Jump to content
Annons

Undvika dist?


Warmachine

Recommended Posts

Hejsan !!

Nu är jag totalt dränkt av alla dynamik pluggar i cubase ...

compressor, limiter ... vad jag än gör lyser det rött på antingen IN eller OUT mätaren ..

Vad ska jag göra för att få en någorlunda stark volym i min musik utan reta upp nollpunkten ???

HJÄLP !

Tack på förhand !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag jobbar så att jag alltid ligger runt -12 dBFS (grönt) på mätaren (signalnivå mätaren på varje kanal) för alla kanaler utan mastern, bara där låter jag signalen slå över.

Om det mot all förmodan blir för svag signal på mastern när jag är färdig så drar jag bara upp paketet med någon form av "maximiser" eller liknande annars får man lämna det till masteringen om det blir någon sådan.

Pluggar jobbar bäst om dom inte blinkar rött så för deras skull så är det också bra att försöka hålla sig borta från den röda lampan, och om den nu lyser ändå så får man sänka in eller ut gain hit och dit så att dom inte slår över. Om materialet jag får som ska mixas slår i taket redan innan jag börjat mixa det så "trimmar" jag ner signalstyrkan redan i början och jobbar därifrån.

Resultatet av att pressa varje kanal i taket blir istället att du får mindre headroom och i summeringen så slår man i taket.

Om du vill att det skall vara starkt i slutprodukten så är det som sagt bara att dra upp signalen på mastern i slutmixen eller i masteringen så blir det högre.

Nu har ju du en mix som du har problem med för stark signal och då kan det vara svårt att börja ändra signalstyrka hit och dit för det kommer att påverka alla dina inställningar i bla kompressorerna. Men vad du skulle kunna göra är att du antingen gör så att du drar ner in och ut gains och sedan ändrar kompressorernas tresholds om det behövs eller att du drar ner ut gain på sista pluggen i kedjan. så att kanalen tillslut skickar en lite svagare signal till mastern. Och att du sedan drar upp styrkan på mastern i slutmixen så att det blir så starkt som du vill ha det.

Bild exempel på hur jag menar med mätarna

signalstyrka.png

I slutändan så kommer mastern ändå att vara stark när alla kanaler summeras. Och om den inte är tillräckligt starkt så är det bara att dra på mer där. 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar jobbar bäst om dom inte blinkar rött[...]

Är du säker på det? Att sänka masterregeln tills det inte blinkar rött på mastern brukar alltid funka för mig. Oavsett så tycker jag definitivt att det är värt att testa det, innan man börjar trixa med gainen på alla reglar.

Redigerat av jarlo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så, att summeringsbussen i ett modernt DAW-program inte kan bli överstyrd eftersom det finns nära nog oändlig dynamik att tillgå (1520dB när det handlar om 32-bit FP, för att vara mer specifik...) - MEN om man skickar in signal i en effektplugin, så beror det på pluggen om det kan bli dist i den eller inte - för det är kanske inte säkert att alla pluggar jobbar med fullt bitdjup så att de kan hantera vad som helst som slängs in i dem... 😉

Generellt är det annars så, att du kan sätta alla kanalreglar på max så att allt visar rött - men om du sedan drar ner masterregeln, så att det inte blir överstyrt där, så funkar det precis lika bra som om man hade dragit ner alla kanalerna istället. Det enda man då gör med masterregeln, är att man drar ner summeringen till max 24-bit, så att ljudkortet kan presentera ett vettigt tesultat. De DA-omvandlare vi har tillgång till, kan ju som bekant inte hantera mer än 24-bit.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på det? Att sänka masterregeln tills det inte blinkar rött på mastern brukar alltid funka för mig. Oavsett så tycker jag definitivt att det är värt att testa det, innan man börjar trixa med gainen på alla reglar.

Jag kan inte lova att det är så att pluggar jobbar bäst när de inte går i taket, det är något jag hört men inte har en källa på så det kan lika gärna vara så att de funkar lika bra när de nästan går i taket. Däremot så tror jag inte det är bra att arbeta med pluggar som distar, då är det bättre att hålla ordning på gainstrukturerna tycker jag.

