Jump to content
Annons

LA2A eller CL1B

Kulturell Figur (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

la2a_front_hq.jpg

CL1B-xlarge.jpg

Är det någon som har erfarenhet av LA2A och CL1B som hårdvara och kan ge feedback (ej pluggarna)? Behöver en kanal för att använda på sång. 🙂

Annons
Postat

Då jag älskar tubetech smc2b tycker jag tubetechen...fast jag har ingen erfarenhet av just de enheterna du frågar om, så egentligen borde jag kanske inte svarat....men min ursäkt är att jag sitter på tuben och har tråkigt!

Postat

Då jag älskar tubetech smc2b tycker jag tubetechen...fast jag har ingen erfarenhet av just de enheterna du frågar om, så egentligen borde jag kanske inte svarat....men min ursäkt är att jag sitter på tuben och har tråkigt!

Det är lite svårt att låna hem en av varje för att själv testa. Inte så många som sitter med dom på hyllan.

(Det är kul att åka tub)

Postat

Bump 😳

Postat

la2a är ju grym 🙂 jag kör mest rock så jag själv köpte en 1176a för några månader sedan men kör du lite mer soft musik så är la2an grym. testa en om du kan. du blir inte besviken

Postat (redigerat)

la2a är ju grym 🙂 jag kör mest rock så jag själv köpte en 1176a för några månader sedan men kör du lite mer soft musik så är la2an grym. testa en om du kan. du blir inte besviken

Ahaa du köpte en sån 🙂

1176 är ju nåt helt annat än LA2 och lämpar sig väldigt bra på trummor tack vare sin korta attacktid där man behöver jobba med transienter. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat

Jojo, och lämpar sig jäkligt gött till rocksång. Blir himla gött fräs med den. Funderar på att köpa en stereo La2a till körer etc. Men du verkar ju ha bra koll i övrigt, tror inte du blir besviken på varken lr. Har aldrig testat tubetechen bara La2a i hårdvara. Smooth är ju ordet.

Sök på gearslutz om du inte gjort det om du vill ha mängder med användar-åsikter

Postat

Jojo, och lämpar sig jäkligt gött till rocksång. Blir himla gött fräs med den. Funderar på att köpa en stereo La2a till körer etc. Men du verkar ju ha bra koll i övrigt, tror inte du blir besviken på varken lr. Har aldrig testat tubetechen bara La2a i hårdvara. Smooth är ju ordet.

Sök på gearslutz om du inte gjort det om du vill ha mängder med användar-åsikter

Såvitt jag vet finns LA2A bara som monoburk. Men då kör du ju bara 1 kanal i taget genom den.

Lite OT

Från det ena till det andra så lyssnade jag på nåt du la upp här för ett tag sen och jag blev riktigt imponerad över hur du utvecklats. Det lät riktigt snyggt fastän det inte riktigt är min musikstil. 🙂

Postat (redigerat)

Den fanns i stereo version, slutades tillverkas för några månader sedan. Jag kommer isåfall satsa på en klon, inte nödvändigt att spendera extra 15-20k för ett märkes skull :S Köper jag den i stereo är det för att just slippa bounca spår som jag gör nu med min mono 1176a.

Och tackar tackar 🙂 Det går framåt hela tiden. Jobbar med ett riktigt superprojekt just nu, mitt första signade band 🙂 postar när det är släppt!!!

Redigerat av crillemannen
drloop (oregistrerad)
Postat

LA2A är riktigt nice. Enkel att använda och låter kanon.Den är skojsig att köra hårt med också, kanske lite dyr distbox men det ger en härlig karaktär till röster.

Tubetechen har använts, men det var så många år sedan så jag minns inte riktigt om jag gillade den eller ej.Den skall vara av LA2A typ, men liter mer flexibel eftersom man kan ställa attack och release.

Postat (redigerat)

la2a_front_hq.jpg

CL1B-xlarge.jpg

Är det någon som har erfarenhet av LA2A och CL1B som hårdvara och kan ge feedback (ej pluggarna)? Behöver en kanal för att använda på sång. 🙂

Har spelat in med CL1B ett par gånger, då jag har en vän som har den. Låter underbart. Har velat införskaffa en sen dess. Kan komprimera väldigt hårt utan att det hörs. Den ligger dock lite utanför min budget 😉

//F

Redigerat av Sonefors
drloop (oregistrerad)
Postat

Just egenskapen hård kompression som är snygg delar nog båda enheterna. Trevligt som bare den.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad det gäller LA2A så har dom flesta pluggar jag testat, tex Liquid Mix och Waves funkar fint ända tills man trycker på ganska hårt, då tycker jag att hårdvaran beter sig lite roligare.

Har inte gjort någon A/B test förvisso...

Funktionsmässigt har pluggarna funkat bra, det som jag tycker borde hända händer så långt ifrån the realstuff är dom inte.

Postat

^

Det är det som är problemet med pluggarna. Du kan få fula artifakter, hårda konsonanter som poppar ut ur ljudbilden. Det absolut klaraste exemplen kommer när kompressorn kickar in, väldigt ful attack vilket du inte får med hårdvaru kompressor. Där blir signalen jämn å fin. Värt vart enda öre om du frågar mig 🙂

+ att du får en lite finare diskant, hårdvaran mjukar av på ett fint sätt utan att för den delen göra det luddigt. Som en mycket fiiiin desser.

spelar mindre roll mellan plugin vs hårdvara på t.ex masterbuss kompression då du kanske bara tar 2-3db GR. Har en hårdvaru SSL kompressor och det är i princip ingen skillnad mellan den å SSl duende etc.

Elof (oregistrerad)
Postat

Har testat båda, jag skulle välja CL1B, pga flexibilitet.

Har inte testat original LA-2, men jag antar att du siktar på en reissue.

Tycker det blir lite jobbigt för LA-2 när fraseringen är snabb, om man ska använda den som enda kompressor vid inspelning (och mix).

Förövrigt så finns det en kompressor som heter Buzz Audio SOC, som är oförskämt bra, skulle välja den (har valt, rättare sagt) som inspelningskompressor före både LA-2, 3, 4 och CL1-B.

Postat

Tack för svar! Jag tror det får bli en CL1B. Audiodog har ju Tube-Tech. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.