Jump to content
Annons

Riksdagen inför avgifter


Mr Keys

Recommended Posts

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mycket bra initiativ tycker jag. Men jag vill ta det ett steg längre. Jag tycker vi skall införa skolavgifter, och de med bäst betyg får betala mer, eftersom de utnyttjar sitt minne mer!

/Nudel

Låt dessutom alla bråkstakar i skolorna betala mer, eftersom det är dem och de duktiga eleverna lärarna kommer ihåg.... och då kan vi beskatta de duktiga eleverna ännu en gång på äkta svenskt vis...

Och för att bli riktigt supersvenska låter vi naturligtvis lärarna betala för det minne som eleverna upptar.

Som ni alla förstår så innebär detta att bråkstakarna får betala mindre i skatt, men eftersom vi är megasolidariska svenskar så fixar vi till det med en "rättviseskatt".

Edit-> Är det inte ett underbart land vi lever i?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt förslag.

Men för att vara på säkra sidan; detta gäller alltså inte hårddiskar man köper löst, för att t.ex. installera i datorn?

Utklipp från Ny Teknik:

(citat)

Enligt nya lagen blir extraavgiften 0,4 öre per megabyte på sådana cd och dvd som kan spelas över flera gånger. Samma taxa gäller för mp3- och dvd-spelare. För skivor som är inspelbara en gång blir priset 0,25 öre per megabyte.

(slut citat)

http://nyteknik.se/art/38537

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp! Då ser det ut som att man får göra slag i saken och bara ge ut vinyler och kasetter då. Det måste ju vara enda sättet att tjäna på detta. Om nu vi som har mindre bolag alls kommer att få tillbaka några pengar på denna skatten.. Vinyler och kassetter är ju mycket musik, lite lagringsutrymme, och bättre ljud 🙂

Tyvärr orkar jag faktiskt inte hålla på med rullbandare, så jag antar att man blir förlorare ena vägen likväl som den andra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp! Då ser det ut som att man får göra slag i saken och bara ge ut vinyler och kasetter då. Det måste ju vara enda sättet att tjäna på detta. Om nu vi som har mindre bolag alls kommer att få tillbaka några pengar på denna skatten..

Om du driver skivbolag behöver du inte betala kassettavgift.

Och naturligtvis är det kassettavgift även på kassetter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt förslag.

Men för att vara på säkra sidan; detta gäller alltså inte hårddiskar man köper löst, för att t.ex. installera i datorn?

hmm...men det måste innefatta alla typer av hårddiskar...! Vart går gränsen annars? USB/Firewire diskarna, kommer de vara avgiftsbelagda för att de inte monteras i datorn?.....det blir ju ganska luddig gräns....

Vanlig MP3lirare = Minne som kan spela och lagra musik, bärbar

Tex Ipod=hårddisk som kan spela och lagra musik, bärbar

Firewire hårddisk=hårdddisk som kan lagra musik och spela via dator (ej "bärbar", men extern)

Intern hårddisk=hårddisk som kan spela och lagra via dator, internt monterad i datorn

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Keff-regering...

Önskar nästan jag blev arbetslös för att kunna leva på bidrag + jobba svart och blåsa tillbaka de som blåser mig big time.

Sossarnas skattepolitik är inget annat än sjukt perverst.

:rolleyes:

Kill All Autotuner / Visst höj skatterna för företagen bara eller hur? Behöver vi bry oss om företagen flyr sverige överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kill All Autotuner / Visst höj skatterna för företagen bara eller hur? Behöver vi bry oss om företagen flyr sverige överhuvudtaget?

Ähm , vi måste ju någonstans ta tillbaka resurser när så många väljer att jobba svart eller eventuellt också gå på bidrag ? . Att företag flyttar utomlands har väldigt sällan med skatter att göra. Tvärtom , våra svenska företag hålls under armarna på alla möjliga sätt från regeringens näringslivsrepresentanter. Faktum är att våra största företag vi har inte betalar speciellt mycket i skatt. det är enmans och fåmansbolag som jagas med blåslampa.

Dom stora elefanterna skiter i vilket , kan man betala en svältlön i kina och komma undan med det , och några giribukar har som sport att skapa snygga årsbokslut , då blir det så. Oavsett moral alltså .

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju precis som den där jävla mjukvarupatent grejen. RENT SKITSNACK :rolleyes:

Fy Faen vad jag hattar sossesvinen. Mailbomb till regeringen här kommer ja...

Kunde inte ens under mina ljusaste stunder sagt det bättre själv!

Bomba på!

Du hade nog klarat av både stavningen och grammatiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kill All Autotuner / Gissa varför jag blir så förbannad...

Jag är delägare i ett mindre företag och får jobba häcken av mig 60 - 70 timmar i veckan och oroa mig de resterande timmarna på dygnet för att ett antal anställda

ska kunna ha ett så drägligt jobb som möjligt att gå till.. De flesta andra småföretagare jobbar under precis samma villkor. Det är garanterat mer jobb än vad det är lyx att driva ett företag. Regeringen och regeringens skattepolitik påminner om nån sorts avancerad strypsex-övning. Att få in så mycket skattekrona som möjligt utan att totalt döda den kreativa entreprenörsanda som finns. Men blir det inga pengar över är det ju inte lönt att anstränga sig.. Som det är nu tror jag att det är många inser att det inte är lönt att anstränga sig.

