Jump to content
Annons

Kontrollrum + Isorum


Robbin86

Recommended Posts

Hejsan!

Kommenterade en annan tråd om hur jag tänkt och insåg genast att det kanske är dags för en egen byggtråd, jag vet ju hur mycket ni gillar att läsa dom 😉

Tanken är följande:

Jag kommer den 1:e November, eventuellt tidigare flytta in i en lokal på styvt 40kvm.

Där kommer jag bygga ett kontrollrum och en Isobox/Rum. Isoboxen/Rummet kommer användas för att spela in sång och gitarr. Ett liverum för trummor får vänta och kommer spelas in i en annan studio under tiden, alternativt så får folk spela in på digitala trummor.

Syftet med studion är dock inte att plocka in band som ska spela in utan för privata projekt.

Dvs låtskrivning.

Jag hade tänkt bygga Isoboxen/Rummet ungefär 12.5kvm. 2,5x5meter. 240 i takhöjd.

Kontrollrummet kommer vara 4x5meter = 20kvm.

Ritningen ligger här:

9bchg2.png

Jag hade tänkt jobba med OSB, Spån och Gips.

ett lager av varje på samtliga väggar.

Läste dock att det var bättre med två lager gips och en träfiberskiva mellan?

Fönstrena kommer vara treglas båda två, så där ligger knappast den svagaste länken.

Det kommer vara ett klickgolv modell ganska billigt i kontrollrummet.

Isorummet har jag inte bestämt än vad för typ av golv det blir. Kanske filt?

Kontrollrummet kommer också få ett innertak med infällda spotlights 😉

Och här ligger lokalen.

ig9naa.png

Grönt

Järnvägsspår som väldigt sällan används.

Ett par gånger om året på sin höjd och då som uppställningsspår för skrotvagnar och gamla SL pendeltåg som ska skrotas. Någon gång i bland kommer ett set med godsvagnar och lastar av, men det sker på dagtid, då jag ändå jobbar 😉

Blått

Järnvägsspår som används hela tiden.

Full trafik, tag som natt.

Rött

Lokalen där min studio kommer vara placerad.

Jag kan snickra.

Men jag aldrig byggt en studio, så jag ber om eran hjälp =)

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

CITAT:

Jag hade tänkt jobba med OSB, Spån och Gips.

ett lager av varje på samtliga väggar.

Läste dock att det var bättre med två lager gips och en träfiberskiva mellan?

Fönstrena kommer vara treglas båda två, så där ligger knappast den svagaste länken.

Hej Robbin!

En billigare lösning som ger dig bättre ljudreduktion är att ersätta spånskiva och OSB med gips och en mjuk träfiberskiva (soft fibreboard - typ anslagstavla). Det är en enklare variant istället för att använda sig av dämplim mellan gipsen.

Hur är lokalen byggd och hur högt vill du sätta ribban för ljudisoleringen?

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Lokalen är 5x8 meter, 2,6m i takhöjd.

Det som jag vill åt i första hand är att det ska vara så tyst som möjligt mellan kontrollrumet och isorummet.

Vad tyckte du om ritningen i övrigt?

Bör jag satsa på att göra ett tårtbitsformat kontrollrum istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara varför placerar du inte kontrollrummet på andra hållet så att det befintliga rummets kortvägg blir kontrollrummets långvägg? Blir oxå 4x5 meter plus att du då får du ett större inspelningsrum.

Fast vid närmare eftertanke så blir längden på rummet rätt mycket kortare när du byggt de ljudisolerande väggarna...

Redigerat av coffa
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara varför placerar du inte kontrollrummet på andra hållet så att det befintliga rummets kortvägg blir kontrollrummets långvägg? Blir oxå 4x5 meter plus att du då får du ett större inspelningsrum.

Jag hade detta som tanke från början också men det blir helt enkelt lite för trångt.

Men min 24ch Procontrol i customdesk tillsammans med en fotölj bygger det ca 1,8meter ut ifrån glaset.

Då är det dåligt med plats bakom för en soffa, och det gillar jag inte 😉

Det kommer ju i första hand vara ett ställe för att skriva låtar och då känner jag att

ett större kontrollrum väger tyngre än ett större inspelningsrum. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade detta som tanke från början också men det blir helt enkelt lite för trångt.

