Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska sÀtta ihop ett portabelt kit för att spela in atmosfÀrer och effekter till mitt ljudarkiv, bÄde inomhus och utomhus-inspelningar alltsÄ. Ett stereopar (ORTF) i en zeppelinare (Röde Blimp) och en Zoom H4n eller Tascam DR-40. Har kollat runt bland smÄmenbranskonningarna och funderar nu frÀmst mellan Beyerdynamics MC930 och Lineaudio CM3. Hittar inga jÀmförelser mellan dessa.

NÄgon som har provat bÄda?

Eller som har provat nÄgon av dem till just fÀltinspelningar?

Har verkligen fastnat för det jag hört av MC930, men de ligger egentligen en bit över min budget. CM3 kanske fungerar lika eller nÀstan lika bra i sammanhanget och Àr ju en bra bit billigare. Men jag vill ha en mikrofon (och inspelningar) som jag Àr nöjd med lÀnge...

Annons
Postat
  On 2011-09-27 at 08:18 sa jonk:

Ska sÀtta ihop ett portabelt kit för att spela in atmosfÀrer och effekter till mitt ljudarkiv, bÄde inomhus och utomhus-inspelningar alltsÄ. Ett stereopar (ORTF) i en zeppelinare (Röde Blimp) och en Zoom H4n eller Tascam DR-40. Har kollat runt bland smÄmenbranskonningarna och funderar nu frÀmst mellan Beyerdynamics MC930 och Lineaudio CM3. Hittar inga jÀmförelser mellan dessa.

NÄgon som har provat bÄda?

Eller som har provat nÄgon av dem till just fÀltinspelningar?

Har verkligen fastnat för det jag hört av MC930, men de ligger egentligen en bit över min budget. CM3 kanske fungerar lika eller nÀstan lika bra i sammanhanget och Àr ju en bra bit billigare. Men jag vill ha en mikrofon (och inspelningar) som jag Àr nöjd med lÀnge...

Sök pÄ Shoeps!

Postat
  On 2011-09-27 at 09:01 sa Cruncher:

Sök pÄ Shoeps!

🙂 För dyrt! Beyer-mikarna ligger pĂ„ smĂ€rtgrĂ€nsen ekonomiskt för tillfĂ€llet. Även med tanke pĂ„ att jag ska ha med dem hit och dit, kĂ€nns lite vanskligt att ha mikar för 30 000 i vĂ€skan (om jag haft rĂ„d)...

Har lyssnat pÄ en massa inspelningar med MC930 hÀr:

http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/333675-beyer-mc930-classical-distant-miking-5.html

Tycker den lÄter vÀldigt rent och fint, extra klart pÄ ett sÀtt jag gillar. Undrar om CM3 har liknande egenskaper... Om det blir sÄ fina inspelningar Àven pÄ större avstÄnd (vilket det ju ofta blir med atmosfÀrinspelningar etc.)

Postat

MC930 tror jag. Cm3-orna Àr trevliga, men jag tror de Àr lite brusigare. BÀgge specar samma vÀrde, 16dB men jag Àr inte helsÀker pÄ CM3-orna. Spelar ingen roll för mÄnga saker, men just för ambience kan det vara skillnaden.

Men berÀtta gÀrna hur du tÀnker sÀtta upp dem i ORTF inuti en Röde blimp. Jag kan inte riktigt komma pÄ hur det skulle gÄ till.

Annars har Rycote nÄt som heter Baby Ball Gag som funkar för ORTF. Ser hÀrligt skumt ut.

// Gunnar

Postat (redigerat)

Jo, jag har kollat pÄ Rycotes olika varianter, inkl Baby ball gag. Men det Àr Äterigen priset som hindrar mig, tvÄ stycken BBG+windjammer+ nÄgot handtag blir vÀldigt mycket pengar. Men efter lite sökande hittade jag den hÀr lösningen som borde fungera, och Röde blimpen kostar bara runt tvÄ tusen inkl handtag och pÀls:

http://audiofieldrecordings.wordpress.com/2010/09/09/rode-nt5-microphones-modified-ortfnos-recording-technique/

Hittade Àven nÄgon som har kortat zeppelinaren lite (http://acousticlight.net/blog/?page_id=1106), om jag köper nÄgra mikrofoner som Àr mindre Àn nt-5orna, t.ex. CM3 sÄ borde jag kunna göra den lite mindre Àn i det första exemplet...

