Jump to content
Annons

Kompressor för dummies


MRS8

Recommended Posts

Börjar få koll på hur jag ska spela in musik på cubase, däremot inte så mycket om alla möjligheter.

ex kompressor. Vad har man den till?, vad är det man vill göra med det inspelade matrealet? och varför? Vore trevligt om någon kunde förklara detta så att en dummie begriper!

Har vridit på kompressor på gitarren och märkt att det låter lite annorlunda men ingen aning om jag tycker att det låter bättre/sämre.

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kompressorn sänker styrkan på signalen som du kör igenom den om signalen överskrider en viss nivågräns sk "Treshold" som du själv ställer. Och det kan vara användbart för att kontrollera dynamiken i signalen/ljudet. Eller så kan man som exempel använda kompressorn för att fokusera energin i ett instrument. Finns massor av möjligheter.

De parametrarna som brukar finnas är,

Attack: Motsvarar en fördröjning innan kompressorn ska dämpa signalen efter att den gått över tresholden. Kan vara användbart om man tex vill trycka ihop en virveltrumma lite, då kan man ha rätt så hög attack så att slaget inte blir nertryckt av kompressorn.

Release: Är den tiden som det skall ta för komprimerings effekten att gå tillbaka till normalt. Svårt att förklara tycker jag men du kan ju se det som att om ett trum slag går över tresholden och kompressorn sänker signalen så är det den tiden som det tar för kompressorn att helt sluta trycka ner signalen.

Ratio: Är ration som motsvarar hur mycket signalen ska sänkas. 1:2 tex ger tex en dämpning på 3 dB om signalen är 6 dB stark. (Rätt mig om jag tänkt fel)

Treshold: Är det taket som bestämmer när kompressorn ska börja sänka styrkan på signalen. Altså om signalstyrkan aldrig blir starkare än tresholden så kommer kompressorn inte att arbeta.

Det finns massor mer att säga och massor av parametrar kvar att nämna men här har du lite basic hur det funkar. 😉

Tips.

Gör så att du tar något som du har spelat in och sen så kör du det instrumentet igenom en kompressor och så laddar du ett preset för just det instrumentet tex Vocals om det är sång du har spelat in. Sen drar du i tresholden och lyssnar på vad som händer när kompressorn börjar arbeta. Du ser när den börjar arbeta på mätaren som visar GR eller grain reduction ger utslag för den mätaren visar hur många dB du trycker ner signalen.

Ett annat sätt är att ladda in en färdigmixad låt i cubase och sen sätta en kompressor på den med lägst möjliga attacktid och runt 50 ms Release och runt 1:6 ratio. Sen trycker du ner tresholden rätt så mycket tills du hör att det börjar gunga. 😉

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Har vridit på kompressor på gitarren och märkt att det låter lite annorlunda men ingen aning om jag tycker att det låter bättre/sämre.

Jag tycker att man borde ha en mer problemorienterad approach till produktion (vilket jag inte haft). Istället för att säga "Ok, här är min verktygslåda: vad ska jag använda varje verktyg till?" så borde man fråga sig "Jag tycker det är dåligt tryck i trummorna (jämfört med min favoritlåt), finns det något verktyg som kan hjälpa mig med det?". Lite "if it ain't broken, don't fix it".

Sen kan man ju självklart experimentera sig fram med alla möjliga verktyg och rattar, bara för att se vad som händer - men det är ju en annan grej.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar få koll på hur jag ska spela in musik på cubase, däremot inte så mycket om alla möjligheter.

ex kompressor. Vad har man den till?, vad är det man vill göra med det inspelade matrealet? och varför? Vore trevligt om någon kunde förklara detta så att en dummie begriper!

Har vridit på kompressor på gitarren och märkt att det låter lite annorlunda men ingen aning om jag tycker att det låter bättre/sämre.

Har liknande frågor som du, och har haft ett bra tag. Första gången jag la kompressor på sång så tyckte jag att hela låten fick ett otroligt uppsving, underbar förbättring. Men visste jag varför...

Nej, jag hade ingen aning om vad som hade hänt. Kanske bara hörde en liten skillnad i att allt blev i lite jämnare ljudnivå.

Men det var ju något mer..? varför blev det bättre? Omedvetet så hade ju någonting hänt, och jag skulle ju helst vilja veta vad det var, för att kunna sätta ord på det och göra om det....

Och det är dessa frågor jag fortfarande har kvar. Hur ska man kunna veta och sätta ord/handling på vad som har hänt? och inte hänt?

Senare så började jag experimentera mer och fick en förnimmelse av att i början av varje ord så är energin lite högre för de flesta, upptäckte det mycket på när jag själv sjöng. Jag spelade in, sjöng och komprimerade lite och kunde behålla liknande energi i det jag hade sjungit i hela ordet. Och gjorde jag då för mycket så blev det platt istället.

Hej hopp. Ville bara dela med mig av min resa till en bättre vän med min kompressor. Skulle vara kul om fler kunde förklara vad de har hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, har börjat skruva lite men hur använder jag kompressor på HELA projektet ? Göra en grupp kanske.

Då lägger du den på mastern. Vet inte hur det funkar i cubase men det finns säkert en master där som ser ut som kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ratio: Är ration som motsvarar hur mycket signalen ska sänkas. 1:2 tex ger tex en dämpning på 3 dB om signalen är 6 dB stark. (Rätt mig om jag tänkt fel)

för det första så är det bakvänt

ration är 2:1 - "två till ett"

alltså om insignalen är 2dB över gränsvärdet (threshold) så kommer utsignalen att pressas ihop till att bara vara 1dB över gränsvärdet

är signalen in 6dB över tröskeln så blir utsignalen dämpad till 3dB över tröskeln

om tröskeln då placeras vid -9dBFS och insignalen är -3dB kommer utsignalen hamna på -6dB med ration 2:1

skulle tröskeln ligga vid -12 skulle samma förutsättningar ge -7,5dB ut

ligger den vid -6 blir utsignalen -4,5

det känns som jag skrivit det här en mängd gång tidigare och jag tror kompressorns grunder tragglats igenom rätt grundligt i andra trådar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har man den till?, vad är det man vill göra med det inspelade matrealet? och varför? Vore trevligt om någon kunde förklara detta så att en dummie begriper!

du har den i grunden till att jämna ut svaga och starka partier i ljudmaterialet så att allt blir mer jämnt

bla är det ett bra sätt att få fram svaga nyanser som kanske skulle drunkna i övrigt ljud annars

Link to comment
Dela på andra sajter

du har den i grunden till att jämna ut svaga och starka partier i ljudmaterialet så att allt blir mer jämnt

bla är det ett bra sätt att få fram svaga nyanser som kanske skulle drunkna i övrigt ljud annars

Tack för en begriplig förklaring! har en del att prova nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...