Jump to content
Annons

Mansdominerat när det gäller kritiker


spaceman

Recommended Posts

Självklart är inte tvång någon väg att gå. Men nånstans måste man börja, och jag tycker det är sorgligt när folk inte höjer på ögonbrynen när någon säger "Det är typiskt pojkar" eller "det är typiskt flickor", vilket sker t

jämt jämt jämt, men däremot blir oerhört provocerade om en pojke leker med dockor eller klär sig till prinsessa. Om en flicka tar för sig sä har "de skinn på näsan" m.m.

Det finns anledningar till att de allra flesta våldsbrott begås av män.. och det är knappast något som kan skyllas på biologiska faktorer..

Ja, det är lite sorgligt, även om jag för egen del måste säga att jag hör de där uttrycken allt mer sällan. Samtidigt så vill jag inte lägga alltför stor vikt vid sådana kommentarer. Båda könen kämpar ju dagligen med hur de ska förhålla sig till varandra, och har så gjort i alla tider. Det finns ett behov av att generalisera för att greppa sin omvärld, och så länge det sker med distans, humor och förstås respekt, så ser jag ingen fara med det.

Att reagera på att pojkar leker med dockor vore inskränkt. Att en pojke klär ut sig till prinsessa är inget konstigt det heller, men jag kan förstå om folk skulle reagera utifrån den raktigenom kvinnliga roll det symboliserar. Då menar jag inte reagera negativt, utan helt enkelt (beroende på sammanhang etc) undra om han kommer att bli homosexuell när han växer upp. Återigen inte för att det är något negativt, men som förälder är man ju ansvarig för och delaktig i den här människans liv tills de är vuxna, och då vill man ha koll på alltihop och inte t ex i tonåren ställa frågan "Har du träffat någon tjej ännu?" när det inte direkt är vad tonåringen vill höra...

Min poäng är att bara för att folk hajar till på något, så behöver det långtifrån inte betyda att de har vare sig fördomar eller menar något illa. Reaktioner är ofta bara just reaktioner.

Jag tror definitivt att orsaken till att de flesta våldsbrott begås av män delvis är biologisk. Människor använder de resurser, försvarsmetoder och övertag de har, när de känner sig hotade eller avser att hota. Män är generellt sett avsevärt starkare än kvinnor, vilket de lär sig redan som små, och tar därför oftare till det som vapen.

Jag börjar känna mig ganska OT med det här inlägget, även om det bottnar i trådens ursprungliga fråga. TS/admin får avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är kanske synd att det inte finns fler kvinnor inom detta, men det är inget som stör mig. En bra utförlig recension är det viktigaste för mig, inte av vilket kön den skrevs av.

Det verkar som scum pjäsen i sverige retat gallfeber på hackergruppen anonymous.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCUM-manifestet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte slita tag i den här tråden till lite fet modern body! Jäh.. Various Artists – Electronic Body Matrix, Vol. 1 - The Alfa Matrix Selection

Ja, det är lite sorgligt, även om jag för egen del måste säga att jag hör de där uttrycken allt mer sällan. Samtidigt så vill jag inte lägga alltför stor vikt vid sådana kommentarer. Båda könen kämpar ju dagligen med hur de ska förhålla sig till varandra, och har så gjort i alla tider. Det finns ett behov av att generalisera för att greppa sin omvärld, och så länge det sker med distans, humor och förstås respekt, så ser jag ingen fara med det.

"Båda könen kämpar ju dagligen med hur de ska förhålla sig till varandra"

Vad sägs att se varandra som människor, inte kön? Jag vet att det är fullkomligt utomjordiska för vissa människor, både kvinnor och män, men en man och en kvinna har mer fysiskt och psykiskt gemensamt med varandra än tvärtom (!). Det som skiljer människor åt är snarare på individnivå än på könsnivå (!)