Redigerat av jonk
Postat

NÀr jag spelar in lite halvsvaga ljud med mina CM3, som tex ak gitarr mÀrker jag att jag fÄr gasa mer gain Àn med andra mickar. SÄ utomhus kanskle det blir mycket brus innan det Àr klart.

Röde NT1-A ger tvÀrtom en vÀldigt stark utsignal Àven av svaga ljud, starkare Àn tex NT2-A. Och extremt brusfritt. Leta beg sÄna...

Postat

CM3 eller rÀttare sagt föregÄngarna CM2 har jag.. Deras utsignal Àr rÀtt lÄg sÄ det krÀver en bra och brusfri micpreamp för att det ska lÄta bra. CM2 i sig brusar inte..

Postat
  On 2011-09-27 at 15:34 sa hegobald:

CM3 eller rÀttare sagt föregÄngarna CM2 har jag.. Deras utsignal Àr rÀtt lÄg sÄ det krÀver en bra och brusfri micpreamp för att det ska lÄta bra. CM2 i sig brusar inte..

Jag antar att micpreampsen i smÄ portabla inspelare som H4n och Tascam DR40 inte Àr sÄ mycket att hurra för sÄ det skulle kunna bli ett problem i sÄ fall. Hur lÀser man sig till om Beyer MC930 ger starkare signal, gÄr det att se i specen?

Postat
  On 2011-09-27 at 16:02 sa jonk:

Jag antar att micpreampsen i smÄ portabla inspelare som H4n och Tascam DR40 inte Àr sÄ mycket att hurra för sÄ det skulle kunna bli ett problem i sÄ fall. Hur lÀser man sig till om Beyer MC930 ger starkare signal, gÄr det att se i specen?

Har du bÀgge mickarna hemma Àr det ju bara att lyssna sig till vilken som ger starkast ljud. Spela in ljudet frÄn tex TVn med det ena paret, en snutt, sen byter du mickar och spelar in igen utan att Àndra nÄn nivÄ. Det hörs vÀl vilken som ger mest ljud sen nÀr du lyssnar. rolleyes.gif

Postat

Hej.

Den hÀr anvÀnder jag efter att testat Zoom H2 och H4n:

http://www.thomann.de/se/olympus_ls5.htm?sid=338777953b2322581159f6b60f4ed66e

Den Àr helt suverÀn! Kanonbra ljud, bÀttre Àn de tidigare

Olympusmodellerna som hade för mycket avrullning i basen.

Ljudfilerna flyttas direkt till din dator utan

krÄngel med drivrutiner. JÀttebra batteritid och tillverkningskvalité.

Du fÄr med puffskydd i paketet.

Litet, smidigt, toppenkvalité.

Skit i CM3 (lÄg output) och Beyer 930 - Olympus LS5 rÀcker mkt lÄngt.

HĂ€lsningar Tomas Henriksson

Postat
  On 2011-09-27 at 22:05 sa Guitar Nilsson:

Har du bÀgge mickarna hemma Àr det ju bara att lyssna sig till vilken som ger starkast ljud. Spela in ljudet frÄn tex TVn med det ena paret, en snutt, sen byter du mickar och spelar in igen utan att Àndra nÄn nivÄ. Det hörs vÀl vilken som ger mest ljud sen nÀr du lyssnar. rolleyes.gif

Hade jag redan haft dem sĂ„ hade jag inte behövt stĂ€lla sĂ„ mycket frĂ„gor 😄

Postat

KĂ€nslighet:

Det Àr en skillnad pÄ 5 gÄnger enligt spec, eller cirka 14 dB. Beroende pÄ vilken förstÀrking du har Àr det möjligt att det inte spelar roll.

CM3:

Sensitivity: 6mV/PA -44dB

MC930

Open circuit voltage

at 1 kHz (0 dB = 1 V/Pa) . . . . . . . . . . . . . 30 mV/Pa = -30.5 dBV

ORTF eller inte:

För oss renlÀriga Àr ORTF exakt 17cm och 110 grader och kardioid-mikrofoner. DÀrav min frÄga om att fÄ in det i en Zeppelinare. Och som sagt, det gick inte med de aktuella mickarna utan det blev bÄde större avstÄnd och större vinkel.