Och egentligen, det är väl skitsamma om volvo betalar 15 eller 25% i bolagsskatt. Det är för mig helt ointressant. Det viktiga är väl att de här företagen kan hålla folk sysselsatta i sverige, att skattepengarna kommer in den vägen än motsatsen att dessa personer måste gå arbetslösa och leva på bidrag. Volvo håller dessutom igång en hel underleverantörsindustri i sverige.

Varför kallar sossarna sina nya skatter för "avgifter" och inte för skatter? Tänker på såkallade trängselavgifter här i Stockholm..

Sossarnas skattepolitik är så jävla pervers.

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Kill All Autotuner / Gissa varför jag blir så förbannad...

Jag är delägare i ett mindre företag och får jobba häcken av mig 60 - 70 timmar i veckan och oroa mig de resterande timmarna på dygnet för att ett antal anställda

ska kunna ha ett så drägligt jobb som möjligt att gå till.. De flesta andra småföretagare jobbar under precis samma villkor. Det är garanterat mer jobb än vad det är lyx att driva ett företag. Regeringen och regeringens skattepolitik påminner om nån sorts avancerad strypsex-övning. Att få in så mycket skattekrona som möjligt utan att totalt döda den kreativa entreprenörsanda som finns. Men blir det inga pengar över är det ju inte lönt att anstränga sig.. Som det är nu tror jag att det är många inser att det inte är lönt att anstränga sig.

Och egentligen, det är väl skitsamma om volvo betalar 15 eller 25% i bolagsskatt. Det är för mig helt ointressant. Det viktiga är väl att de här företagen kan hålla folk sysselsatta i sverige, att skattepengarna kommer in den vägen än motsatsen att dessa personer måste gå arbetslösa och leva på bidrag. Volvo håller dessutom igång en hel underleverantörsindustri i sverige.

Varför kallar sossarna sina nya skatter för "avgifter" och inte för skatter? Tänker på såkallade trängselavgifter här i Stockholm..

Sossarnas skattepolitik är så jävla pervers.

😠

Precis min påäng också egentligen. Men när det gäller skatter så prospekterar finansdepartementet år efter år samma scenario, dvs , generösa eftergifter för våra största bolag , just för att ingen vill ha en situation där stora skaror människor riskerar arbetslöshet.

Hahaha , lustigt egentligen. I själva verket har precis det motsatta hänt. Industrin , bara för att ta ett exempel ,har gjort stora tekniska framsteg , så stora , att man kunnat ersätta stora skaror människor med maskiner som gör deras jobb nu. Var finns människorna nu ? På bidrag förstås. På a-kassa , förtidspension eller i arbetsmarknadsåtgärd.

Det är ebb eller flod i varje konjunkturcykel , men jag tycker att stora företag kan man mjölka lite till , de är ändå dom som friställer många åt gången när det går sämre , och det borde ligga en ansvarskänsla även över dom att aktivt bidra mer till det allmänna som får ta över försörjningsbördan istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket j-a gnäll. Helt sanslöst. Ni framstår ju som en karikatyar av Gamla Griniga Gubbar.

Läs vad ni skriver! Man kan ju tro att man är på ny demokratis hemsida. Missnöje missnöje missnöje. Blablabla. Bnäll gnäll gnäll. *GÄSP*

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket j-a gnäll. Helt sanslöst. Ni framstår ju som en karikatyar av Gamla Griniga Gubbar.

Läs vad ni skriver! Man kan ju tro att man är på ny demokratis hemsida. Missnöje missnöje missnöje. Blablabla. Bnäll gnäll gnäll. *GÄSP*

Och vad tycker du själv då? Att det är jättebra med upphovsrättsskatten? Att vår regering är tipptopp och folket jublar på gatorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket j-a gnäll. Helt sanslöst. Ni framstår ju som en karikatyar av Gamla Griniga Gubbar.

Läs vad ni skriver! Man kan ju tro att man är på ny demokratis hemsida. Missnöje missnöje missnöje. Blablabla. Bnäll gnäll gnäll. *GÄSP*

Du får gärna komma med din version av konstruktiv analys , om du kan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska JAG behöva skriva något konstruktivt när det mesta som skrivs i tråden är pladdrigt trams och inte särsklilt konstruktivt?

Har du läst ämnet för tråden ??, om inte ta på dig dina glasögon, eller sök dig till en annan tråd om du inte har något bättre att komma med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska JAG behöva skriva något konstruktivt när det mesta som skrivs i tråden är pladdrigt trams och inte särsklilt konstruktivt?

Har du läst ämnet för tråden ??, om inte ta på dig dina glasögon, eller sök dig till en annan tråd om du inte har något bättre att komma med.

Min åsikt är: Tråden är fylld av trams och inga vettiga förslag till att lösa problemen med copyright och aristers rättighet till betalning för sitt arbete.