Att reagera på att pojkar leker med dockor vore inskränkt. Att en pojke klär ut sig till prinsessa är inget konstigt det heller, men jag kan förstå om folk skulle reagera utifrån den raktigenom kvinnliga roll det symboliserar. Då menar jag inte reagera negativt, utan helt enkelt (beroende på sammanhang etc) undra om han kommer att bli homosexuell när han växer upp.

Stopp.

Att överhuvudtaget fundera på vad barns lekar kan leda till för sexualitet visar snarare på ens egna sjuka förhållningssätt till sex än något annat. Barn och sexualitet hör inte ihop överhuvudtaget. Att leka utvecklar barn, och de leker allt. Därför kan de också leka att de har sex, utan att det är något sexuellt inblandat i det överhuvudtaget.

återigen inte för att det är något negativt, men som förälder är man ju ansvarig för och delaktig i den här människans liv tills de är vuxna, och då vill man ha koll på alltihop och inte t ex i tonåren ställa frågan "Har du träffat någon tjej ännu?" när det inte direkt är vad tonåringen vill höra...

Min poäng är att bara för att folk hajar till på något, så behöver det långtifrån inte betyda att de har vare sig fördomar eller menar något illa. Reaktioner är ofta bara just reaktioner.

Så, alltså. Om folk blir provocerade ifall en pojke leker med typiska "kvinnoattribut", så är det för att de ska slippa bli generade om det visar sig att deras barn hellre tänder på killar när de kommer upp i puberteten? Det handlar alltså inte om de vuxnas fördomar gentemot det som inte är normativt?

Jag tror definitivt att orsaken till att de flesta våldsbrott begås av män delvis är biologisk. Människor använder de resurser, försvarsmetoder och övertag de har, när de känner sig hotade eller avser att hota. Män är generellt sett avsevärt starkare än kvinnor, vilket de lär sig redan som små, och tar därför oftare till det som vapen.

Nej. En pojke blir inte starkare än tjejer, rent fysiskt, innan de kommer in i puberteten. Att de lär sig att de är starkare än tjejer redan som små är alltså något som vuxna lär barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske synd att det inte finns fler kvinnor inom detta, men det är inget som stör mig. En bra utförlig recension är det viktigaste för mig, inte av vilket kön den skrevs av.

Jo, det är sant.

Det som man kan fundera på, ifrån fågelperspektiv, varför är det så att det är fler män än kvinnor som skriver skivrecensioner? Jag vägrar tro på att det skulle vara för att det är fler män än kvinnor som är intresserade av att skriva om musik...

Sen läser jag i princip aldrig musikrecensioner. Men det hör inte hit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Båda könen kämpar ju dagligen med hur de ska förhålla sig till varandra"

Vad sägs att se varandra som människor, inte kön? Jag vet att det är fullkomligt utomjordiska för vissa människor, både kvinnor och män, men en man och en kvinna har mer fysiskt och psykiskt gemensamt med varandra än tvärtom (!). Det som skiljer människor åt är snarare på individnivå än på könsnivå (!)

Det är ju inte snarare på individnivå, det är även på individnivå. Det måste inte handla om människor eller kön, det kan lika gärna handla om människor och kön.

Jag upplever att problemet kommer först när man lägger en värdering i könet, och inte i könsuppdelningen. När man tillskriver endera könet egenskaper baserade på fördomar. När man tillskriver endera könet olika rättigheter. När man anser att endera könet är mer eller mindre värt, det är det blir problem. Att avköna människan i en strävan att skapa jämställdhet är förvisso en ädel tanke, men faktum kvarstår att människan består av kvinnor och män, och detta är något som (antagligen) för all tid och evighet kommer att förbli detsamma. Värderingar däremot kommer och går. Värderingar kan man lära om. Negativa värderingar kan man bryta ner och positiva värderingar kan man bygga upp. Men hur långt kan man bryta ner ett kön, och kanske viktigast av allt: skulle man ens komma på tanken att göra det om de negativa värderingarna inte fanns?

Stopp.

