Jump to content
Annons

Snabbkur mot skitljud!?


Recommended Posts

Annons

Ju fler mickar på trummorna ju pappigare virvel. Även i dyr studio med dyra mickar. Fyra mickars Glyn Johns ska de va. Ingen sejarmick, sätt ut virvelmicken minst 5 cm ut från virveln. ta en dyr konding till det så får ni med rätt sejareljud. Så som sejaren verkligen låter, om man lyssnar på undersidan, det är ett hemst vasst, obehagligt ljud som i alla fall inte jag vill ha med i ljudbilden. Med micken en bit ut så den "tittar" till hälften på slagskinnet o till hälften på sidan av virveln så får ni med det snygga ljudet av sejaren. Kan sätta huvvet på att ni även har för mycket kompressor på virveln = Papphammar. Ta bort den till 99 %.

Sen blir allt bra! rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju fler mickar på trummorna ju pappigare virvel. Även i dyr studio med dyra mickar. Fyra mickars Glyn Johns ska de va. Ingen sejarmick, sätt ut virvelmicken minst 5 cm ut från virveln. ta en dyr konding till det så får ni med rätt sejareljud. Så som sejaren verkligen låter, om man lyssnar på undersidan, det är ett hemst vasst, obehagligt ljud som i alla fall inte jag vill ha med i ljudbilden. Med micken en bit ut så den "tittar" till hälften på slagskinnet o till hälften på sidan av virveln så får ni med det snygga ljudet av sejaren. Kan sätta huvvet på att ni även har för mycket kompressor på virveln = Papphammar. Ta bort den till 99 %.

Sen blir allt bra! rolleyes.gif

Hehe, om det nu inte var metaltrummor som skulle spelas in hade jag lätt använt den uppmickningen, den är grym för soul, men kanske inte för meshuggahinspirerad stoner 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske hjälpa dig!

Messa!

behöver höra vad som är galet för att kunna ge dig bra tips!

Piiiz!

/Cruncharn'

Vi håller fortfarande på med soundcheck så vi har inte börjat spela in. Det som är problemet är att virveln slår igenom overheadsen för mycket, trots att vi har testat alla tillgängliga virvlar. Det som lät bäst var nån gammal Ludwig med powerstroke-skinn, men då försvann dynamiken, han kör massa spökslag som måste komma med för groovets skull... Får se vad vi hittar på, ska dit och fortsätta nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att närmicka överhänget (cymbalerna) 10-20 cm för att inte få med så mycket av virveln, flytta runt, lyssna, flytta runt... Sen skär ni bort botten så bara cymbalerna är kvar. Djupet i trummorna får ni genom baskagge, virvel och en rumsmick (som sedan skitas ner och blandas med hela kittet)

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när ni soundcheckar lyssnar ni kanske med alla reglar uppe på 0, men så kommer troligen inte mixen att se ut. Låter det papp även när ni gjort en grovmix och dragit ner nivån på overheadsen?

Sedan kan du ju leka med lite olika stereotekniker på overheadsen. Vad använder ni nu?

Om rummet tillåter kanske en A/B-mickning skulle sitta fint. Där vänsta mikrofonen (från trummisen sett) placeras långt ut, utanför virveln, någonstans mellan hihat och hängpuka. Andra micken hamnar väl kring golvpukan då. Rikta mikrofonerna nedåt och lattja med höjden. Ibland kan man ha overheadsen rätt lågt/nära cymbalerna. Det kan hända att overheadsen fortfarande tar in för mycket virvel, men "pappigheten" kan minska om ni placerar OH's lågt och brett. Blir kanske inte det sound ni vill ha, men man kan få bort lite virvel då.

Är långt i från en trumtekniker, men det kan kanske ha med sejarmattan att göra också? Om den är för spänd blir det marsch a'la papp.

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att micka virvln med både kondensator och dynamisk mick

eventuellt dynamisk eller liten kondensator under virveln bror på vilken ni tycker låter bäst och om det värkligen behövs.

cymbaler och överhäng, där brukar man närmicka med liten kondensator typ höger mitten vänster. stormembrans mickar till överhäg ganska högt upp(A 😎

pukor, finns olika variander.

liten kondensator på hängpukor och stormembran på golvpukor eller vanliga dynamiska pukmickar på alla pukor.

kagge: dynamisk kagge mic i kaggen och stormembran mot skinnet.

Rum: stormembran AB.

se till att alla mickar är i fas, närmickarna brukr vara bra att rikta alla mot mitten av tummpallen och att inga mickar pekar mot varann.

se åxå till att det blir korrect "mono linje" i överhäng och rumsmickar, det kan ni se här:

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/placement.htm

viktigt är åxå att det är rätt skinn och stämning för det "sound" man vill ha.

om det är ett typiskt metal sett typ 3 häng, 2 golv, dubblakaggar så lär det finnas nog över 16 kanaler att spela in på. om ni inte har tillräckligt med kanaler så skit i närmickng av cymbaler, dom kanse ni ändå inte behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rikta OH så att virveln är det som hörs minst i OH. När jag fått till bra Glyn Johns har jag haft den övre OH mer utåt hihaten än ovan virveln. När jag satt den ovanför virveln/kaggepedalen, då har det blivit alldeles för mycket virvel i oh, och det har inte gått att använda virvelmicken alls nästan.