Ditt sätt funkar också. Jag gjorde själv tidigare men bytte till det här sättet när jag lärde mig det och nu kör jag alltid med det då jag tycker det är mer bekvämt. Inget fel att göra på det sättet bara två olika sätt att köra på. Fördelen med att ha mycket gain vid inspelning och inte trimma ner är ju att man jobbar med så många bitar som möjligt, men samtidigt så får man mindre headroom och går lättare i taket. Fördelen med att köra runt -12 dBFS för att sen höja mastern i slutet är att man har mer headroom och inte behöver bry sig om att mastern, kanaler, auxar eller pluggar skall gå i taket.

Sen om man jobbar på det sättet så är det mycket lättare att använda aux tappningar har jag märkt. För om man ska skicka flera kanaler till tex ett platereverb på en aux och alla kanalerna är väldigt starka så är risken stor att auxen och/eller reverbpluggen går i taket och eftersom man tapparljudet så får du ju även signal från kanalerna man tappar från så vid summeringen av aux + kanaler så blir det väldigt mycket som tillsammans går in i mastern mot om man istället håller nere signalerna från början.

Som sagt man måste inte göra så alla sätt funkar inget är rätt eller fel, jag gör så här men man kan göra på andra sätt också.

Slutnotis: Använder man Waves pluggar och liknande så får man akta sig lite extra om man har stark signal på sina kanaler, för en del dyrare pluggar förstärker signalen en gnutta när man lägger på dem för att man ska tänka "Nice vad bra det låter" 😉 och i slutändan så resulterar det i mer kräm in i mastern, speciellt om man har flera sådana pluggar. Ännu en gång så har jag ingen källa på det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så tror jag inte det är bra att arbeta med pluggar som distar, då är det bättre att hålla ordning på gainstrukturerna tycker jag.

varför skulle pluggarna dista menar du?

talar vi om insertpluggar på enskild kanal eller pratar vi buss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hermholtz: Så länge du inte har dist i pluggarna på grund av för het signal in i dem, så behöver du inte bry dig alls. Masterbussen blir som sagt inte överstyrd hur du än försöker - och lösningen på en distande masterutgång är helt enkelt att sänka regeln så att det blir lyssningbart.

Med ett DAW-program behöver man inte tänka likadant som man gjorde förr med analoga mixrar, utan det funkar helt annorlunda. Det existerar inget headroom i ett digitalt system, utan max är max (0dBFS).

I ett system med 32-bits intern upplösning, så har man 24-bits upplösning - oavsett nivå! Det är därför det kan bli så ohyggligt stor dynamik internt - men sedan måste den som sagt dras ner med masterregeln för att det ska bli hanterbart för DA-omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför skulle pluggarna dista menar du?

talar vi om insertpluggar på enskild kanal eller pratar vi buss?

Om signalen som går in i en plugg är för stark mot vad pluggen klarar av så blir det distorsion.

Så är det för alla pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hermholtz: Så länge du inte har dist i pluggarna på grund av för het signal in i dem, så behöver du inte bry dig alls. Masterbussen blir som sagt inte överstyrd hur du än försöker - och lösningen på en distande masterutgång är helt enkelt att sänka regeln så att det blir lyssningbart.

Med ett DAW-program behöver man inte tänka likadant som man gjorde förr med analoga mixrar, utan det funkar helt annorlunda. Det existerar inget headroom i ett digitalt system, utan max är max (0dBFS).

I ett system med 32-bits intern upplösning, så har man 24-bits upplösning - oavsett nivå! Det är därför det kan bli så ohyggligt stor dynamik internt - men sedan måste den som sagt dras ner med masterregeln för att det ska bli hanterbart för DA-omvandlaren.

Okej där ser man. Jag har alltid undrat varför man inte hör någon dist när mastern går i taket.