Att överhuvudtaget fundera på vad barns lekar kan leda till för sexualitet visar snarare på ens egna sjuka förhållningssätt till sex än något annat. Barn och sexualitet hör inte ihop överhuvudtaget. Att leka utvecklar barn, och de leker allt. Därför kan de också leka att de har sex, utan att det är något sexuellt inblandat i det överhuvudtaget.

Jag tror jag undviker att kommentera den rejält nedlåtande insinuationen i det där 😉

Barn och sexualitet hör givetvis inte ihop, men att en människa attraheras av samma kön är långtifrån begränsat till sexualitet. Barn blir förälskade och har känslor precis som vuxna. Det finns ingen anledning att utgå ifrån en heteronormativ föreställning fram tills dess att någon uppnår en viss ålder. Låt säga att jag är homosexuell. Jag kanske kom på det redan när jag var fem år gammal - in all fairness, vad vet du om det?

Så, alltså. Om folk blir provocerade ifall en pojke leker med typiska "kvinnoattribut", så är det för att de ska slippa bli generade om det visar sig att deras barn hellre tänder på killar när de kommer upp i puberteten? Det handlar alltså inte om de vuxnas fördomar gentemot det som inte är normativt?

Varför skulle de bli generade?

Nej. En pojke blir inte starkare än tjejer, rent fysiskt, innan de kommer in i puberteten. Att de lär sig att de är starkare än tjejer redan som små är alltså något som vuxna lär barn.

Jag håller delvis med, men det blir lite moment 22 av det eftersom de ju faktiskt blir fysiskt starkare. Det är ju inte så att om man inte hade talat om det för dom så hade de inte utvecklat muskelmassa.

Sen kan man förstås fundera över vilken effekt det hade haft om man inte hade sagt något om detta under uppväxten, men barn är smarta nog att dra egna slutsatser när det oftast är pappa som får bära tvättmaskinen och inte mamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodhi:

Jag uppskattar en av de trevligare diskussionerna på länge på detta forum, med dig. Ska bara säga att jag inte insinuerade att du har sjuklig syn på sex. Snarare att OM man lägger könsstereotypa värderingar av barns lekar, för att man är orolig för vilka människor de ska bli attraherade av, så har man nog en något sjuklig syn på sex, och sexualitet.

Jag ska återkomma med mina svar till dig. Har precis gått på min första föräldralediga dag med barn nummer två. är ledig fram till juni (minst), så jag ska nog hinna klämma in ett bra svar till dig. Men just nu kallar andra plikter 🙂

Gillar dig, Bodhi 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte snarare på individnivå, det är även på individnivå. Det måste inte handla om människor eller kön, det kan lika gärna handla om människor och kön.

Jag upplever att problemet kommer först när man lägger en värdering i könet, och inte i könsuppdelningen. När man tillskriver endera könet egenskaper baserade på fördomar. När man tillskriver endera könet olika rättigheter. När man anser att endera könet är mer eller mindre värt, det är det blir problem. Att avköna människan i en strävan att skapa jämställdhet är förvisso en ädel tanke, men faktum kvarstår att människan består av kvinnor och män, och detta är något som (antagligen) för all tid och evighet kommer att förbli detsamma. Värderingar däremot kommer och går. Värderingar kan man lära om. Negativa värderingar kan man bryta ner och positiva värderingar kan man bygga upp. Men hur långt kan man bryta ner ett kön, och kanske viktigast av allt: skulle man ens komma på tanken att göra det om de negativa värderingarna inte fanns?

Om man byter ut kön mot ras/etnicitet, tycker du samma sak då? Att uppdelning inte är fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

En checkfråga till D Vibe, innan jag för min del bestämmer mig om jag ska ge mig in i debatten:

Är din linje att samtliga könsavslöjande samhällsattributer ska raderas ut?

