Jump to content
Annons

Aj då, verkar som min mick har gått sönder...


TomasLarsson

Recommended Posts

Jag stod och sjöng i min Sontronics Orpheus och plötsligt knastrade det till. Vet inte vad som hände men nu brusar det om micken och ljudet kommer och går.

Har haft micken ett gäng år men har aldrig tappat den. Nåt är helt klart fel iallafall...

Nån som vet vart man kan lämna in den? Gärna runt Örebro eller Stockholm.

Tack!

//Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stod du nära utan pop-filter? 🙁

Eller vänta, orpheus är inte en av deras ribbon-mikar va? Tänkte först att du slarvat och pajat bandet...

Som "Kulturell Figur" säger; kolla kabeln. Är det mest troliga.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad dråpligt, uteslut alla tänkbara fel först i signalvägen och ljudkort etc, kontakta sedan Sontronics som är jättebra att ha och göra med och löser detta om nu micken pajat!

Den enda i musikhistorien som lyckats spräcka ett mikrofonmembran på en U47 (har jag för mig) är Don Van Vliet aka Captain Beefheart men så hade han ju också en utomjordisk pipa... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad dråpligt, uteslut alla tänkbara fel först i signalvägen och ljudkort etc, kontakta sedan Sontronics som är jättebra att ha och göra med och löser detta om nu micken pajat!

Den enda i musikhistorien som lyckats spräcka ett mikrofonmembran på en U47 (har jag för mig) är Don Van Vliet aka Captain Beefheart men så hade han ju också en utomjordisk pipa... 😆

Ok, tack! Det låter som bra tips. Får köra en liten felsökning och om micken fortfarande verkar vara trasig så får jag maila Sontronics och se vad dom kan göra åt saken.

Vore synd att bli av med en så bra mick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ha kommit fukt på membranet från utandningsluften när du stod nära. Om du kollat allt annat enligt råden ovan, så vänta några dagar och se om den torkar. Alternativt om du har sparat någon förpackning med avfuktare, de där små vita påsarna som medföljer ibland, så kan du lägga mikrofonen tillsammans med en sådan i en låda där den nätt och jämt får plats och vänta något dygn eller två.

Förhoppningsvis inte en dyr läxa... men puffskydd is the shit... Vill du köra utan så kolla om du kan hitta ett skumgummiöverdrag som passar.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ha kommit fukt på membranet från utandningsluften när du stod nära. Om du kollat allt annat enligt råden ovan, så vänta några dagar och se om den torkar. Alternativt om du har sparat någon förpackning med avfuktare, de där små vita påsarna som medföljer ibland, så kan du lägga mikrofonen tillsammans med en sådan i en låda där den nätt och jämt får plats och vänta något dygn eller två.

Förhoppningsvis inte en dyr läxa... men puffskydd is the shit... Vill du köra utan så kolla om du kan hitta ett skumgummiöverdrag som passar.

Där satte du nog huvudet på spiken! Jag la ner den i trälådan ett tag och provade nu igen....och den FUNKAR! 🙂 Strålande nyheter!

Så det var nog fukt. Brukar jämt köra med puffskydd men hade det inte hemma idag så jag la lite demosång utan.

Tack allihop för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...