Som jag sa tidigare, inget är rätt eller fel man kan göra på båda sätten. Jag tycker det är bekvämare att arbeta runt -12 dBFS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej där ser man. Jag har alltid undrat varför man inte hör någon dist när mastern går i taket.

Som jag sa tidigare, inget är rätt eller fel man kan göra på båda sätten. Jag tycker det är bekvämare att arbeta runt -12 dBFS.

Båda sätten funkar utmärkt, men det kan vara bra att känna till att det interna bitdjupet omöjliggör dist på masterbussen och att det bara är att sänka masterregeln för att få det lika perfekt som om man ger sig på att dra ner alla kanalreglar istället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda sätten funkar utmärkt, men det kan vara bra att känna till att det interna bitdjupet omöjliggör dist på masterbussen och att det bara är att sänka masterregeln för att få det lika perfekt som om man ger sig på att dra ner alla kanalreglar istället. 🙂

Absolut, jag får ta och läsa på om digitala system helt enkelt. Förresten så sänker jag inte kanalreglarna utan jag sänker helt enkelt signalen med en trim plugg eller i den första pluggen i kedjan om den har ingångs gain. 😉 jobbar helst med alla reglar runt 0an.

En annan fördel med att göra så är att man kanske inte alltid behöver dra ner alla spår utan ibland kanske det bara är några trumspår eller elgitarrer som är "förstarka" (starkare än -12dBFS för mig) och drar jag då ner dem så sticker de automatiskt inte ut lika mycket och då behöver jag inte dra ner allt för mycket direkt på reglarna, men att dra ner reglerna funkar ju också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om signalen som går in i en plugg är för stark mot vad pluggen klarar av så blir det distorsion.

Så är det för alla pluggar.

men när blir en plugg distad av en nivå strax under noll där normal inspelningsnivå ligger?

jobbar helst med alla reglar runt 0an.

lite bakvänt - reglarna är justerbara av en anledning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel med att göra så är att man kanske inte alltid behöver dra ner alla spår utan ibland kanske det bara är några trumspår eller elgitarrer som är "förstarka" (starkare än -12dBFS för mig) och drar jag då ner dem så sticker de automatiskt inte ut lika mycket och då behöver jag inte dra ner allt för mycket direkt på reglarna, men att dra ner reglerna funkar ju också.

Hur menar du här ?

Link to comment
Dela på andra sajter

men när blir en plugg distad av en nivå strax under noll där normal inspelningsnivå ligger?

lite bakvänt - reglarna är justerbara av en anledning 🙂

Beror ju på pluggkvalite men det kan tex hända om man drar på jätte mycket på en EQ eller om man kör lite för mycket makeup gain på en kompressor och har en annan plugg efter kompressorn. Dom gångerna jag har varit med om det så har det varit när jag maxat allt och sänkt mastern. Har aldrig det problemet nuförtiden när jag kör med denna typen av gain staging.

Beror på reglar men många reglar är logaritmiska så att man runt 0an inte påverkar lika signalstyrkan lika grovt som långt "ner" på regeln. På det sättet kan man finjustera runt 0an. Inte jätte viktigt kanske i studio världen kanske men det är något som jag tagit med mig från PA världen och som jag trivs med.

Som sagt man behöver inte göra så, jag har arbetat på andra sätt tidigare och bara tillslut kommit fram till att det här är det bästa sättet för mig att jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du här ?

Har svårt för att formulera vad jag tänkte säga där 🙂. Men vad jag menar är väll att man minskar det dynamiska omfånget kanalerna emellan.

Låt oss säga att materialet som jag får som ska mixas har ett dynamiskt omfång på 1-10 på alla spåren men att bara 5 av 15 kanaler går upp till 8-10 och resten går till 6 så kommer jag genom att sänka dom 5 som går till 8-10 få alla inom samma dynamiska omfång och på det sättet så blir det inte lika stora justeringar som behöver göras för min del när jag mixar. Man kan säga att det blir lite mer balans mellan alla spåren innan man börjar mixa.