Edit: Alltså för helvete! Det här med att redigeringslägena inte kan hantera Ä och ä korrekt gör mig skittokig!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

En checkfråga till D Vibe, innan jag för min del bestämmer mig om jag ska ge mig in i debatten:

är din linje att samtliga könsavslöjande samhällsattributer ska raderas ut?

Edit: Alltså för helvete! Det här med att redigeringslägena inte kan hantera ä och ä korrekt gör mig skittokig!

Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart tog alla inlägg vägen där det diskuterades om tramset med bl.a. daghemmens "nya metoder" för barns lekar etc med typ påtvingade mönster eller ickemönster??? (det blev nåt jävla tjafs där jag tex blev anklagad av mumriken Assar för nassesympatier och homofobier etc, tar gärna upp den diskussionen igen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man byter ut kön mot ras/etnicitet, tycker du samma sak då? Att uppdelning inte är fel?

Jag får kanske äta upp det här, men enligt min fulla övertygelse så existerar det inte några mänskliga raser överhuvudtaget, det är en efterkonstruktion i syfte att polarisera människor mot varandra i vidare syfte att få tillgång till maktpositioner.

Etnicitet ser jag ingen anledning till att man skulle dela upp, snarare tvärtom.

Vill poängtera att med uppdelning i mitt inlägg ovan avsåg jag inte att man som vare sig handling eller värdering gör en uppdelning, utan enbart den biologiska uppdelningen av människan i kvinnor och män.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodhi:

Jag uppskattar en av de trevligare diskussionerna på länge på detta forum, med dig. Ska bara säga att jag inte insinuerade att du har sjuklig syn på sex. Snarare att OM man lägger könsstereotypa värderingar av barns lekar, för att man är orolig för vilka människor de ska bli attraherade av, så har man nog en något sjuklig syn på sex, och sexualitet.

Jag ska återkomma med mina svar till dig. Har precis gått på min första föräldralediga dag med barn nummer två. är ledig fram till juni (minst), så jag ska nog hinna klämma in ett bra svar till dig. Men just nu kallar andra plikter 🙂

Gillar dig, Bodhi 🙂

/Daniel

Puss på dig med 😄

Jag är med på hur du menar och håller med i sak, jag tror bara att man ska vara försiktig med att generalisera kring och lägga moraliska aspekter över folks reaktioner. En förälder skulle kunna bli orolig över vad deras barn växer upp till att ha för läggning, utan att överhuvudtaget ha en negativ värdering kring detta i sig. Så länge samhället inte har en rakt igenom accepterande och likaberättigande syn på homosexualitet, så innebär det motsättningar för den som är homosexuell. En förälder skulle kunna bli orolig för vilka konsekvenser de här motsättningarna skulle kunna få, och ändå i samma veva ha en raktigenom likaberättigande och värderingsfri syn på homosexualitet.

Vad jag försöker få fram är att i bakvattnet av arbetet för jämställdhet och rättvisa har uppstått helt nya former av fördomar och förtryck. Man är väldigt snabb med att sätta en stämpel på om någon uttalar sig i vad som skulle kunna uppfattas som negativa termer gällande särskilt då de områden som diskuteras i tråden. Den faktiska värderingen är inte längre i centrum, utan snarare tolkningen och ironiskt nog värderingen av den man utifrån tolkningens förutbestämda kriterier anser värdera negativt.

Det här kan till och med vara en ganska farlig linje att gå in på när det börjar prägla ett helt samhälle, om man ser rent historiskt på hur makthavare har använt sig av ideologier med snävt dragna förhållningsregler enligt föreställningen att "är du inte med oss så är du emot oss." Guilt by association.

