Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, idag skulle jag och mitt band spela in med det gick rÀtt Ät helvete. Blev olika takter etc.

Hur gör man egentligen, grabbarna i bandet sĂ€ger att man egentligen ska spela in trummor först? Är det sĂ„, hur brukar ni göra? Hur arrangerar ni? Spelar ni in gitarr sist etc?

Annons
Postat

Ja, att ha trummorna först hjÀlper ju en hel del, eftersom det pÄ en del sÀtt Àr trummorna som ska hÄlla reda pÄ takten. Spelar trummisen med en metronom sÄ blir det ju Ànnu bÀttre, men kan givetvis ocksÄ vara svÄrt att behÄlla kÀnslan.

Och det folk brukar göra Àr att spela in nÄgot slaskspÄr samtidigt till trummorna sÄ att trummisen har nÄgot att förhÄlla sig till, annars kan ju han bli ganska "blind".

Sen efter trummorna Àr det ju svÄrare. Gör som det kÀnns helt enkelt. Men jag tycker att det Àr skönt att fÄ in basen ocksÄ, lÀttare att följa dÄ med de andra instrumenten.

Postat

Alla mÄste kunna lÄtarna. SÄ Àr det sÀllan.... Trummisen ska kunna hÄlla takten. SÄ Àr det nÀstan aldrig.

Att lÀgga enbart trummorna först Àr vÀldigt vanligt, och helt vÀrdelöst.... Spelar man rocknroll mÄste man spela tillsammans. Det blir inte bra att var och en ska lÀgga sina grejer olika dar. Vansinne, spelar man in rocknroll sÄ Àr det lika bra att skita i det. Resultatet blir bara skit ÀndÄ. Ingen rocknroll alls.

Spela alla tillsammans, lÀgg bara pÄ sÄngen efterÄt. Kanske nÄt solo, men helst inte det heller.

Postat

LÀr er spela tillsammans och spela in allt pÄ en gÄng om ni vill behÄlla livekÀnslan.

Annars vill jag sÀga sÄhÀr, att om ni vill ha fram texten och kÀnslan i lÄtarna sÄ ska ni inte börja med att spela in trummor, utan börja i sÄ fall hellre bara med ett klick med sÄng till och kanske t.ex. akustisk gitarr och/eller klaviatur. Sedan garnerar ni med bas och ytterligare kompinstrument, soloinstrument och slutligen trummor, en sak i taget. Lite singersongwriterstilen sÄdÀr.

Vill ni spela in en lÄt dÀr takten, rytmiken Àr det viktigaste (beror mycket pÄ vilken genre vi talar om) sÄ börja med att spela in trummorna eller först ett slaskspÄr med sÄng i kombination med att sÄngaren hör ett klickljud/claves eller liknande. DÀrefter trummor pÄ det. DÀrpÄ kanske bas och sedan allt det övriga inkl den riktiga sÄngen, en sak i taget.

Postat

Jag Ă€r nog mer inne pĂ„ Nilssons spĂ„r ocksĂ„. Öva in lĂ„tarna sĂ„ att de sitter, spela in allt (Ă„tminstone grunden) live. Det Ă€r viktigast att fĂ„nga kĂ€nslan, inte ljudet.

Postat

ja, som sagt... att ni spelar lÄten i olika tempon handlar ju bara om att ni inte har repat. det finns ingen anledning att gÄ in i en studio om man inte har repat. dels för att det blir onödigt dyrt, men ocksÄ för att resultatet blir nÄt som typ ingen ÀndÄ kommer orka lyssna pÄ.

Postat

Jag mÄste bara sÀga att jag anser att det bara Àr ren BS att man mÄste spela in allt samtidigt för att fÄ det att svÀnga. Det handlar bara om hur vÀlrepeterade man Àr, inget annat.

• Gilla 4
Postat

Jag mÄste bara sÀga att jag anser att det bara Àr ren BS att man mÄste spela in allt samtidigt för att fÄ det att svÀnga. Det handlar bara om hur vÀlrepeterade man Àr, inget annat.

fÄr nog hÄlla med hÀr

Postat

Om ni har tillrÀckligt med kanaler sÄ att ni kan spela in allt samtidigt sÄ tycker jag ni ska göra det, och dÄ efter en metronom och med god medhörning i lurar. Finns inte det sÄ finns det nÄgra andra sÀtt som ocksÄ funkar. Resultatet blir en sk Slask / demo som ni kan lyssna pÄ nÀr ni lÀgger pÄ ett instrument i taget som sedan blir en slutprodukt att mixa.

Jag har varit med om inspelningar dÀr bandet har programmerat trummor i program som guitarrpro och liknande och kanske programmerat hela bandet dÀr eller spelat in tex gitarr, bas, sÄng pÄ programmerade trummor. Det funkar ocksÄ om man har ont om kanaler och medhörning.

Sen tror jag att det kan vara rÀtt svÄrt i början att spela in, det kan kÀnnas ovant att lyssna i lurar och kanske lite konstigt att spela efter en metronom men det slÀpper nog ska ni se.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.