Jump to content
Annons

Sånginspelning, låter det bra?

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gjorde en sånginsats till en låt i helgen.

Tänkte lägga om sången så jag slarvade lite när jag ställde in mina grejer.

Igår så skulle jag skicka över sången, och lyssnade då för första gången på sången utan effekter, EQ och kompressor. (alltså ingen kompressor efter inspelningen)

Jag blev redigt överraskad över resultatet. Rent tekniskt alltså. (Jag är ju ingen större sångare.)

Inspelat hemma i mitt arbetsrum.

Inget nämnvärt brus, bara hörlursläck.

Inte mycket rumsljud.

Det är komprimerat på väg in ganska hårt och då brukar ju brus och rum öka, de-essern var dessutom påslågen och också den rätt hårt ställd och då brukar det låta läsp, men inte denna gång, märkligt.

Jag har lurat på att byta mick men efter att lyssnat på detta så vete fan om det behövs.

Vad tycker ni? Låter det ok? Eller till och med som jag tycker, bra?

Eller har jag tappat allt och hör fel?

Redigerat av drloop
Annons
Postat

Nu sitter jag på jobbet med ett par lurar jag inte lyssnar i vanligtvis, men jag hade nog varit en lite liten bit till ifrån micken än vad du va nu. Men det är svårt att säga säkert med dessa lurar.

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Andningen beror nog på att jag försöker låta tuffare än vad jag är 😉

Den kan man redigera bort.

Avståndet till micken är ca 20-30 centimeter. Tycker nog avståndet är ok. Det är nog snarare för mycket kompressor.

Nåväl, så här låter sången i låten, med lite MER (???!!!??) kompressor på sången och ett plåtreverb. Ingen EQ applicerad och jag tycker sången fäster bra i mixen.

För övrigt en grym låt som Ola J gjort, hoppas att vi kan göra klart hela låten snart.

Redigerat av drloop
Postat

Helt okej ljud. Hade önskat lite mer definition.

Apropå effekter. Jag tycker mig höra Neptune och något som påminner om rördist. 😉

Postat

Det låter som det är 4-5 röster samtidigt. Som om ett halt band sjunger tillsammans.

Där alla låter lite likt James Hetfield. Så det är väl bra.

drloop (oregistrerad)
Postat
On 2011-09-14 at 00:34 sa joachime:

Helt okej ljud. Hade önskat lite mer definition.

Apropå effekter. Jag tycker mig höra Neptune och något som påminner om rördist. 😉

Min gamle far var med på den tid då motboken fanns. Nedanför där vi bodde så låg det en krog som hette Neptun och far kunde ibland sjunga "Vi har varit på Neptun, tagit två vita och en brun", vilket var det man fick tilldelat på krogen. Krogen var dock stängd när jag var liten. Så är det med det...

drloop (oregistrerad)
Postat

Jaja, så här dagen efter så kanske det inte var så grymt som jag upplevde det igår. Men jag fick vara riktigt nöjd i några timmar... 🙂 Ny mick blir det nog iallfall.

Elof (oregistrerad)
Postat

Aningen middigt, men det ligger ju mycket i rösten.

Tycker det värsta är kompressionen, som hugger hårt med för lång attack så det blir ett litet "plupp".

Det hörs också att den jobbar hårt på långa tonerna där det blir lite "volymsvajj" kanske pga snabb release och kanske för mycket bas kvar i sången in i kompressorn som triggar ny kompression i onödan.

Om man ser det från det ljusa sidan kanske det är exakt det här soundet du vill ha, lite stökigt och svajjigt, då är det helt enkelt ett bra ljud. Det bästa är ju att man bestämmer själv om det är bra.

drloop (oregistrerad)
Postat

Bra analys Elof.

Kompressorn är för hårt ställd och jag såg igår kväll att det satt en Limiter som gick igång, den orsakar svajet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.