Som exempel: Jag är inte feminist, av den enkla anledningen att jag inte kan identifiera mig med vad begreppet i stora drag har kommit att stå för idag. Betyder det att jag är emot jämställdhet? Absolut inte, det är en av hörnstenarna i de värderingar jag har. Men ändå är det konsekvent alltid det första "argumentet" jag får höra när jag säger att jag inte är feminist - och jag hade varit en rik man idag om jag fått en krona för varje gång det sagts. Efter den utväxlingen brukar konsekvent följa vad som närmast skulle kunna likna ett långdraget förhör, där det noga granskas om jag kanske ändå inte är feminist fast bara inte vet om det själv... 😱

Det här fenomenet återkommer i en mängd olika politiska debatter idag, och utifrån att jag har lagt ganska mycket tid på att studera tidigare nämnda historiska ideologier, maktmissbruk, förtryck och förföljelse, så skrämmer det mig. Inte för att måla fan på väggen, men lite väl många signaler börjar kännas igen.

För att försöka återknyta till ämnet så lägger man en värdering i hur många manliga respektive kvinnliga skribenter vi har som skriver om ljudteknik. Om vi har 50/50 så är alla nöjda, men är det verkligen en sann måttstock på jämställdhet? Vad händer då med det fria valet, det som ju är den allra mest basala förutsättningen för jämställdhet? Om vi för synliggörandet av problemets skull valde att kvotera fram "jämställdhet" inom samtliga yrkesgrupper, vad händer då med det fria valet för båda könen? Skapar man inte då istället ett omvänt och till och med statligt sanktionerat förtryck där man pga sitt kön inte längre får arbeta med vad man vill, baserat på att man tillhör ett inom yrket överrepresenterat kön?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodhi, undrar varför det finns olika hudfärg och språk osv, detta bäddar ju per automatik för rasindelning om man vill kalla det så, på stenåldern sa självklart en stam något definierande/beskrivande ord om en annan stam, samma med de få urinvånaregrupper som finns kvar på en del platser idag, det har inget med makt etc att göra!

På tal om ev. rasers jämnställdhet inför varandra så skulle du bara veta vad Somalierna säger om oss och det övriga packet i världen dvs ickesomalier, finge de tillfälle de så skulle de bete sig värre än Hitler just wait and see...

Men handlade inte tråden om manliga resp. kvinnliga recensenter? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodhi, undrar varför det finns olika hudfärg och språk osv, detta bäddar ju per automatik för rasindelning om man vill kalla det så, på stenåldern sa självklart en stam något definierande/beskrivande ord om en annan stam, samma med de få urinvånaregrupper som finns kvar på en del platser idag, det har inget med makt etc att göra!

På tal om ev. rasers jämnställdhet inför varandra så skulle du bara veta vad Somalierna säger om oss och det övriga packet i världen dvs ickesomalier, finge de tillfälle de så skulle de bete sig värre än Hitler just wait and see...

Men handlade inte tråden om manliga resp. kvinnliga recensenter? 😛

Den uppdelningen handlar om klimat- och kulturskillnader. Jag anser att begreppet "ras" hör inte hemma överhuvudtaget när det gäller människan, att människan är en och samma ras. Bara för att ta ett av många konkreta exempel: I sammanhang när man talar om raser i djurriket och blandar dessa raser så får man direkt eller i förlängningen genetiska destruktiva anomalier. Men det spelar ingen roll hur många gånger du blandar olika mänskliga "raser", det fungerar ändå. Ergo, människan är en och samma ras 🙂

Kopplingen till makt är hur denna rasindelning historiskt sett på basis av kvasivetenskapliga undersökningar har använts för att kontrollera människor. "Ras" etablerades för längesedan som begrepp gällande människor på felaktiga grunder och okunskap i mötet mellan olika kulturer. Det lever kvar än idag, och till och med själva ordet "rasism" är ironiskt nog i sig självt rasistiskt i betydelsen av ordet...

Åter till ämnet, godammit 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrivs mycket om fördomar här. När blir en fördom en åsikt?

Nu menar jag rent generellt.

Vad är en fördom idag? Idag finns det statistik och fakta på i stort sett allt. Är det en fördom eller en åsikt att förlita sig på fakta och statistik ?eller skall all "obekväm" fakta och statistik direkt avfärdas som fördomar eller en hemsk åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu menar jag rent generellt.

