Jump to content
Annons

Timeworks 4080L reverb någon?


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej söker denna vst för pc febrilt men ingen version som ligger ute fungerar och enl. dom själva så har dessa tagits bort men planeras ev. återkomma på marknaden någon gång...allt är skitskumt varför ta bort en produkt som är så jädrans bra liksom???

Saken är den att jag hade den tidigare men efter omblåsning av musikdatorn och att vissa grejor som jag hade behövt nu ligger på ett magasin däribland installations cd'n med dessa filer...

Är det någon som råkar ha denna (i fungerande version sen tidigare alltså ej nutida värdo-crack) och kan hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam, gillar verkligen de varma men samtidigt luftiga reverben som 4080L erbjöd samt gränssnittet!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har nu hittat filerna på en extern disk men det funkar inte eftersom jag numera kör cubase 5 som sedan v.4 inte stöder DirectX pluggar idiotiskt nog...fick också ett svar fr Michael på Sonic Timeworks att man kan köra en wrapper vst-dx etc som jag skall prova...nån som vet exempel på bra/enkel sådan då???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade runt lite bland mina källor men hittade inte reverbet någonstans. Men om du vill skulle jag kunna requesta det och se om jag får en träff. Vad är ett värdo-crack?

Redigerat av Olsberg
Tog bort citat av ett raderat inlägg som låg ovanför.
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är nog att Timeworks pluggar skrevs för Direct X som få DAWs stödjer idag. Crack eller inte spelar ingen roll. Till att börja med behövs, som Florian konstaterat, en fungerande wrapper.

Frågan är hur uppdaterade wrappers det finns.

En annan, mer framtidssäker, lösning är att skaffa impulser på favoritinställningarna av pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade den... 🙂 men kunde inte kolla in den närmare på det 64-bitars OS jag sitter på nu. DX-wrappers har jag tyvärr ingen koll på, har aldrig kört DX-pluggar.

Impulser låter som en bra idé om de har slutat utveckla pluggen.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är väl knappast svårt googla på det eller hur? :rolleyes:

Nej det är knappast svårt och jag googlar ALLTID innan jag vänder mig med frågor på forum som dessa, och i just detta fallet hittar man ingen eller mkt knapphändig info om problemet, fick mailsvar som sagt med tips om wrapper men det är ju frågan om vilken som gör om DirectX till VST???

Tack övriga för input, impulser tex är inget jag har koll på och då måste man väl ha en fungerande instans i typ Cubase sx 3 som var det sista program där jag använde det utomordentliga Timeworks 4080L, nån med expetionell datakunskap: går det inte att bygga om DX till VST och mecka ihop en dll etc??? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Impulsresponser är det många användare som sitter och gör på alla möjliga reverb, så det är inte helt omöjligt att någon har gjort impulsresponser på 4080L till t ex Altiverb som man kan ladda hem någonstans. Men det är förstås en omväg.. nog bättre att kolla efter wrappers först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Jag behövde göra om ett gäng gamla Atari-projekt för att funka i C6 för en tid sedan och blev tvungen att gå tillbaks till uråldriga VST/24 och sedan SX1 för att konvertera dem. Förutom det så har jag alltid installerat nya versioner i nya mappar, så att jag alltid kan gå tillbaks till en gammal version om något projekt skulle bråka av någon orsak. I nuläget har jag därför VST/24 V5, SX1, C4, C5 och C6 installerade.

Det enda man eventuellt kan behöva tänka på, är att avaktivera c:/program/steinberg/vstplugins-mappen, eftersom alla versioner söker i den automagiskt - och om pluggar är för nya så vill det sig inte riktigt alltid med de riktigt gamla versionerna... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du hegobald, det är något i det som jag inte hittar i andra pluggar faktiskt + att jag gillar det enkla gränssnittet helt enkelt...det är inte ûbertransparent snarare lite beslöjat men ändå så snyggt och rent på ett sätt som tilltalar mig i vissa rock och pop-produktioner med retrokänsla som mål*

Link to comment
Dela på andra sajter

Axeman---kul att någon mer förstår det fina med detta reverb, dom har ju lagt ner det sedan flera år pga sviktande försäljning osv vilket är skit-trist, det där med impulser fattar jag nada om Linus så det blir inte aktuellt för min del...om fler än jag stöter på Michael på Sonic Timeworks epostadress med böner osv så kanske dom tar upp den igen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter det? Plåt, rum, katedral etc.. Kanske något som Lexiconpluggarna kan fixa eller? Enl min filosofi borde någon lyckats göra soundet ännu bättre med nyare pluggar (bättre datorer).

Spontant borde ett modernt impulsreverb och lite Bricasti-impulser kunna göra det bättre än det gamla statiska 4080L reverbet kan .. Kolla in denna sökning http://www.google.se/search?aq=f&gcx=c&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=Bricasti+M7+vst 🙂

Ja du hegobald, det är något i det som jag inte hittar i andra pluggar faktiskt + att jag gillar det enkla gränssnittet helt enkelt...det är inte ûbertransparent snarare lite beslöjat men ändå så snyggt och rent på ett sätt som tilltalar mig i vissa rock och pop-produktioner med retrokänsla som mål*

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Linus skrev. Ladda hem VST-pluggen Knufinke SIR. Gratis och lätthanterat konvolverande reverb.

Ladda sedan hem Josep Comajuncosas samling impulsfiler med bland annat presets från TImeworks 4080L.

Du kommer inte kunna tweaka presetljuden som du kanske är van vid. Den stora fördelen är dock att impulsfiler är hyffsat framtidssäkra. Tekniken bygger på impuls/respons där informationen lagras som en vanlig ljudfil. Så länge det finns program som hanterar WAV/AIFF, så länge kan du fortsätta använda impulserfilerna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

det där med impulser fattar jag nada om Linus så det blir inte aktuellt för min del...
  1. Ställ in reverbet som du gillar det
  2. Ladda hem impulssvep.wav
  3. Bounca ut en ny ljudfil med reverbet (100% wet) på svepet ovan
  4. Skicka hit, så skapar jag impulsen

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som Linus skrev. Ladda hem VST-pluggen Knufinke SIR. Gratis och lätthanterat konvolverande reverb.

Ladda sedan hem Josep Comajuncosas samling impulsfiler med bland annat presets från TImeworks 4080L.

Du kommer inte kunna tweaka presetljuden som du kanske är van vid. Den stora fördelen är dock att impulsfiler är hyffsat framtidssäkra. Tekniken bygger på impuls/respons där informationen lagras som en vanlig ljudfil. Så länge det finns program som hanterar WAV/AIFF, så länge kan du fortsätta använda impulserfilerna.

Udda impulser... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...