Jump to content
Annons

Problem med att spela in sång


Alex K

Recommended Posts

Hej, hade tänkt att spela in sång till min först låt i cubase nu men inget spelas in nu när jag försöker.

Jag har en kondensatormic inkopplad i en mixer som sedan går vidare till ett externt ljudkort som är inkopplat i datorn. På mixern kan jag se att den får in min sång, jag får även medhörning av ljudkortet och när jag går in och kollar på micen via kontrollpanelen på datorn ser jag även att det är en mätare som går upp när jag sjunger. Det är troligen något som ska ställas in i cubase för att det ska fungera eftersom ljudet kommer hela vägen till datorn men när jag trycker på record, sjunger som en galning så hör jag inget alls när jag ska lyssna på det efter 🙁

Bara så att ni vet så är jag helt ny till cubase, har inte ägt det mer än 10 dagar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser du att mätare går upp i Cubase då? Om den inte gör det är det något du inte ställt in. Nu vet jag inte hur det går till med en extern mixer då som du har. Du kanske måste ställa in Phantom, power något sådant du måste ställa in på. Inställningar på Device kanske som inte är rättinställda.....

Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)

Finns mycket det kan vara..

Har du ljudkortet valt (via ASIO) i devices/device setup/VST audio settings?

Har du ingångskanaler i devices/vst connections under fliken inputs?

Och är ljudkortets ingångar valda där under device port?

Och slutligen har du passande (den som ger utslag i kontrollpanelen) ingångskanal på

själva spåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)

Nja, vänta lite..

Vad är det för ljudkort du har?

Jag har tittat på bilderna lite och det ser nämligen ut som du har 40 ms i latency, det

brukar inget ljudkort med rätt inställningar ge idag.. (jag har 3) men hursomhelst.

Klicka på fliken ovanför vid namn VST Audio System.

Första rullgardinen väljer ASIO Driver. Där ska ditt ljudkort dyka upp (ofta vid namn)

Du ska inte välja ngt annat..

Jag misstänker att du valt din dators inbyggda ljudkort med "Generic Low Latency.."

Börja i den änden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet jag har är detta http://www.lpgear.com/product/BEHRUFO202.html

Det är säkert inget bra ljudkort men jag fick det av en kompis som uppgraderade till ett bättre för ett tag sedan och han sa att det var bra att börja med om man hade en mixer. Men nu när jag gjorde som du sa dök det inte ljudkortet upp utan de som dyker upp är "Generic Low Latency ASIO driver" och "ASIO DirectX full duplex driver". Om jag däremot kopplar direkt från mixern till det inbyggda ljudkortet så fungerar det galant, vet däremot inte vad det blir för kvalitet på ljudet bara och den enda informationen jag hittat är att de går under enhetsnamnet "Realtek

High Defenition Audio"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte finnas någon specifik ASIO-driver till det ljudkortet - och det verkar inte vara gjort med tanke på musiker, utan bara som en ersättning för det interna ljudkoret, med möjlighet att koppla in grammofon också...

Med tanke på att det ger 40ms latency med "low latency ASIO driver", så är det definitivt inte kul att försöka spela in sång om man ska ha medhörning medan man spelar in.

Monitorlyssningen med lång latency kan du slippa tänka på om du kör lyssningen i mixern, så det behöver inte vara någon katastrof, men jag tror inte att du får någon större skillnad i ljudkvalitet med det ljudkortet jämfört med det inbyggda, utan det är nog hugget som stucket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är troligen något som ska ställas in i cubase för att det ska fungera eftersom ljudet kommer hela vägen till datorn men när jag trycker på record, sjunger som en galning så hör jag inget alls när jag ska lyssna på det efter 🙁

Bara så att ni vet så är jag helt ny till cubase, har inte ägt det mer än 10 dagar 😉

Snabb kom-igång-guide:

  1. Dra ur ljudkortet. Ladda ned och installera den här drivrutinen: asio4all. Starta om datorn. Anslut ljudkortet.
  2. Realtek-kortet som du pratar om låter som ett inbyggt ljudkort, något som följer med din dator. Använd inte det.
  3. I Cubase, öppna Device Setup-dialogen och klicka på VST Audio System. Välj nu ASIO4ALL-drivrutinen som du installerade ovan. Stäng Device Setup.
  4. Tryck F4 för att öppna VST Connections. På fliken Inputs klickar du 'Add bus' och väljer Mono och OK. Sen expanderar (klicka på [+]) du monobussen du just lagt till och klickar i den högra kolumnen för att välja rätt ingång på ljudkortet (den du har kopplat till mixern). Stäng VST Connections-dialogen.
  5. Högerklicka i projektfönstret och välj Add audio track. Välj 1st Mono och OK.
  6. Markera ditt nya ljudspår och se till att Inspectorn är synlig: en kolumn i vänsterkanten på projektfönstret som innehåller information om det aktuella ljudspåret. Klicka på översta "fliken" (det med ljudspårets namn) och se till att du väljer den nya ingången (Mono 1, som du la i punkt 4 ovan) som ingång för det här spåret. Utgången lämnar du oförändrad (ska vara Stereo Out).
  7. Klicka på den lilla högtalarsymbolen som hör till ljudspåret. Den avgör om medhörning ska vara av eller på för detta spår. DET ÄR OCKSÅ EN FÖRUTSÄTTNING FÖR ATT DET SKA SYNAS OM DET KOMMER NÅT LJUD I PÅ DEN KANALEN.
  8. Gör ljud i micken. Nu bör du se en mätare i vänsterkanten på ljudspåret som indikerar insignal på ditt ljudspår. Om inte, klicka på högtalarsymbolen igen och testa om det blev nån skillnad?
  9. En annan variant: Tryck F3 för att öppna mixern. Jag ser att du har Elements, och jag vet inte om ingångarna syns i den versionen. Men du bör i alla fall se ditt nya monoljudspår. Låt i micken, ser du något på mätarna??
  10. För att spela in, klicka först på tidslinjen ovanför ljudspåret för att sätta markören i början av projektet.
  11. Markera ditt ljudspår i projektfönstret och se till att Record enable är tänd (den stora röda knappen/lampan på spåret).
  12. Tryck Record (kortkommando: gånger/stjärna-tangenten på numeriska tangentbordet om du har ett sånt). Nu spelas insignalen in på ditt ljudspår. Om du lyckas så ser du ljudets vågform ritas upp på spåret under inspelningen.
  13. Tryck Stopp när du spelat in klart.
  14. Om du haft medhörning på under inspelningen så är det dags att avaktivera detta nu med högtalarsymbolen (annars hör du bara ljud från micken, inte det du har spelat in)
  15. Sätt markören till början av inspelningen genom att klicka på tidslinjen
  16. Tryck Play för att höra din inspelning

Lycka till / Martin

Redigerat av MartinÖjes
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...