Jump to content
Annons

Koppla till aktiv sub till mina Genelec 1029A


London

Recommended Posts

Har ett par små genelec 1029A som jag vill lägga till en sub till. Tillverkaren rekommenderar ju självklart genelecs egna woofers men dom är alldeles för dyra känner jag.

Hur kopplar jag in sub till dom för det första?

Jag behöver koppla in 2 st olika källor till det 2.1 systemet jag vill skapa ( tv och dator )

Som jag vill kunna switcha imellan smidigt.

Kan nån hjälpa mig med hur jag skall gå tillväga och tipsa om aktiva subwoofers som kan tänkas vara bra .

Bästa lösningen borde väl vara en aktiv sub med ingång för 2 eller flera källor och som sedan har utgångar för mina genelec 1029?

Hjälp önskas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du inte koppla först till dina Genelec och därifrån till subben?

Så har jag gjort med mina Event monitorer och Prodipe (hemstereo) sub. Det går att koppla till subben först och vidare till monitorerna, men då försämrades ljudet märkbart i monitorerna.

Köper du en enklare sub har den knappast lika bra elektronik som dina Genelec.

Nu säger nog en del att jag har fel, men testa att koppla på bägge sätten.

Hifiklubben har lite olika aktiva subbar som inte är så dyra, har du en sån affär i närheten gå dit o kolla. Jag tycker som du, det är bättre att ha en lite enklare sub än ingen alls. Utan sub vet man inte ett skit vad man gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar 🙂

Sant som du säger bättre nog att köra signal direkt till genelec och vidare till sub

På baksidan på genelec finns varsin "sub out" på vardera monitor. så då blir det ju så ändå.

Det här med att ha två källor till dom hur löser jag det smidigast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar 🙂

Sant som du säger bättre nog att köra signal direkt till genelec och vidare till sub

På baksidan på genelec finns varsin "sub out" på vardera monitor. så då blir det ju så ändå.

Det här med att ha två källor till dom hur löser jag det smidigast?

Det finns både left in, och right in på subbarna. Det är nog lika på alla.

Har du en sån utgång på varje monitor är det ju enkelt, då är det troligen ett delningsfilter innbyggt i dem med delningsfrekvensen precis där den ska vara. Så då får nog ett riktig bra resultat även med en sub från en hemmabio.

Utan sub är det ju svårt att höra basen, men jag tycker även det är lättare att höra hur mid och topp låter om toppmonitorerna har en fet bas att stå på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...