fender__ Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Hej Eftersom jag hĂ„ller pĂ„ djupdyker i kompression och försöker verkligen att förstĂ„ mig pĂ„ detta monster skulle jag vilja kolla med er en grej. Vad har ni för gain reduction pĂ„ era komprimerade spĂ„r? Alla instrument Ă€r av intresse men frĂ€mst sĂ„ng, ac gitarr, trummor. Visst jag vet man komprimerar inte alltid sĂ„ng pĂ„ ett visst sĂ€tt men jag tĂ€nkte bara kolla fall man kanske kan hitta en gemensam ungefĂ€rlig nivĂ„. Pluggar musik och ljuddesign nu och har fĂ„tt höra att gain reduction pĂ„ sĂ„ng ska ligga ungefĂ€r ngnstans mellan -6 -> -12dB. Hoppas pĂ„ mĂ„nga inlĂ€gg hĂ€r nu sĂ„ ös pĂ„ bara đ MVH Emir
Limpan Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Jag brukar lĂ„ta bli att tĂ€nka typ: "oj nu har jag 14db gain reduction, det kanske Ă€r för mycket". LĂ„ter det bra Ă€r det bra =) Men för sakens skull sĂ„ kan jag redogöra ungefĂ€r hur jag brukar ligga, men det Ă€r ju sĂ„ vĂ€ldigt olika varje gĂ„ng, svĂ„rt att sĂ€tta grĂ€nser. SĂ„ng: frĂ„n -3db till -8db Trummor: -3db till -12db Bas: -3db till -12db Akustisk gitarr: -2db till -5db Elgitarr: -2db till -9db Vet knappt om detta stĂ€mmer dĂ„ jag inte brukar lĂ€gga mĂ€rke till exakt hur mycket gain reduction blir, en del pluggar visar inte det heller. đ Ibland nĂ€r jag skapar nya ljud med hjĂ€lp av att överanvĂ€nda kompressorn kan jag lĂ€tt kapa mer Ă€n 12db, Ă€r ju som sagt vĂ€ldigt olika.
fender__ Postat 11 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 11 oktober 2011 Jo visst, lÄter det bra Àr det bra men som amatör sÄ kanske man vill ha lite riktlinjer osv. För som du skriver ca -5 db pÄ ac gitarr. inte en chans att jag hör det. Och det som gör mig lite smÄtt frustrerad Àr varför jag inte hör det.. Om vi tÀnker oss ett sÄngspÄr med insignal pÄ -10db som högst. InnebÀr denna instÀllning "superkomprimerat" Threshold: -35 Ratio: 4:1 Attack: 10ms release: 125 Gain reduction gÄr upp till -30dB nÀstan men hÄller sig mest till -20dB. hÀr hör jag tydligt och jag vet inte men jag tycker om nÀr jag hör Àndringen tydligt.
fender__ Postat 12 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 12 oktober 2011 (redigerat) bumpar för jag behöver verkligen hjĂ€lp hĂ€r đ Redigerat 12 oktober 2011 av fender__
Demonproducenten Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 ngnstans mellan -6 -> -12dB. mellan 3 Ä 6dB skulle jag sÀga och det Àr utan minustecken
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Funderar aldrig pÄ det, utan kör med det jag tycker behövs nÀr jag lyssnar och skruvar - men jag hamnar nog ungefÀr som DP, alltsÄ sÀllan över 6dB nÄgonstans, men det beror ocksÄ pÄ övriga parametrar och om jag Àr ute efter nÄgot speciellt, sÄ det Àr svÄrt att nÀmna nÄgra absoluta siffror... Om du inte hör skillnaden, skulle jag frÀmst kanske misstÀnka att du inte kör kompressorn som inserteffekt, utan som send-effekt...?
therocker Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Ăr inte gainreduction tĂ€nkt för att kompensera för kompressorns nivĂ„sĂ€nkning? Kan man dĂ„ inte ha som riktmĂ€rke att nivĂ„n blir ungefĂ€r lika pĂ„ den okomprimerade som den komprimerade signalen?
