Jump to content
Annons

Kom


Linus

Omdöme?  

10 röster

  1. 1. Omdöme?

    • 5
      0
    • 4
      2
    • 3
      2
    • 2
      1
    • 1
      0


Recommended Posts

2002 skrev jag den här för en folkmusikensemble. Två violiner, en viola, bas, piano och klarinett. Dessutom växlade den mellan 5/4 och 6/4-takt.

Nu gjorde jag en variant att försöka applicera 4/4 på alltihop.

Tempot sänktes rejält också. Kände nu att det var lika bra att slänga upp här och få den sågad 😛

Så här blev resultatet...

  • LÅTNAMN: Kom
  • ARTIST/GRUPP: Linus Persson
  • GENRE: Instrumentalt
  • LÅTLÄNGD: 3:50
  • KOMPOSITÖR: Linus Persson
  • PRODUCENT: Linus Persson
  • EV. MEDVERKANDE:
  • INSPELNINGSÅR: 2005
  • FORMAT: mp3
  • STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)
  • STATUS: Färdig demo
  • LÅTLÄNK: Linus_Persson_-_Kom.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stillsamt och fint.

den stålsträngade gitarren som ramlar in 01:55 tillför en annan dimension till låten, det enda jag satt o väntade på var ett paket med trummor och sång... i.o.f.s är väl frekvensspektrat rätt så fullt så en sångröst hade blivit svårt att baka in i degen...

.. men det är rasande vackert 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att höra originalversionen så man kunde jämföra.

Jag tycker det låter bra. Vackert är det. Lite reservation mot gitarren. Det känns som att den finns där mest för att hålla tempot igång. Det blev bättre med stålsträngad. Arrangemangsmässigt skulle jag akta mig för att låta pianot och/eller gitarren ligga och stöta för enträget på sextondelar. Det blir lite för drivet tycker jag. Risken är att det låter överarrangerat. Variera tempo lite mer Kanske?

Melodin är vacker inte tu tal om saken 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Väldigt bra matterial.

Du vill höra vad vi har att säga:

Jag skulle säga som så att en otrolig skön låt med potential!

Några nämnde ett antal filmtitlar som låten kan associeras till...

Stora skillnaden mellan dessa låtar och din låt är att det är mer levande!

Du kan skapa det genom att "leka" dirigent i tempo track!

Till exempel när låten byggs upp ny melodi slinga kommer kan man sänka tempot för att sedan accelarera upp till gamla tempot...

Lyssan på film musik så förstår du vad jag menar!

Får du till det så bli det film musik!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Du kan skapa det genom att "leka" dirigent i tempo track!

Reason har inget tempo track, eftersom det tillverkas i första hand för 15-åringar som spelar fantasilös trance.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite reservation mot gitarren. Det känns som att den finns där mest för att hålla tempot igång.

Ja, det kändes så tomt utan gitarren när instrumenten fick flyta själva... Men kan vara värt en ommix och jämföra här?

Snyggt gjort!

Vad har du använt för stråkar? Och vad har du för reverb?

Stråkarna är en skiva från Peter Siedlaczeks Advanced Orchestra. Jag gjorde en schysst deal på en utav skivorna en gång, men idag får du väl 15 gånger snyggare stråkar för samma pengar... That's life.

Reverbet är fördelat på två stycken RV7000-burkar i Reason. En plate och en hall.

Fin ljudbild, bra mix.

Låten är lite blek kanske.

Tack för ärliga kommentarer.

Snyggt! Det känns som jag skall bänka mig till "Pearl Harbour" eller hellre "Skärgårdsdoktorn". I mina öron arrangerad med feeling men melodin lite förutsägbar om man nu anmärka på något.

Mmm... Stycket är lika långsamt som filmmusik och vad gäller Skärgårdsdoktorn måste det bero på tvärflöjten eller? 😆

Förutsägbar melodi ser jag som nåt positivt med folkmusik och det är medvetet. Jag borde kanske göra en ny inspelning av originalversionen.

Du kan skapa det genom att "leka" dirigent i tempo track!

Till exempel när låten byggs upp ny melodi slinga kommer kan man sänka tempot för att sedan accelarera upp till gamla tempot...

Det finns ett tempo track. Om jag plockade bort det stela gitarrplocket som Eggis sa, skulle du säkert märka att tempot faktiskt flyter fram och tillbaka.

Reason har inget tempo track, eftersom det tillverkas i första hand för 15-åringar som spelar fantasilös trance.

Nej, Reason enskilt har inget tempo track. Men med rewire in i ProTools så har jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

cotte00 (oregistrerad)

Jag vill bara säga... Varför, Varför ändra från 5/4 och 6/4 till 4/4..

Men jag har en förkärlek till "ovanliga" takter..

Om du har 5/4 och 6/4 inspelat, så vill jag gärna höra..

Mysigt låt..

MVH

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har 5/4 och 6/4 inspelat, så vill jag gärna höra..

Jag ville göra en lugn version och då funkar 4/4 bättre.

Jag har originalversionen inspelat, men den gjordes med ett stort lass sångmikrofoner (EV D267:or) som inte gjorde sitt yttersta på en fiol 😆

En nyinspelning skulle kanske vara på sin plats i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...