår och frågade om just det. Det jag kunde göra var att köpa en på öppetköp med möjlighet att lämna tillbaka den inom en vecka, eventuellt låna hem två micar under en kväll och pröva, det sist nämda var dock lite tveksamt men det kanske ändå kan gå om jag verkligen bestämmer mig att köpa någon utav två utvalda.

@mietek: jaha då är jag med. Jag var faktiskt inne och lyssnade på en jämförelse, tror det var med u87:an om jag minns rätt, om jag ska vara ärlig så tyckte jag inte att det var så stor skillnad, så det kanske kan vara något trots allt 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...