Jump to content
Annons

Behöver hjälp att fixa mikrofonen..Kunniga pls...


BlendS

Recommended Posts

Hej jag har en JJ Labs SKEC010B och har problem att koppa den. Jag behöver all hjälp jag kan få.

Det är min första mick någonsin.

Så ajg har jätte många frågo, som ni ser på bilden så vet jag inte var jag ska koppa den.

Jag ska koppa den till min laptop 🙂 Det är en kondensator mick och jag har den i samma rum som min laptop då jag inte har ett eget studiorum..

Mina frågor är var ska jag koppla den ? Där vart den är ikopplad eller längre ner.

När jag kopplar till datorn finns det något man ska göra så att man endast kan spela in från micken och inte micken från datorn`? Vet inte om ni förstår men finns det någon inställning man ska pilla på för att man endast skall kunna spela in från JJlabds och inte datormicken.

Jag använder mig av Cubase..

All hjälp snälla..

Mikrofonen säljes även 😄

Har ni någon bra tips till en mikrofon som man kan koppa in till datorn för run 1000-2000 kr och ett billigt billigt ljudkort för max 1000.

Ni som tagit er tid att läsa eller svara så vill jag tacka er av hela mitt hjärta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska i alla fall ha 48V fantommatning till den - inte 12V.

Sedan måste den kopplas in på en mikrofoningång i datorn.

Det tråkiga är att mikrofoningången brukar vara det sämsta på standard-ljudkort, men det går i alla fall att testa och se om ljudet blir ok.

Använder du det inbyggda ljudkortet, så är det troligaste att det inte finns någon ASIO-drivrutin till det, utan att du behöver köra med http://www.asio4all.com för att få till det med låg latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://wiki.kontrollrummet.com/ASIO4ALL

I Wikin hittar du förklaringar på svenska om väldigt många musikrelaterade saker,s å det är bara att börja kolla på det du behöver. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha I get It nu fixade jag asio men innan jag testar lite nytt vill jag fråga för jag är så jävla okunnig sorry 😄

Den silvriga sladden är kopplad från phantom till datorns mic ingång.

Den svarta sladden är kopplad från mic till phantom är det rätt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kopplat rätt av vad jag kan se på bilden, ser inte om fantommatningen står på 12 eller 48 men den ska stå på 48 i vilket fall. Förstår i övrigt inte riktigt problemet. Är problemet att du inte får ljud alls in i datorn (kolla under ljudinställningar i kontrolpanelen, brukar finnas en mätare för inljud) eller är problemet att du inte får ljud i cubase? Då kan det ju vara något vajsing i VST connections kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du behöver läsa igenom manualen till Cubase, BlendS, för att få grepp om hur det hela fungerar. Det skulle ta lång tid för oss här att gå igenom alla de olika funktionerna och inställningarna för inspelning utan att du har vissa grundkunskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...