Jump to content
Annons

Akustikbehandling av ett litet musik-/studiorum


johahl

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och därmed fått ett eget rum exklusivt till musikproduktion. 🥰

Jag har dock märkt att det är mycket eko och flutter i rummet. Dessutom är det rätt lyhört till grannarna. Grannarna finns över, under och vid ena sidan (vid pianot, se bild).

Här är bilden på rummet och grundläggande möblering:

b2145.jpg

Längd: 3,73 m

Bredd: 2,84 m

Höjd: 2,45 m

Just nu har jag tre mattor som täcker större delen av golvet samt en soffa som står mot fönstret. Min tanke är att sätta upp en ljudabsorberande gardin bakom och sen bygga egna absorbenter att sätta upp som tavlor längs väggarna. Funderar även på att slänga upp några i taket också. Mina monitorer är Adam A5X så överdriven bas borde inte vara ett problem då jag tror registeret slutar runt 40-50 hz. Skulle kunna försöka göra någon ljudtestning om det hjälper er. Finns det några sådana gratisprogram för mac?

Rummet är tänkt som kontrollrum, men jag kommer även spela in sång och akustisk gitarr.

Ett annat alternativt är att vända möblering och ha skrivbordet mot fönstret, men jag har ett element där som jag är rädd att ljudet ska låta för mycket.

Budget: ca 2000 - 3000 kr

är det lönt att bygga egna absorbenter eller ska man köpa färdiga? Hur stor risk är det för allergier med isolering (cellplast, stenull, glasull?)

Tankar, idéer, kritik? Säg till om ni vill ha något mer info.

Mvh John

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vänder på steken och sitter mot fönstret i stället så blir det enklare att få symetri på din lyssning (samma avstånd till H/V - vägg). Det är rätt enkelt att bygga absorbenter själv och det finns beskrivet i hur du gör i många byggtrådar här. Försök att bygga minst 95 mm i tjocklek och lika mycket luftspalt mot väggen så absorberar du djupare ner i frekvens. För att enkelt komma igång kan du börja med att att absorbera väggen bakom monitorerna samt runt sidoväggarna en bit så att du dämpar första reflexen. Likaså i taket ovanför mixplats. Spegelmetoden är ett enkelt och bra tillvägagångssätt för detta.

Du kan använda mineralull eller polyester till dina absorbenter. Mineralull är helt klart billigast om du ska bygga själv. Prova att ta hem lite grand och se om du påverkas av det. Har du allergiska problem kan du använda polyester istället som är helt emissionsfri och utan kemiska bindemedel.

Hälsningar // Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in whealy.com där finns det excelldocument för hur du räknar ut både bredbandsabsorbenter och avstämda basfällor. om du har openoffice på macen så kan du öppna excell tror jag. finns även så du kan räkna ut bredbandsabsorbenter. Med hjälp av nån formel så kan du också räkna ut vart problemet är, om det är på höjden bredden eller längden, kommer inte ihåg den nu, men kan återkomma senare om ingen annan hinner före.

Det finns gratisprogram som heter REW (Room EQ Wizard) både PC och Mac.. kan kolla om jag har installations filerna kvar, man lär registrera sig på deras forum för att ladda hem det och jag har fått det av min lärare. Har provat det och det fungerar bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...