Jump to content
Annons

Spela in nylonsträngad gitarr...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Elgitarr och westerngitarr brukar jag få till bra ljud på, har fina grejer, brukar spela in AK i stereo med TLM102 o en AE3000. Det är ganska enkelt. Men nylon... Jag har en Yamaha nylonare som låter så fint att det är den gitarr jag spelar mest på i soffan. Bytte strängar nyss på den o tänkte att det kan bättra upp ljudet. Men fan heller, när jag spelar in låter det så illa att det är nästan outhärdligt i lurarna. Skär jag enormt i eq låga midd o boostar högre upp blir det lite bättre, men det låter fan jämfört med hur den verkligen låter. Min Epiphone Jumbo stålsträngade låter bättre på inspelningen än in real och det med noll eq, med nylongitarren är det tvärtom.

För att beskriva ljudet jag får så tänk er att man stoppar in en billig sm57 kopia in genom ljudhålet så den ligger löst därinne, och styr över preampen lite, och pucklar upp eq vid 300 hz . Nästan som om när man har glömt monitorerna på så det blir basrundgång. Urk.

Nån som har nå goda råd?

Jag har iofs inte provat mina CM3...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mickposition? Brukar kunna räcka att bara vinkla mickarna lite mer ifrån hålet. Då får du lite mindre "bas" och det kan hjälpa väldigt mycket på en nylonsträngad gura 🙂 Finns säkerligen andra som har bättre tips men det är väl grunden egentligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

För att beskriva ljudet jag får så tänk er att man stoppar in en billig sm57 kopia in genom ljudhålet så den ligger löst därinne, och styr över preampen lite, och pucklar upp eq vid 300 hz . Nästan som om när man har glömt monitorerna på så det blir basrundgång. Urk.

Kan vi inte få höra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också höra. Sen är jag inne i en period där jag knappt närmickar något alls. Tycker man får ett trevligt ljud om man mickar allt kanske två meter från ljudkällan och låter rummen sjunga lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

CM3 är bra för detta ändamål tycker jag. De är bra på att plocka upp krispet från strängarna utan att bli bummliga. Prova på lite längre avstånd om det låter bummligt (och/eller närmikat vid halsen). Funkar det inte så testa i ett annat rum!

Jag hade nog slängt upp CM3orna i XY vid 12:e bandet och någon av dina stormembranare antingen vid ditt öra (kan iof vara knepigt med fas) eller 1,5-2 meter (eller kanske ännu längre) snett framför dig. Jag har fått väldigt bra resultat så.

En annan variant är M/S där det låter bäst (kanske vid din axel?). Be en kompis lira på den och gå runt å lyssna!

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gjorde ett test med två SM57. En nylon med riktigt gamla strängar dock, men så här lät det. Gjorde ingen större ansträngning för att placera mickarna, on the fly helt enkelt. Låter kanske bra enligt någon, sämre enligt en annan...

De där låter väldigt mkt bättre än det jag fått till. Du har nog både en bättre nylonare och bättre rum för saken. Fint klipp i nyperna har du med hör jag.

En enkel tagning med ett stereo-par SM57 på Western, även här behövs nya strängar.

Det där lät också fint. Lite tunn botten kanske.

Jag har kommit på att min nylongitarr inte stämmer nåt vidare i intoneringen, det hörs väldigt tydligt om jag spelar ihop med den stålsträngade och elgitarren, så jag har lagt ner nylonavdelningen helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Stormembranare, i mitt fall en oktavamod mk-319, ca 20 cm utanför tolfte bandet, svagt riktad mot ljudhålet. Brukar funka kanon på nylonsträngade för min del.

+1

Kör på samma teknik men lite högre upp så att jag kan vinkla ner micken och få ett varmt och härligt ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också höra. Sen är jag inne i en period där jag knappt närmickar något alls. Tycker man får ett trevligt ljud om man mickar allt kanske två meter från ljudkällan och låter rummen sjunga lite.

Kan nog låta jättebra beroende på genre. Men det krävs att man har väldigt bra akustik om man ska göra så, för annars kommer det inte att låta vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...