Inte för att ORTF Àr det enda möjliga, men eftersom det nu Àr exakt definierat sÄ vore det bra om man inte slarvar med ordvalen.

Min erfarenhet om man ökar vinkeln mellan mickarna sÄ mycket som bilderna visar Àr att det kan bli ett "hÄl i mitten". Med det menar jag att signaler rakt fram Àr svagare Àn de som ligger lite Ät sidorna. Tycker jag hörs rÀtt tydligt pÄ ljudproven. Kanske inte exakt det man söker.

Ett alternativ till mikrofon kan vara Roede NT4. DÀr Àr mickarna nÀra varandra i sÄ kallad XY. Ger lite mindre stereoeffekt, men kan passa utmÀrkt i en zeppelinare.

Hos Roede finns ocksÄ NT6 som ocksÄ kan monteras lite enklare med en mindre kapsel och elektroniken separat.

BÀst för miljöljud tycker jag sjÀlv antingen Àr MS ( en figur 8 + oftast en kardioid ) alternativt tvÄ rundtagande mickar pÄ lÀmpligt avstÄnd. Rundtagande Àr minst kÀnsliga för vind och rörelser frÄn stativ, men behöver sitta en bit ifrÄn varandra för att ge bra stereo. De Àr ju inte heller riktade, men det betyder ofta inget.

SjÀlv har jag turen att ha en kombination av Sennheiser MKH30 + MKH40 i en Rycote, och kan sÀga mÄnga goda saker om det. Lyckats samla ihop till det över ett antal Är genom att köpa begagnat, men det Àr inte sÄ ofta sÄna grejer Àr ute.

Gunnar

Postat
  On 2011-09-28 at 07:47 sa trombonisten:

KĂ€nslighet:

Det Àr en skillnad pÄ 5 gÄnger enligt spec, eller cirka 14 dB. Beroende pÄ vilken förstÀrking du har Àr det möjligt att det inte spelar roll.

CM3:

Sensitivity: 6mV/PA -44dB

MC930

Open circuit voltage

at 1 kHz (0 dB = 1 V/Pa) . . . . . . . . . . . . . 30 mV/Pa = -30.5 dBV

ORTF eller inte:

För oss renlÀriga Àr ORTF exakt 17cm och 110 grader och kardioid-mikrofoner. DÀrav min frÄga om att fÄ in det i en Zeppelinare. Och som sagt, det gick inte med de aktuella mickarna utan det blev bÄde större avstÄnd och större vinkel.

Inte för att ORTF Àr det enda möjliga, men eftersom det nu Àr exakt definierat sÄ vore det bra om man inte slarvar med ordvalen.

Min erfarenhet om man ökar vinkeln mellan mickarna sÄ mycket som bilderna visar Àr att det kan bli ett "hÄl i mitten". Med det menar jag att signaler rakt fram Àr svagare Àn de som ligger lite Ät sidorna. Tycker jag hörs rÀtt tydligt pÄ ljudproven. Kanske inte exakt det man söker.

Ett alternativ till mikrofon kan vara Roede NT4. DÀr Àr mickarna nÀra varandra i sÄ kallad XY. Ger lite mindre stereoeffekt, men kan passa utmÀrkt i en zeppelinare.

Hos Roede finns ocksÄ NT6 som ocksÄ kan monteras lite enklare med en mindre kapsel och elektroniken separat.

BÀst för miljöljud tycker jag sjÀlv antingen Àr MS ( en figur 8 + oftast en kardioid ) alternativt tvÄ rundtagande mickar pÄ lÀmpligt avstÄnd. Rundtagande Àr minst kÀnsliga för vind och rörelser frÄn stativ, men behöver sitta en bit ifrÄn varandra för att ge bra stereo. De Àr ju inte heller riktade, men det betyder ofta inget.

SjÀlv har jag turen att ha en kombination av Sennheiser MKH30 + MKH40 i en Rycote, och kan sÀga mÄnga goda saker om det. Lyckats samla ihop till det över ett antal Är genom att köpa begagnat, men det Àr inte sÄ ofta sÄna grejer Àr ute.