Hoppas den förklaringen funkade lite bättre än den förra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan tex hända om man drar på jätte mycket på en EQ eller om man kör lite för mycket makeup gain på en kompressor och har en annan plugg efter kompressorn.

fast det är ju inte samma sak som att innivån från kanalen skulle vara för hög från början

du kan ju givetvis få exakt samma resultat även om innivån är neddragen till minus tolv om du därefter tokhöjer utsignalen från en plugg in till nästa

dom flesta pluggar tål att inkommande signal ligger över 0 skulle jag vilja påstå - tex i bussammanhang

Link to comment
Dela på andra sajter

fast det är ju inte samma sak som att innivån från kanalen skulle vara för hög från början

du kan ju givetvis få exakt samma resultat även om innivån är neddragen till minus tolv om du därefter tokhöjer utsignalen från en plugg in till nästa

dom flesta pluggar tål att inkommande signal ligger över 0 skulle jag vilja påstå - tex i bussammanhang

Om jag har förstått dig rätt så menar du att en plugg kan dista även om insignalen ligger under -12 dBFS. Visst det går men man har iallafall mer headroom innan det blir så än om insignalen ligger på tex -1 dBFS. Så att om inspelningen som jag fått för att mixa är "för starkt inspelad" (i mitt tycke) så sänker jag signalstyrkan på alla kanaler direkt till -12 dBFS innan jag börjar mixa och lägga på pluggar. På det sättet får jag mer headroom i pluggar och dylikt samt behöver aldrig röra mastern.

Man kan lika gärna låta den starka grundsignalen vara kvar och sedan sänka på in/out gains i pluggarna om man vill, det är ju bara olika sätt att jobba på. Jag gör mig av med dom problemen direkt och ser till att jag har lagom mycket vatten i rören så att jag inte hamnar i den situationen att jag måste börja ändra på saker jag tex tidigare gjort i mixen för att något slår över. 😉

I buss sammanhang så är det väll samma sak förmodar jag, om summeringen av de kanaler som tappas till bussen är för stark för enheten/pluggen som bussen skickar till så borde du få distorsion. Ingen plugg borde väll klara av starkare signaler än 0 dBFS, FS står ju för fullscale och mostsvarar väll som tidigare nämnt taket på vad ett digitaltsystem klarar av. Det är inte som med dBu där du har +24 efter nollan utan 0an motsvarar taket. Rätta mig om jag har fel.

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen plugg borde väll klara av starkare signaler än 0 dBFS, FS står ju för fullscale och mostsvarar väll som tidigare nämnt taket på vad ett digitaltsystem klarar av. Det är inte som med dBu där du har +24 efter nollan utan 0an motsvarar taket. Rätta mig om jag har fel.

https://www.studio.se/index.php/topic/89011-undvika-dist/page__view__findpost__p__1294617

du har alldeles utmärkt med headroom internt i systemet innan du gör nermixen

det är först då du måste hålla dig inom FS och inte gå över nollan

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php/topic/89011-undvika-dist/page__view__findpost__p__1294617

du har alldeles utmärkt med headroom internt i systemet innan du gör nermixen

det är först då du måste hålla dig inom FS och inte gå över nollan

Jag tror inte det gäller pluggar. Visst att mastern, auxar och kanalerna klarar att gå i taket det kan jag gå med på men jag tror inte du har samma tak på en plugg. Där får man hålla koll på in och ut signal för att inte få dist i pluggen, för då spelar signalstyrkan roll tror jag.

Det måste finnas en anledning till att röda lampor och mätare går i taket på en plugg om den knappt skulle ha ett tag kan jag tycka.

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort några experiment i protools och nu börjar jag förstå vad ni menar Claes och demonproducenten. Jag skickade en 1kHz sinuston på 0 dBFS Peak från en kanal till en annan och spelade in den, sen la jag en EQ på den inspelade kanalen och drog upp 6 dB vid 1 kHz, det resulterade självklart med att mätarna gick i taket vid uppspelning. Sen sänkte jag mastern med exakt 6 dB och bouncade. Eftersom kanalen gick i taket så tänkte jag att 6 dB borde vara bortklippt i det bouncade materialet men vågformen var oskadd upp till 0 dBFS.