Vad är en fördom idag? Idag finns det statistik och fakta på i stort sett allt. är det en fördom eller en åsikt att förlita sig på fakta och statistik ?eller skall all "obekväm" fakta och statistik direkt avfärdas som fördomar eller en hemsk åsikt.

(Gör ett snabbinlägg här)

Man kan inte basera sina åsikter om en okänd människa p.g.a. statistik (eller s.k. fakta). Det är rasism. En människa är alltid en individ; inte en del av en organism som kallas "folkgrupp", där något en del av organismen gör ska påverka ens omdöme om vad en annan del av organismen gör.

Och Bodhi:

Jag var seriös med att jag gillar dig. Tycker du verkar vara både ödmjuk och intelligent.

Nu, kaffe.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om ev. rasers jämnställdhet inför varandra så skulle du bara veta vad Somalierna säger om oss och det övriga packet i världen dvs ickesomalier, finge de tillfälle de så skulle de bete sig värre än Hitler just wait and see...

Rasism och fördomar är lika jävla dumt oavsett vilken mun det kommer ifrån. Att basera sin rasism p.g.a. "de andra är inte bättre" är så urbota korkat att det inte ens förtjänas att svaras på egentligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen tycker jag feminismen i sverige är ett skämt. För samtidigt som gudrun står och eldar upp 100000 kr för att protestera mot orättvisa löner osv, blir kvinnor/tjejer i sverige idag mördade/misshandlade för att dom blivit kär i fel person. Kvinnor/tjejer blir hemskickade till sina föräldrars hemländer för att bli könsstympade. Och jag kan skriva en massa mer, vart i helvete håller alla feminister hus när det gäller dessa frågor. Eller är det viktigaste för feminismen i sverige att få lika löner och att barn inte skall tvingas att leka med olika könssterotypa saker.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Rasism och fördomar är lika jävla dumt oavsett vilken mun det kommer ifrån. Att basera sin rasism p.g.a. "de andra är inte bättre" är så urbota korkat att det inte ens förtjänas att svaras på egentligen...

????? vad menar du här?????

att basera sin rasism etc menar du att jag är rasist så har du medvetet eller omedvetet läst in något som jag absolut inte är, trist när det blir såhär men du har ju snabbt valt att fördöma tydligen utan orsak eller fog och vad gör det dig till i så fall? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen tycker jag feminismen i sverige är ett skämt. För samtidigt som gudrun står och eldar upp 100000 kr för att protestera mot orättvisa löner osv, blir kvinnor/tjejer i sverige idag mördade/misshandlade för att dom blivit kär i fel person. Kvinnor/tjejer blir hemskickade till sina föräldrars hemländer för att bli könsstympade. Och jag kan skriva en massa mer, vart i helvete håller alla feminister hus när det gäller dessa frågor. Eller är det viktigaste för feminismen i sverige att få lika löner och att barn inte skall tvingas att leka med olika könssterotypa saker.

Får jag fråga lite modest bara vad du själv gör för att ändra på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

????? vad menar du här?????

att basera sin rasism etc menar du att jag är rasist så har du medvetet eller omedvetet läst in något som jag absolut inte är, trist när det blir såhär men du har ju snabbt valt att fördöma tydligen utan orsak eller fog och vad gör det dig till i så fall? 🤪

Nja. Jag måste säga att det är intressant att du tolkade det så, men jag pratade i generella termer. Det är inte allt för ovanligt att man hör folk säga "ja, jag har fördomar mot utlänningar, men det har även de mot oss"; som att det går att försvara en rutten åsikt för att alla andra har ruttna åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Jag måste säga att det är intressant att du tolkade det så, men jag pratade i generella termer. Det är inte allt för ovanligt att man hör folk säga "ja, jag har fördomar mot utlänningar, men det har även de mot oss"; som att det går att försvara en rutten åsikt för att alla andra har ruttna åsikter.

intressant? ditt inlägg med mitt citat var ju direkt riktat så svar på vad du menade istället för att slingra dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte basera sina åsikter om en okänd människa p.g.a. statistik (eller s.k. fakta). Det är rasism. En människa är alltid en individ; inte en del av en organism som kallas "folkgrupp", där något en del av organismen gör ska påverka ens omdöme om vad en annan del av organismen gör.