Gunnar

Tack för upplysningarna! Ja, det verkar ju stÀmma att inspelningarna med Sonicfields rigg lÄter lite svagt i mitten.

Anledningen till att jag vill ha tvÄ njurar Àr att jag vill kunna anvÀnda dem till lite annat ocksÄ, akustiska instrument hemma, pÄ vissa livejobb etc.

Vad tror du om att anvÀnda tvÄ av nÄgon av dessa varianter ihop med en stereobar+MC930 medfÀljande shockmounts och nÄgot handtag?

http://www.thomann.de/se/rode_ws6.htm

http://www.thomann.de/se/rode_deadcat.htm

http://www.thomann.de/se/rode_deadcat_vmp.htm

http://www.thomann.de/se/rode_deadkitten.htm

DÄ skulle det ÀndÄ bli ett rimligt pris, men frÄgan Àr vÀl hur de stÄr emot vinden jÀmfört med röde blimpen. NÄgon som provat nÄgot sÄdant pÄ en liknande mik?

Postat (redigerat)

HÄller med Trombonisten. Att spela in lÄgmÀlda miljöljud med lÄga nivÄer stÀller ganska höga krav pÄ bÄde mickar och preamps om det ska bli riktigt bra. SjÀlv anvÀnder jag MKH-40 i zeppelinare med separat preamp vilket funkar bra. Testade bÄde Zoomen och Tascam minirecorder nÀr de kom men fick aldrig till det riktigt bra för denna typ av inspelningar pga för brusiga preamps. Testa setupen tillsammans utomhus innan du köper.

Redigerat av wellness music
Postat

Jag tror det blir MC930, pga brus, kÀnslighet och ljud.

Vad anvÀnder ni för vindskydd? Jag funderar nu mellan Rycote 5cm softie och Rycote 5cm Miniscreen+windjammer. Men har svÄrt att förstÄ vilken som skulle ta vinden bÀst, och sÄ verkar det svÄrt att hitta ÄterförsÀljare av de hÀr minsta storlekarna.

Dessutom kan jag inte lista ut om fronten pÄ miken med vindskydd pÄ blir för tung för den medföljande shockmounten EA 19/25.

Postat (redigerat)

Var i Sverige ungefÀr finns du jonk? Det kan gÄ att ordna lite hyra eller lÄna kring Stockholm.

Redigerat av trombonisten
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du ska titta pĂ„ Röde NT-55 innan du bestĂ€mmer dig. 🙂

Postat
  On 2011-09-29 at 22:26 sa Analogfreak:

Jag tycker du ska titta pĂ„ Röde NT-55 innan du bestĂ€mmer dig. 🙂

Har lyssnat pÄ nÄgon jÀmförelse, gillar ÀndÄ ljudet i MC930 bÀttre... Tror jag tycker det Àr lite för mycket övre mellanregister i nt-55, 930 kÀnns luftigare (dÄ dömer jag bara utifrÄn en jÀmförelse pÄ gitarr).

Postat
  On 2011-09-29 at 20:38 sa trombonisten:

Var i Sverige ungefÀr finns du jonk? Det kan gÄ att ordna lite hyra eller lÄna kring Stockholm.

Mycket vÀnligt! DessvÀrre finns jag i malmö... Tack iaf!

• 4 veckor senare...
Postat

Hej jonk, hur gick det med mikrofonvalet?

Hittade trÄden dÄ jag googlade pÄ Line audio cm-3 för en kompis rÀkning och det jag förmodar Àr att Beyer gör jobbet för dig aningen bÀttre, sen beror det som sagt pÄ vad du har för preamps och kedja förstÄs...och krav!

Som trombonisten mycket riktigt sÀger sÄ Àr ORTF pÄ intet sÀtt den enda och absolut inte den ultimata upptagningsvarianten, den har sina nackdelar men Frankofilerna Àlskar den givetvis, jag gjorde en kör och orkesterinspelning i fjol dÄ jag bodde i Bretagne och dom kliade sig i huvet och frÄgade om jag verkligen gjorde rÀtt nÀr dom sÄg min rigg bestÄende av Thuresson cm-402 i AB uppstÀllning 3.5 m upp i luften ner mot kören...haha vad dom fick lÄng nÀsa sedan***

Avantone har ett par mikrofoner CK1 för ett rimligt pris som Àr förvÄnansvÀrt brusfria och med utbytbara kapslar, jag har dom sjÀlv och har testat dom lite smÄtt och Àr helnöjd men kör givetvis med Thuresson i skarpt lÀge i kyrkor osv, kunde vara ett alternativ i budgetklassen.