Men min 24ch Procontrol i customdesk tillsammans med en fotölj bygger det ca 1,8meter ut ifrån glaset.

Då är det dåligt med plats bakom för en soffa, och det gillar jag inte 😉

Det kommer ju i första hand vara ett ställe för att skriva låtar och då känner jag att

ett större kontrollrum väger tyngre än ett större inspelningsrum. =)

Japp kom på mitt feltänk efter jag postat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp kom på mitt feltänk efter jag postat...

Det är lugnt 😉

Andra som har tips eller liknande får gärna dela med sig.

Jag har inte speciellt stor koll på den här delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Lokalen är 5x8 meter, 2,6m i takhöjd.

Det som jag vill åt i första hand är att det ska vara så tyst som möjligt mellan kontrollrumet och isorummet.

Vad tyckte du om ritningen i övrigt?

Bör jag satsa på att göra ett tårtbitsformat kontrollrum istället?

Jag tycker layouten ser bra ut. Om du har möjlighet (läs råd och ork) kan du ju bygga in spaltpanel när du ändå är igång och reglar väggar. Kolla addrumdrums tips i Chrunchers tråd hämtat från Johnsayers forum. Vilket material är huset gjort av?

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade detta som tanke från början också men det blir helt enkelt lite för trångt.

Men min 24ch Procontrol i customdesk tillsammans med en fotölj bygger det ca 1,8meter ut ifrån glaset.

Då är det dåligt med plats bakom för en soffa, och det gillar jag inte 😉

Det kommer ju i första hand vara ett ställe för att skriva låtar och då känner jag att

ett större kontrollrum väger tyngre än ett större inspelningsrum. =)

Håller själv på att fixa med min akustik och det är lätt en jävla djungel! Håller dock med dig i ditt beslut att låta kontrollrummet vara störst, det är där du kommer att sitta mest!

Ang kort avstånd till järnvägen så kanske du kan ta å försöka kontakta Bengan Andersson studio and education AB, han hade ett liknande problem och kan kanske ge några tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller väl för dig att bestämma vilken ljudreduktion du vill att konstruktionen ska uppfylla utifrån den verksamhet du ska bedriva. Varje dB upp i Rw kostar extra pengar. Då överhörning mellan kontrollrum och inspelningsrum är viktigast för dig tycker jag att du ska lägga krutet där. Vill du kunna spela in trummor och stärkare "helt" utan överhörning bör du bygga flytande rum som även kommer att hjälpa till mot tågtrafiken. Järnvägstrafik kan vara riktigt knepigt att isolera sig ifrån om de ligger på berg. En studio som jag jobbat mycket med hade problem med tunnelbana 60 meter ner i berget trots att rummen var byggda flytande "by the book". Bra att veta är att vanliga 3-glasfönster i de högre prisklasserna oftast inte ger mer än 20-25 dB dämpning i praktiken i de lägre registret. Leverantörernas avvägda mätningar bör tas med en nypa salt. Med andra ord så kanske du behöver montera in dubbla fönster (ett i varje skal) för att slippa bli störd av järnvägen.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Robbin!

En billigare lösning som ger dig bättre ljudreduktion är att ersätta spånskiva och OSB med gips och en mjuk träfiberskiva (soft fibreboard - typ anslagstavla). Det är en enklare variant istället för att använda sig av dämplim mellan gipsen.

Hur är lokalen byggd och hur högt vill du sätta ribban för ljudisoleringen?