Jag tror inte Henber avsåg åsikter om människor baserade på statistik, jag uppfattade det mer som statistik i största allmänhet?

Och Bodhi:

Jag var seriös med att jag gillar dig. Tycker du verkar vara både ödmjuk och intelligent.

Tack detsamma, mitt puss-svar var inte ironiskt menat, helgarvssmileyn var hjärtlig 🙂

Jag är nog lite rigid i språket ibland, men det är en fördom att tro att jag därför även är det som person 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant? ditt inlägg med mitt citat var ju direkt riktat så svar på vad du menade istället för att slingra dig...

Hade du mått bättre om jag hade valt att inte citera dig? Min åsikt är ändå densamma. Rasism är lika fult oavsett vilken mun det kommer ifrån. Sen får var och en välja sina ord och åsikter själva. Eftersom jag inte känner dig kan jag överhuvudtaget inte veta vilka åsikter du står för.

Förresten. Man kan vara rasist om man väljer att umgås med en viss typ av folkgrupp, men baserat på fördomar, väljer att inte umgås med en annan. Bara en liten sidonotis.

Oerhört intressant diskussion det här, men nu måste jag faktiskt sluta. Under tiden, låt oss säga fem minuter, jag satt och kollade här förut så hann min 9 månaders dotter dels kräkas lite, och sen hälla ut min sons glas med vatten rakt på vardagsrumsmattan.

Edith (som Debatt säger 😛): Det kanske är bättre att byta ut "rasism" mot "fördomar" i mitt inlägg. Rasism är ju en fördom, men fördomar är ju ett vidare begrepp.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Jag ber dig å det hövligaste att ge tre, fyra exempel där du tycker att det är viktigt att skilja på könen.

(För övrigt så tycker jag faktiskt att det är fult när du insinuerar att folk är rasister. Ett exempel på detta är att du kommenterar en reaktion där du rimligen – direkt eller indirekt, medvetet eller omedvetet – kan anses ha etiketterat någon som rasist: "Nja. Jag måste säga att det är intressant att du tolkade det så, men jag...". Istället för att be om ursäkt, häller du bara bensin på elden... Om du vill behålla den samhällshjältebilden du så gärna vill ge av dig själv, så hör det till sin sak att själv inte vara ett rövhål i smyg, bara för att det eventuellt är något som ger dig en kick i din eventuellt tråkiga, grå vardag... Sådäriallhas bara. Du behöver inte kommentera just detta. Men däremot gärna exemplena som jag ber om ovan 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber dig å det hövligaste att ge tre, fyra exempel där du tycker att det är viktigt att skilja på könen.

(För övrigt så tycker jag faktiskt att det är fult när du insinuerar att folk är rasister. Ett exempel på detta är att du kommenterar en reaktion där du rimligen – direkt eller indirekt, medvetet eller omedvetet – kan anses ha etiketterat någon som rasist: "Nja. Jag måste säga att det är intressant att du tolkade det så, men jag...". Istället för att be om ursäkt, häller du bara bensin på elden... Om du vill behålla den samhällshjältebilden du så gärna vill ge av dig själv, så hör det till sin sak att själv inte vara ett rövhål i smyg, bara för att det eventuellt är något som ger dig en kick i din eventuellt tråkiga, grå vardag... Sådäriallhas bara. Du behöver inte kommentera just detta. Men däremot gärna exemplena som jag ber om ovan 🙂)

Jag tycker inte att det är viktigt att skilja på könen. Jag tycker att det är viktigt att bedöma människor som individer; utanför någon sorts könsstereotyp uppfattning som är skapad av gamla lager av fördomar. Jag tror t.ex. inte på att en mor är mer öm om sina barn än en far. Och jag tror inte på att pappor är mindre kompetenta att ta hand om sina barn än vad mammor är. Likaså så tror jag inte på att mammor skulle lägga mindre vikt på jobbet än vad en pappa skulle göra. Det handlar om individnivå.