Flytta v OH (från trummisen sett) ut en bit utamför hihaten. Den kan sitta lite lågt också för att få mer närhet av hihat o puka, och samtidigt mindre av virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rikta OH så att virveln är det som hörs minst i OH. När jag fått till bra Glyn Johns har jag haft den övre OH mer utåt hihaten än ovan virveln. När jag satt den ovanför virveln/kaggepedalen, då har det blivit alldeles för mycket virvel i oh, och det har inte gått att använda virvelmicken alls nästan.

Flytta v OH (från trummisen sett) ut en bit utamför hihaten. Den kan sitta lite lågt också för att få mer närhet av hihat o puka, och samtidigt mindre av virveln.

Glyn Johns mickningen är väl inget men barukar använda när man spelar in metal.

har ser du hur det kan se ut när man mickat ett metal sett:

http://www.youtube.com/watch?v=6l7c8nt0Img

mer i stil med vad jag beskrev i förra inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller fortfarande på med soundcheck så vi har inte börjat spela in. Det som är problemet är att virveln slår igenom overheadsen för mycket, trots att vi har testat alla tillgängliga virvlar. Det som lät bäst var nån gammal Ludwig med powerstroke-skinn, men då försvann dynamiken, han kör massa spökslag som måste komma med för groovets skull... Får se vad vi hittar på, ska dit och fortsätta nu.

Börja med vitt Ambassador på virvel!

Där får du bra sejarrespons på köpet. Bra drag och loads of snärt.

Be trumslagaren testa att lira med tunnare stockar. Det ger ett rappare ljud!!!

Bra kommentarer har getts om mickning.

Närmicka cymbaler men se till att regeln om 3:1 erhålls mellan cymbaler och virvel!!

Normalt att många trumslagare har sina cymbaler för lågt.

Vill dom få dålig separation så är det upp till dom!!

Adrumdrum har koll på truminspelningar. Det är vad han gör!!! Lyssna ordentligt där!!

Mitt tips för bra virvelljud är en OH-mick för virvel.

Kasta på en mellanmembranare rakt åvanför virveln utan att det stör trummisen. Det får du massa crack i slaget samt längd och tillräckligt med slöa transienter för att "förlänga" virvelslaget och med detta få den att orka fram i mix.

Kombinera med en dynamisk stormembranare nära virvelskinnet för att få "puffen".

Electro-Voice RE-20, Shure SM-7 är bra för detta.

Lyssna och eliminera fasfel!

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

wow, fan vilken uppslutning! tack!

som jag misstänkte i första inlägget så var det dock mest hjärnspöken.

Allt löste sig tillslut, nu låter det sjukt bra!

Jag kan ju dra igenom vad som inte funkade och vad vi gjorde åt det, kanske gläder det någon 😉

Körde AB-uppmickning på overheadsen med ett par CM3-or, funkade inte då virveln vart för stark i vänster OH.. bytte till gammal hederlig XY, fast då försvann riden. fick sätta på en extramick på den. en stormembranare, neumann TLM102. löste problemet direkt.

kicken lät bra egentligen från början, men den var lite luddig i vissa partier, när han körde sjukt snabba trioler på dubbeltrampet. vi löste det genom att offra ett jewel case från en cd-skiva som vi gaffade fast på skinnet där pedalerna träffar. Mycket mer distinktion i slagen (dock utan det där enerverande panteraklicket), och därmed slapp vi starta upp drumagog. WIN! Dock sprack skiten ganska snabbt, så jag ska se till att trolla fram en bit plexi att ha till dom situationerna i framtiden. rekommenderas!

idag är det dags för kompgitarr. får se om det vållar nåt större huvudbry. vi har släpat hit en Orange Thunderverb 200, så det ska ju inte kunna gå fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

såhär blev det tillslut iallafall:

http://www.studiounderjord.com/Colossus_ReflectionsOfTheArcane_OriginalMaster.mp3

inte helt nöjd med trummorna, som kändes så gött i början, men helt okej tycker jag. Sen spelar basisten med en bandlös femsträngad bas, med fingrarna, så det var svårt att få fram nån större klang ur det hela.

Oturligt nog åkte jag på att mastra skiten, något som jag gör med extremt stor ovilja, så det fick bli en ganska försiktig limiter bara.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

såhär blev det tillslut iallafall:

http://www.studiounderjord.com/Colossus_ReflectionsOfTheArcane_OriginalMaster.mp3

inte helt nöjd med trummorna, som kändes så gött i början, men helt okej tycker jag. Sen spelar basisten med en bandlös femsträngad bas, med fingrarna, så det var svårt att få fram nån större klang ur det hela.

Oturligt nog åkte jag på att mastra skiten, något som jag gör med extremt stor ovilja, så det fick bli en ganska försiktig limiter bara.

Kalasbra, najs virvel ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gissat triggad baskagge... jämn och klickig.

Bra jobb!

tack. det var fan en bitch att fixa till den. det är sjukt mycket klippa och klistra och ersätta halvtaskiga slag med bra som ligger bakom, så man kan väl egentligen säga att den är triggad... och alldeles för mycket automation för vad som kan anses hälsosamt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...