Hälsningar / Björn

om du menar samma typ av skiva som john sayers använder till "acoustic hangers" så är det inte en bra i de att ha mellan gipslager efter som det har för hög resonans frekvens annars. risken att blanda massa olika material och med hög resonans/resonans-frekvens är att det bara blir sämre. så få material som möjligt med låg resonans/resonas-frekvens(bör vara under hörbar resister) är det bästa.

rum i rum konstruktion med stålreglar, iso(med låg densitet) och demplimade gipslager till väggarna(double leaf)och tak på med solid armerad betong platta på spring isolators. det är det bästa.

golvet går ju att gör enklare men

en variant skulle kunna se ut:

isolering med iso-pads

golvgips

gummimatta(eller iso-mat)

trädgårdspalttor i betong

gummimatta

golvspån

och slutligen 2 lagder demplimmad golvgips.

angående ritningen så tycker jag att det ser ganska okej ut.

det största rummet ser ut att funka bra som kontrollrumm men bygg det helt rekangulärt med alla hörn 90 grader. även om manofta vinklar de ljudisolerade väggarna i stdios så är det bättre att undvika detta om man inte vet vad man håller på med.

det blir lättare att få till akustik och med bättre reslutat om det inte rummet har några assymetriska avikelser i form, okrekt vinklade väggar och inga dörrar lacerade in i hörn eller förnära främmre väggen. bäst är oftast att placera dörrn(i kontrollrummet) på bakre tredje delen av sidoväggen men som sagt inte ända in i bakre hörnet.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

om du menar samma typ av skiva som john sayers använder till "acoustic hangers" så är det inte en bra i de att ha mellan gipslager efter som det har för hög resonans frekvens annars. risken att blanda massa olika material och med hög resonans/resonans-frekvens är att det bara blir sämre. så få material som möjligt med låg resonans/resonas-frekvens(bör vara under hörbar resister) är det bästa.

Hmm, håller inte med dig här addrumdrum. Denna teknik har använts i hur många studios som helst och är allmänt vedertagen. Den mjuka fiberskivan ger en transmissionsförlust mellan gipsen på samma sätt som dämplim (om än inte lika effektivt).

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja inflika i det sköna ljudet av tretexbelagda innerväggar i en gammal träkåk från -30!

Fantastiskt vad detta isolerar bra.

Helt stumt i väggarna även om det till mesta delen beror på hugget virke.

Jag instämmer med Björn här.

Dock ligger det svåra i att få konstruktionen tät vilket man får per automatik med green-glue!

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Så...Nu har jag varit och mätt i lokalen.

Lokalen är 8x5meter och har tidigare tjänat som replokal mellan 18:00 och 07:00.

Det sitter en mellanvägg i lokalen så det rummet blir 3x5 meter.

Dörren in är placerad mitt i lokalen, inget jag direkt kan göra något åt tyvärr.

Men jag har ju ändå tänkte att sätta en luftspalt mellan befintliga väggar och de nya jag bygger, så man skulle ju kunna krympa rummet en halvmeter (se ritning ovan) och på så vis flytta dörren.

Detta förutsatt att det skulle ge avsevärt mycket effekt till det bättre.

Det skulle även kunna fungera som en sluss och på så vis bli tre dörrar mellan isorummet och kontrollrummet. Det känns som att det är bra iallafall 🙂

Glaset jag använder är som sagt trevägs laminatglas som jag fått tag på riktigt billigt utav glashandlarn. (Glas om folk beställt men aldrig hämtat ut går att få RIKTIGT billigt).

Jag har lyckats komma över två stycken 3glas fönster på 180x120 för kaffepengar.

Ett glas i varje vägg, det framgår kanske inte riktigt utav ritningen men så har jag tänkt iallafall.

Rummet i sig då.

Det ligger ovanpå ett bygghandel.

Byggnaden i sig har tidigare varit ett magasin för omlastning utav diverse gods.

Den är helt i trä.

Gjorde lite mätningar idag (med örat) och efter att ha lyssnat en längre stund upplever jag inte alls tågtrafiken som så störande som jag först trodde. Närmsta tåg går trots allt ett par hundra meter ifrån byggnaden. Det enda problemet jag kan komma att tänka på just när det gäller störningar är ifrån det intilliggande uppställningsspåret (som används väldigt väldigt sällan).

Flytande rum har jag funderat ganska mycket på.

Men jag kommer ju enbart lägga sång och gitarr i rummet. Så några livetrummor är helt enkelt inte på tal. Så då är frågan, är det verkligen värt det?

Jag tror det får bli en trial and error här.

Jag trycker ju trots allt att det är kul att bygga, även om det fort blir dyrt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Green Glue, så har de riktigt bra tips om ljudisolering på sina Technical Library-sidor, så det är all idé att ta en titt hos dem: http://www.greengluecompany.com/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu är bygget igång iallafall.

vi startade i torsdags med att slå bort den befintliga väggen.

