Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker leta efter ett metall puffskydd till min mikrofon men finner det ingenstans.

NÄgon som kan hitta en Ät mig (Ska inte vara sÄ jÀtte jÀtte stor).

Jag har en nylon och undrar vilken som Àr bÀttre metall eller nylon.

Vad Àr skillnaden lixom?

Annons
Postat

Nylonskydden stjÀl lite diskant (men betydligt mindre Àn skumskydden som ofta följer med mickar och som egentigen Àr vindskydd och inte puffskydd...), medan metallskydden kan ge lite biljud med ringningar i metallen eller blÄsljud nÀr luften passerar genom det stela nÀtet och bildar turbulens.

Detta Ă€r dock VÄLDIGT smĂ„ effekter, sĂ„ i praktiken har det egentligen ingen betydelse.

Det finns ETT puffskydd som stÄr ut frÄn mÀngden, frÄn mikrofonen.se - men det Àr betydligt dyrare Àn de normala puffskydden...

Metall-puffskydd

Postat

Intressant. Jag har lĂ€nge tĂ€nkt att övergĂ„ till metallskydd dĂ„ jag fĂ„tt för mig att det Ă€r uppdaterad och bĂ€ttre variant av puffskydd. Men om det inte Ă€r nĂ„gon hörbar skillnad sĂ„ Ă€r det ju ingen vits. Och som alla vet - Hörs det ingen skillnad, sĂ„ ÄR det ingen skillnad. Det Ă€r mitt motto. SĂ„nt som gĂ„r att mĂ€ta Ă€r kanske intressant för forskare men för musiker sĂ„ Ă€r det bara det som hörs eller inte hörs som rĂ€knas.

Hade varit intressant om du la upp ett ljudexempel, claes, som komplettering till dina micktester. Nylon vs metallskydd.

• Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag anvÀnder popskyddet som "avstÄndsmÀtare" till micken sÄ jag kan fÄ till omtagningar som lÄter i nÀrheten av varandra... och dÄ blir ett nÀrliggande popskydd lite konstigt.

Som sÄngare föredrar jag helt klart nylon framför metall, om det kan vara till nÄgon hjÀlp för nÄgon...

Redigerat av drloop
Postat
  On 2011-11-25 at 09:10 sa drloop:

Jag anvÀnder popskyddet som "avstÄndsmÀtare" till micken sÄ jag kan fÄ till omtagningar som lÄter i nÀrheten av varandra... och dÄ blir ett nÀrliggande popskydd lite konstigt.

Det gör jag ocksĂ„, tĂ€nkte inte ens pĂ„ det nĂ€r jag lĂ€ste nyheten, 😄 dĂ„ funkar det ju sĂ€mre.

drloop (oregistrerad)
Postat

Bra dÀr divineco

Postat

Om jag vill (försöka) sjunga riktigt soft och nÀra skippar jag mitt K&M nylonpuffskydd och sjunger sÄ att jag har micken i ca 45 graders vinkel ca 15 cm frÄn kÀfthÄlet. TLM102 har en form av inbyggt puffskydd sÄ det gÄr bra bara man vet hur man sjunger och inte pustar o frustar pÄ micken. SÀtter jag skyddet emellan tycker jag att en liiiiten del diskant och nÀrhet försvinner.

Men normalt anvÀnder jag det alltid, och Àven som avstÄndsmÀtare. Jag stÄr alltid och sjunger sÄ att jag ser sÄ det blinkar lagom pÄ bÄde micpreampen och kompressorn.

Har detta

http://www.thomann.de/se/km_23956_plopkiller.htm

Funkar mkt bra, sitter still dÀr man stÀllt in det.

Postat
  On 2011-11-25 at 09:03 sa Bodhi:

Har inte testat just det puffskyddet, men BLUE har en snarlik modell som tillbehör till exempelvis Babybottle - och det funkar inte alls bra enligt min mening. Problemet nÀr man kommer för nÀra micken, Àr att luftströmmen inte hinner spridas ut tillrÀckligt pÄ det korta avstÄndet - och dÀrför tror jag inte pÄ nÀrliggande puffskydd, utan de behöver komma ut runt 10cm frÄn micken för att göra den nytta som man vill att de ska göra.

Ett undantag Àr Mikrofonen AB's P110, som fungerar superbra oavsett hur man gör - men den Àr som sagt dyr...

Postat
  On 2011-11-25 at 12:26 sa Claes:

Har inte testat just det puffskyddet, men BLUE har en snarlik modell som tillbehör till exempelvis Babybottle - och det funkar inte alls bra enligt min mening. Problemet nÀr man kommer för nÀra micken, Àr att luftströmmen inte hinner spridas ut tillrÀckligt pÄ det korta avstÄndet - och dÀrför tror jag inte pÄ nÀrliggande puffskydd, utan de behöver komma ut runt 10cm frÄn micken för att göra den nytta som man vill att de ska göra.

Ett undantag Àr Mikrofonen AB's P110, som fungerar superbra oavsett hur man gör - men den Àr som sagt dyr...

Ja det var min första tanke nÀr jag sÄg bilden, men jag tÀnkte att de kanske hade löst det pÄ nÄge vis med hÄlstorlek eller pÄ nÄgot annat fiffigt vis. Kanske inte nÄgot man bör inhandla utan ingÄende test. Sen Àr man ju sÄ van vid att vara försiktig med stormembranare i det hÀr avseendet, att jag undrar om man inte hade stÄtt och tÀnkt pÄ att inte blÄsa i miken ÀndÄ.

Postat
  On 2011-11-25 at 11:03 sa DivineCo:

Som bÄde claes och technic pÄpekar sÄ Àr det skillnad pÄ hur nylon och metal lÄter.

HÀr finns för övrigt en test som studio gjorde om man vill höra:

http://stutjanster.i...01&EditionID=91

tackar.

hade missat den

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.