När jag ändå var igång så testade jag olika EQs och med SSL Channelstrip EQn från waves så blev signalen lite starkare direkt utan att EQn gjorde något mer än att ligga som en insert. Så waves har gjort så att just den eqn gör att det blir lite starkare för att lura en att det låter bättre direkt när man slänger på pluggen men när det i själva verket bara är lite starkare.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, öronen är väldigt lättlurade. 🙁 Det räcker med en ytterst lite starkare signal när man A/B-testar, så uppfattar man det starkare som "bättre" även om det egentligen inte är bättre. Kan lura även rutinerat folk.

Fult av Waves att göra så. 😠 De borde vara mer professionella, så att de vågar lita på att den egentliga funktionen kan övertyga, tycker man... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förresten samlat lite info om bitdjup här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup .

Med tanke på att du nämnde att du kör med ProTools, så finns det också längst ner en liten utredning om den enorma skillnaden i kvalitet mellan deras 48-bit fixed (PT HD) och övrigas 32-bit float.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förresten samlat lite info om bitdjup här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup .

Med tanke på att du nämnde att du kör med ProTools, så finns det också längst ner en liten utredning om den enorma skillnaden i kvalitet mellan deras 48-bit fixed (PT HD) och övrigas 32-bit float.

Okej kul, jag ska ta och sätta mig in mer i det här. Har så dålig koll på det tekniska bakom DAW. En bra start får bli att läsa det du skrivit om bitdjup 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort några experiment i protools och nu börjar jag förstå vad ni menar Claes och demonproducenten. Jag skickade en 1kHz sinuston på 0 dBFS Peak från en kanal till en annan och spelade in den, sen la jag en EQ på den inspelade kanalen och drog upp 6 dB vid 1 kHz, det resulterade självklart med att mätarna gick i taket vid uppspelning. Sen sänkte jag mastern med exakt 6 dB och bouncade. Eftersom kanalen gick i taket så tänkte jag att 6 dB borde vara bortklippt i det bouncade materialet men vågformen var oskadd upp till 0 dBFS.

När jag ändå var igång så testade jag olika EQs och med SSL Channelstrip EQn från waves så blev signalen lite starkare direkt utan att EQn gjorde något mer än att ligga som en insert. Så waves har gjort så att just den eqn gör att det blir lite starkare för att lura en att det låter bättre direkt när man slänger på pluggen men när det i själva verket bara är lite starkare.

tycker det är mycket positivt att istället för att tro å gissa så testar du - det borde fler ta efter

givetvis kan olika pluggar reagera lite olika, särskilt om det är emuleringar av analogvara som man kanske tom vill ska dista när den pressas för att efterlikna förlagan

det jag tidigare försökte peka på var bara att man inte måste ge pluggar i gemen ett extra headroom för att undvika dist - dom allra flesta normalpluggar fixar att hantera det

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det är mycket positivt att istället för att tro å gissa så testar du - det borde fler ta efter

givetvis kan olika pluggar reagera lite olika, särskilt om det är emuleringar av analogvara som man kanske tom vill ska dista när den pressas för att efterlikna förlagan

det jag tidigare försökte peka på var bara att man inte måste ge pluggar i gemen ett extra headroom för att undvika dist - dom allra flesta normalpluggar fixar att hantera det

Tack, jo jag tycker också det är bra att testa själv och liknande. För det finns många myter i ljudvärlden och för mig så är det viktigt att veta hur allt funkar. 🙂

På nätet hittade jag några digidesign artiklar som förklarade hur det funkar i protools. Har läst en av dom nu och den var riktigt bra skriven. Den beskrev lite det ni förklarade bland annat.

http://akmedia.digidesign.com/support/docs/Mixing_in_the_Box_26689.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...