Min rättighet är: Att skriva vad jag anser om tråden.

Din rättightet är: Att skriva vad du tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska JAG behöva skriva något konstruktivt när det mesta som skrivs i tråden är pladdrigt trams och inte särsklilt konstruktivt?

Har du läst ämnet för tråden ??, om inte ta på dig dina glasögon, eller sök dig till en annan tråd om du inte har något bättre att komma med.

Min åsikt är: Tråden är fylld av trams och inga vettiga förslag till att lösa problemen med copyright och aristers rättighet till betalning för sitt arbete.

Min rättighet är: Att skriva vad jag anser om tråden.

Din rättightet är: Att skriva vad du tycker.

Ursäkta mig , men vem är det som är grinig egentligen, det är ju uppenbart att du inget har att komma med . Man kan bete sig allmänt socialt inkompetent när man sitter bakom sin dator. Men du tyx inte fatta att du har ett problem , därför att du beter dig som en grinig snorunge , och vi griniga gamla gubbar kanske har en annan verklighetsanknytning än vad du har. Seså , glöm inte bort att äta upp dina honungspuffar till frukost , så kanske du tänker lite klarare nästa gång du uttalar dig såhär på morgonen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig , men vem är det som är grinig egentligen, det är ju uppenbart att du inget har att komma med .  Man kan bete sig allmänt socialt inkompetent när man sitter bakom sin dator. Men du tyx inte fatta att du har ett problem , därför att du beter dig som en grinig snorunge , och vi griniga gamla gubbar kanske har en annan verklighetsanknytning än vad du har. Seså , glöm inte bort att äta upp dina honungspuffar till frukost , så kanske du tänker lite klarare nästa gång du uttalar dig såhär på morgonen.  😎

Men VAR är det konstruktiva i vad du skrivit?

Du kan ta dina honungspuffar och stoppa upp dem du vet var. 🙂 (Ser framför mig en scen ur fyra nyanser av brunt)

Jag har sällan läst så j-a mycket dumt i en tråd och då är det klart att man ska reagera mot det.

Jag efterlyser en konstruktiv debatt i ämnet. Som du borde förstått av mina inlägg så håller jag inte med om att en avgift på media är fel. Frågan är hur man ska lösa frågan med ersättningar till artister som p.g.a lagbrott (som ju uppmuntras i tråden) förlorar inkomst.

Avgifter är ett sätt att lösa problemet.

Så försök att vara lite konstruktiva i stället för att använda forumet som en soptipp för missnöje med skattetryck eller bitterhet över att inte själv få en del av kakan eftersom ni skriver för dåliga låtar elle whatnot. För det är JUST DET intrycket man får när man läser tråden.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Logichead/

Aha? Seriös debatt då alltså...

Men det kanske skulle vara lite klädsamt om du kan vara lite mindre respektlös och lite mera saklig i din approach nästa gång.

Skulle vara skönt att slippa dina slutsatser som antyder att jag och Kill All Autotuner

ska gå och känna bitterhet över att vi skriver sunkiga låtar...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Logichead/

Aha? Seriös debatt då alltså...

Men det kanske skulle vara lite klädsamt om du kan vara lite mindre respektlös och lite mera saklig i din approach nästa gång.

Skulle vara skönt att slippa dina slutsatser som antyder att jag och Kill All Autotuner

ska gå och känna bitterhet över att vi skriver sunkiga låtar...

😎

Jag riktar mig inte framförallt till er. Jag skriver bara om intrycket jag får när jag läser tråden. Jag har ingen aning om hur eller vad ni skriver.

Det finns väldigt lite av respekt för upphovsrätt i detta forum. Respekt möter respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför flyttar man inte bara om man nu bor i världens sämsta land? vad tror folk att skattepengarna går till egentligen?

Man kan inte lösa problem genom att fly från dem hela tiden. Vi lever inte i världens sämsta land (även om folk säger det i sin frustration). Däremot betalar vi världens högsta skatter, men vi har faktiskt inte världens bästa välfärd. Och skatterna höjs och höjs. En del skatter är helt sanslösa, tex bostadsskatt. Sossarna vet att de kan höja, eftersom vi svenskar knyter handen i byxfickan och knotar på. Men det kommer snart inte gå längre, något är på väg att hända...

I nedanstående dokument kan vi se vad våra skattepengar går till, och ja, jag undrar ändå vart allt tar vägen.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/97/44/aa15846f.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

varför flyttar man inte bara om man nu bor i världens sämsta land? vad tror folk att skattepengarna går till egentligen?

Man kan inte lösa problem genom att fly från dem hela tiden. Vi lever inte i världens sämsta land (även om folk säger det i sin frustration). Däremot betalar vi världens högsta skatter, men vi har faktiskt inte världens bästa välfärd.

Var finns då världens bästa välfärd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska JAG behöva skriva något konstruktivt när det mesta som skrivs i tråden är tramsigt pladder och inte särsklilt konstruktivt?

Så bara för man inte är någon dum ja-sägare så ska man jämföras med griniga gubbar? Vilket jävla iq befriat bull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...