Igår var jag nere och handlade 100mm Frigolit som jag har lagt ut i en ram och sedan limmat spånskiva ovanpå. Det för att komma så nära ett flytande rum som möjligt.

En sak jag inte tänkte på var vattenelementen som givetvis sitter på en väggen, så jag har fått tänka om lite när det gäller rummets dimensioner, ISOrummet blir nu istället 4200x3000mm med en sneddad väg på 45grader i hörnet för placering utav dörr.

Det finns en del byggbilder, men någon som vet vart man kan ladda upp dom smidigt, typ alla på samma gång?

//robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att följa din blogg och vad långt ni har hunnit! Vet inte riktigt hur alla väggarna är byggda men jag tycker att du ska köra med minst 2 gips i taket. Innan ni skruvar igen taket kan ni passa på att kolla hur det yttre skalet ser ut och om något behöver tätas / gipsas där. Limmar ni gipsen så behöver skruvarna bara sitta kvar under torktiden. Är man riktigt noga kan man sedan ta bort dessa då dom kortsluter den dämplimmade skivan- dock ej i taket där det enda limmet som pallar för gipsens egentyngd är Ardex.

Hoppas ni fick tag på några dörrar.

Ölen såg god ut!🙂

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att f�lja din blogg och vad l�ngt ni har hunnit! Vet inte riktigt hur alla v�ggarna �r byggda men jag tycker att du ska k�ra med minst 2 gips i taket. Innan ni skruvar igen taket kan ni passa p� att kolla hur det yttre skalet ser ut och om n�got beh�ver t�tas / gipsas d�r. Limmar ni gipsen s� beh�ver skruvarna bara sitta kvar under torktiden. �r man riktigt noga kan man sedan ta bort dessa d� dom kortsluter den d�mplimmade skivan- dock ej i taket d�r det enda limmet som pallar f�r gipsens egentyngd �r Ardex.

Hoppas ni fick tag p� n�gra d�rrar.

�len s�g god ut!🙂

h�lsningar / Bj�rn

Hej Björn!

Tack för de värmande orden. 🙂

Vi gör precis som du säger, dubbla lager takgips som ligger omlott.

Bloggen är uppdaterad nu!

Ölen var helt okej, även om jag föredrar en tjeckisk framför en sort guld 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten Björn, Föredrar du ett laminatgolv framför en heltäckningsmatta i inspelningsrummet?

Ett mörkt laminatgolv är helt klart snyggare. Men vad är bäst rent akustiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

hårt golv är bäst för akustiken, mattaor kan man dock ha liggandes löst. i vissa fall kan det även vara bra att lägga in laminat golvet sist, altså äfter akustiken(men då gäller det fan att man gjort rätt där) äfter som det blir lättare at bygga vissa konstruktioner.

Det vore åxå en bra i det att lägga på ett lager(hälst 2) golv gips på golvet pga att spånskiva inte ljudisolerar lika bra som gips. Detta baserar jag på erfarenhet av sådant golv(frigolit/spån), har isolerat golvet i min studio på så vis, dock stälde jag inte väggarna på golvet efter som jag har betongplatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket luftspalt har du i taket? såg ut att bli väldigt lågt till tak vilket försårar akusikbahandlingen.

att du dessutom satt belysningen direkt i ljudisolerade taket, där bör man(om man är serigös och bryrsig om hur det låter i rummet/en) akustikbahandla och då hanar dessa under det.

splackla väggarna är helt meningslöst då man(om man är serigs med bygget) täcker över hela väggarna(och taket) med akustik konstruktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Addrumdum!

Luftspalten till taket är drygt 30cm.

Den invändiga takhöjden är 230cm.

Angående belysningen i taket:

När vi valt att köra infällda spotlight så såg vi ingen annan lösning än att göra på detta viset.

Det ligger ett lager gips på ovansidan av takkonstruktionen.

Vilken typ av akustikkonstruktion hade du tänkt dig?

Kom gärna med alla förslag som finns 🙂

Det är som sagt nu min kunskap slutar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...