Lycka till*

Postat

Florian, tack för ditt svar sÄ hÀr lÄngt efter frÄgan.

Jag har Àndrat mina planer en hel del sedan jag skrev första inlÀgget hÀr. Jag har lyssnat pÄ en mÄnga inspelningar nu, bÄde klassisk musik, atmosfÀrer och effekter med en mÀngd olika mikar och bestÀmt mig för att vÀnta med inköpen och spara ihop till finare utrustning. Jag har fastnat vÀldigt för bÄde Sennheiser MKH8040 och Shoeps MK21, men har inte kommit pÄ om jag har mest nytta av en mer eller mindre riktad mik. Tycker mycket om det mjuka naturtrogna ljudet frÄn den vida MK21 pÄ atmosfÀrer och "stora ljud", med vÀldigt öppen kÀnsla i diskanten och rikare lo-mid Àn 8040. Samtidigt gillar jag 8040 pÄ mÄnga effektljud och ensamma instrument, mer stiliserat pÄ nÄgot sÀtt (delvis pga att den Àr mer riktad), med vÀldigt fin bas och nÄgon sorts lite överdriven tydlighet i hi-mid/lÀgre diskanten som jag upplever det, den verkar ocksÄ Äterge ljud lÀngre bort pÄ ett tydligare sÀtt Àn mk21. Detta Àr alltsÄ uppfattningar jag fÄtt av att lyssna pÄ olika inspelningar och inte av att prova mikarna sjÀlv sÄ jag vet ju egentligen hur ljuden lÀt pÄ plats, men av att lyssna pÄ vÀldigt mÄnga ljud frÄn olika sammanhang tycker jag man kan fÄ nÄgon sorts uppfattning av en mik. Jag har inte riktigt fastnat för mk4, vill jag ha det naturtrogna ljudet vill jag nog ha en vidare upptagning.

Mitt dilemma förstÀrks nu av det rent praktiska, 8040 Àr ju vÀldigt liten, och med en njure kan jag ha mikarna tÀtare ihop och ÀndÄ fÄ en vid stereobild. Om jag kör med shoeps blir kitet betydligt större, har för mig att de rekommenderar runt 30 cm mellan mikarna.

Om jag anvÀnder A/B-stereo istÀllet för ORTF, nÄgon som vet vilka avstÄnd som funkar mellan mk21orna dÄ? Kan man ha dem tÀtare ihop? Vilka varianter av olika stereotekniker Àr bra för atmosfÀrer med cardioid respektive wide cardioid (förutom M/S)?

Jag tÀnkte bestÀlla en Marantz PMD661 med utbytta preamps som verkar vÀldigt tyst och bra för sitt pris, samtidigt Àr den mindre Àn alternativen i samma klass.

Nu lÀngtar jag tills jag fÄr rÄd med inköpen, antagligen en bit in pÄ nÀsta Är, och hoppas jag har bestÀmt mig dÄ. Förhoppningsvis fÄr jag möjlighet att jÀmföra mikarna sjÀlv innan köp, nÀr jag fÄtt Marantzen. Men jag har inte hittat nÄgon ÄterförsÀljare av nÄgon av mikarna i skÄne. Kanske finns nÄgon uthyrare?

Jag anvÀnder ljuden frÀmst för ljuddesign/komposition till teater, men vill Àven kunna spela in akustisk musik i olika sammanhang.

Postat

Nu vet jag inte var prisnivÄn ligger för dessa nya mikrofoner du nÀmner, men om du tÀnker flÀska pÄ sÄ testa DPA och Thuresson (fast dom Àr stora i burar) grymma mikrofoner, jag tror dyu skall lyssna efter de mest ofÀrgade/neutrala som du kan hitta det Àr alltid bÀst i dessa sammanhang, AB teknike varierar men jag kör mellan 35-45 cm...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.