Däremot tror jag att folk påverkas av fördomar, och handlar därefter för att de tror att det är det "enda rätta", och därför är det viktigt att hålla diskussionen uppe.

Sen tror jag inte på att flickor tycker det är roligare med dockor än pojkar, för att de är födda utan penis. t.ex.

Angående rasism, visst, jag kanske insinuerade att han var rasist, och det ber jag om ursäkt för. Däremot så skrev Florian "På tal om ev. rasers jämnställdhet inför varandra så skulle du bara veta vad Somalierna säger om oss och det övriga packet i världen dvs ickesomalier, finge de tillfälle de så skulle de bete sig värre än Hitler just wait and see..." .. är inte det oerhört fördomsfullt mot somalier?

Nej, jag försöker inte ha någon samhällshjältebild. Om det varit image jag hade varit ute efter hade jag inte diskuterat alls här. Däremot får du gärna släppa forumhjältebilden eftersom du själv beter dig som ett rövhål på det här forumet ibland. Det var inte längesen du insinuerade att jag var böghatare för att jag inte gillar Peter Jöback. Punkt.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så skrev Florian "På tal om ev. rasers jämnställdhet inför varandra så skulle du bara veta vad Somalierna säger om oss och det övriga packet i världen dvs ickesomalier, finge de tillfälle de så skulle de bete sig värre än Hitler just wait and see..." .. är inte det oerhört fördomsfullt mot somalier?

Det är ju bara en fördom om påståendet inte är sant och vidare om man applicerar det på alla somalier. Som jämförelse så är det en väldigt utbredd uppfattning bland thailändare att människor med ljus hy har ett högre värde. Att påstå detta är ingen fördom i sig, det är bara fakta. Att träffa en thailändare och utan kännedom påstå att denne har den uppfattningen vore däremot en fördom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det är viktigt att skilja på könen. Jag tycker att det är viktigt att bedöma människor som individer; utanför någon sorts könsstereotyp uppfattning som är skapad av gamla lager av fördomar. Jag tror t.ex. inte på att en mor är mer öm om sina barn än en far. Och jag tror inte på att pappor är mindre kompetenta att ta hand om sina barn än vad mammor är. Likaså så tror jag inte på att mammor skulle lägga mindre vikt på jobbet än vad en pappa skulle göra. Det handlar om individnivå.

Däremot tror jag att folk påverkas av fördomar, och handlar därefter för att de tror att det är det "enda rätta", och därför är det viktigt att hålla diskussionen uppe.

Sen tror jag inte på att flickor tycker det är roligare med dockor än pojkar, för att de är födda utan penis. t.ex.

???

OK, nu klängde du dig fast vid mitt slarv där jag la till att något eventuellt skulle vara "viktigt för dig", vilket gav dig utrymme att helt undvika den direkta frågan och svara med en massa dynga som har ältats till fanskap sedan 80-talet. Mitt fel. Jag backar ett par steg:

Valle: är din linje att samtliga könsavslöjande samhällsattributer ska raderas ut?

D Vibe: Nej.

Alltså – ditt svar på frågan var "Nej". Rimligen kan man då anta att det finns könsavslöjande samhällsattributer som enligt dig inte nödvändigtvis är så laddade att de utgör något "fult", "farligt" och/eller "hämmande" i sammanhanget. Jag är nyfiken på vilka dessa könsavslöjande samhällsattributer är. Tre fyra exempel räcker.

(PS: Din utmaning här är alltså inte din förmåga i slingring, utan förmåga att svara konkret på direkt fråga/uppmaning 🙂)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...