JohnRick Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Ăr inte gainreduction tĂ€nkt för att kompensera för kompressorns nivĂ„sĂ€nkning? Kan man dĂ„ inte ha som riktmĂ€rke att nivĂ„n blir ungefĂ€r lika pĂ„ den okomprimerade som den komprimerade signalen? Du tĂ€nker pĂ„ make-up gain. 1
therocker Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Du tĂ€nker pĂ„ make-up gain. Ja, det gör jag visst, har tydligen inte begreppen helt klara för mig đ
BluesBoy Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Ăr förmodligen ute och cyklar, men....Ă€r inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold? Och om sĂ„ Ă€r fallet, Ă€r det dĂ„ inte "omöjligt" att sĂ€ga hur mycket den (gain reduction) skall vara? đ€Ș
Linus Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Ăr förmodligen ute och cyklar, men....Ă€r inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold?Jo, visst Ă€r det sĂ„. En hög ratio pĂ„ hög tröskel kan vid en viss tidpunkt uppnĂ„ lika mycket dĂ€mpning som en lĂ„g tröskel och lĂ„g ratio. Men den hĂ€r trĂ„den Ă€r flippad pĂ„ sĂ„ mĂ„nga stĂ€llen att det skulle ta lĂ„ng tid att skriva ett inlĂ€gg som reder ut allt. Jag beklagar. đ±
fender__ Postat 12 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 12 oktober 2011 Kompressorn ligger som inserteffekt đ Jag kan förstĂ„ att man inte kan anvĂ€nda den hĂ€r informationen egentligen men jag försöker testa olika vĂ€gar för att försöka lĂ€ra mig detta fenomen. Jag lĂ€gger upp lite exempel sen!
fender__ Postat 12 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 12 oktober 2011 (redigerat) HÀr kommer 2 exempel ena med kompression upp till -15dB andra upptill -8dB ungefÀr. HÀr Àr ett spÄr okomprimerat och det andra komprimerat. Jag sÀger inte vilken, utan ni fÄr gissa. Denna borde vara enklare dÄ den har mer kompression info: Threshold -28dB Ratio: 5:1 Attack: 16ms Release: 250ms Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Om filerna inte fungerar testa lÀnken (ta bara bort mellanslag efter första h:et. h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201%20s%C3%A5ng.mp3 h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202%20s%C3%A5ng.mp3 Redigerat 12 oktober 2011 av fender__
fender__ Postat 12 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 12 oktober 2011 (redigerat) HÀr kommer ett spÄr med mindre kompression info: Threshold: -18dB Ratio: 3.5:1 attack: 16ms Release: 250ms Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag PÄ den sista hör jag faktiskt ingen skillnad. PÄ den första hör jag men med övriga instrument hör jag inte. Om ni inte hör ngt testa klicka pÄ lÀnkarna. Ta bara bort mellanslag efter första h:et h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3 h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3 Redigerat 12 oktober 2011 av fender__
Demonproducenten Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 (redigerat) Ăr förmodligen ute och cyklar, men....Ă€r inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold? Och om sĂ„ Ă€r fallet, Ă€r det dĂ„ inte "omöjligt" att sĂ€ga hur mycket den (gain reduction) skall vara? bĂ„de ja Ă„ nej gain reduction Ă€r ju ett mĂ„tt pĂ„ hur mycket kompressorn arbetar sĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan man ju rekommendera ett grovt generellt vĂ€rde men precis som du sĂ€ger sĂ„ reagerar den olika beroende pĂ„ var ratio och tröskelvĂ€rde stĂ€lls jag brukar stĂ€lla en ratio och sen dra ner tröskeln tills jag ser en lagom gain reduction sen mĂ„ste man förstĂ„s avgöra med öronen om det man hör Ă€r det man vill höra efter nĂ„gra Ă„rs erfarenhet sĂ„ vet man pĂ„ ett ungefĂ€r vad som behövs och utgĂ„r frĂ„n det som startpunkt sen en annan sak: man ska ju komprimera för att man tycker det behövs _ inte för sakens egen skull Redigerat 13 oktober 2011 av Demonproducenten 1
fender__ Postat 14 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 14 oktober 2011 Ingen som ger sig pÄ att lyssna pÄ ljudfilerna?
HenrikGennert Postat 15 oktober 2011 Postat 15 oktober 2011 Tja man! Lyssnade pÄ dom första 2 klippen. Jag tycker du ska testa denna grundinstÀllnig: Ratio: 8:1 Attack: 30ms release: 100~ Threshold: Mosa tills du fÄr ett riktigt stenhÄrt -18dB mosat vocalsound. Lek med att överdriva alla instÀllningar. Antar att du vill ha ett modernt tajt sound. Ha det gött och lek! // Gennert
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.