Jump to content
Annons

Corsair H80 vattenkylning eller Intel DBX-B?


MartinÖjes

Recommended Posts

Jag la nyligen en massa tid på att försöka optimera Windows 7 i min XPS M-1730 för att få en stabil latency, men utbudet av drivrutiner till den är så undermåligt till W7 (uselt Dell!) att jag nu har givit upp. Det blir ett nytt datorbygge istället och det är väl lika bra att blåsa på ordentligt tänkte jag. Så jag har införskaffat en schysst Intel Core i7 990X Extreme Edition, ett grymt moderkort med smidiga överklockningsfunktioner (Asus Rampage III Extreme ROG), fett med snabbt minne, toksnabba diskar samt en färdig vattenkylningssats från Corsair (H80) och ett 19" rackchassi förstås, 4HE (Antec studio series take 4)

 

Följande dilemma uppstod direkt:

Chassit har inte plats för vattenkylningen (dubbla 120mm fläktar med ett stort kylelement mellan), eftersom 120mm-grillen sitter för nära moderkortet och/alternativt för nära bakpanelen. Moderkortet har dessutom ganska höga integrerade kylflänsar över diverse kretsar just där.

Dock visade det sig att 990X kom boxad med en gigantisk kyllösning: Intel DBX-B. En stor fläkt med heatpipes och stor kylfläns.

Nu är frågan: för att kunna använda H80-systemet skulle jag behöva såga upp ett nytt hål i chassit, och dessutom måste det bli i locket, vilket i så fall kräver att jag lämnar lite plats i racket ovanpå burken sen för att luftflödet ska fungera.

Alternativt så kör helt enkelt jag på den medföljande fläkten. Jag vill ju eventuellt överklocka en del, vore synd att inte utnyttja den här proppen till max. Överklockning innebär dock större värmeutveckling.

H80-systemet är två st 120mm fläktar plus en gissningsvis ganska tystgående pump. Den kan sättas i tre effektlägen för ljudnivå kontra prestanda. DBX-B har två lägen; power / quiet och består av endast en fläkt. Å andra sidan ersätter H80 chassits 120mm-fläkt, så det blir samma antal fläktar som låter.

Eftersom jag har ett kombinerat kontrollrum/inspelningsrum i min låtskrivarstudio är låg ljudnivå viktigt. Jag har ett fläktlöst grafikkort, men PSU-fläkten är rätt liten och det sitter en 92mm fläkt i chassit förutom 120mm-fläkten.

* Är vattenkylningen effektivare än den medföljande lösningen, och därmed håller lägre ljudnivå vid samma prestanda?! Eller går det på ett ut, så att jag lika gärna kan köra med DBX-B och slippa modifiera chassit och lämna extra plats i racket?

Jag har tacksamt emot era synpunkter på detta innan jag skriver till verket.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har byggt ihop ett antal datorer till bekantskapen nu baserat på H80 och I7-2600k. Är riktigt impad av denna lilla pjäs!

Knäpptyst på low läget, och överklockar man inte, så blir CPU'n knappt ljummen!

Har dock kört andra chassin, bl.a. ett par Cooler Master Silencio 550!

Klockrent chassi!

Förstår inte varför rackchassina skall vara så konservativa idag!

Efter att ha provat runt litegrann, så håller jag inte med Corsair dock ang. fläktarnas blåsriktning.

Corsair hävdar att man skall blåsa inåt chassit. Visst, jag kan köpa detta argument om man har ett chassi med performerat tak/fläktar i taket, men i Silencions fall blir resultaten bättre om bägge fläktar blåser utåt. Visst någon grad varmare CPU, men mycket kallare övriga komponenter!

Vad som jag också lade märke till var att hela burken upplevs som tystare med, vilket jag heller inte verkar vara ensam om om man söker runt på div. forum.

Hoppas du hittar något sätt att fästa radiatorn på, rekommenderar verkligen H80'n!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag tänkte koppla in de olika fläktarna och bilda mig en uppfattning om ljudnivåerna och om Intels kylarfläkt håller samma motsvarande ljudnivå så tänker jag testa att bygga ihop och köra lite prestandatester så får vi se. Jag återkommer.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...