Jump to content
Annons

Ge ut cd, vilken stil är bäst för framtiden?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Jag antar dock att blanda in sin närmaste vänkrets kan vara känsligt. Tänk om...

Hm, man ska inte köpa/sälja bilar vänner emellan...

Men, en skiva för 100?

De absolut närmsta vännerna (+ mamma) ger han givetvis skivan men alla utanför den innersta kretsen kan nog pynta 100 kronor utan att det uppstår konstig stämning?

Möjligen förutsatt att man inte är student och menyn består av antingen nudlar eller snabbmakaroner som vid festliga tillfällen piffas upp med hemgjort vin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att http://www.cdexpress.se finns också. Inte använt själv men hört gott om.

Fortfarande är det väl dock cd-pressat som är intressant och inte cd-r som man kan göra själv.

För prisjämförelsen:

CD-EXPRESS (inkl glasmaster, i förekommande fall trycksak, frakt och tullavgift (10%) samt mervärdesskatt (25%))

500 ex pressad cd: 4950 SEK

500 ex pressad cd + box med vikt tryckt papper: 9213 SEK

1000 ex pressad cd: 5809 SEK

1000 ex pressad cd + box med vikt tryckt papper: 11681 SEK

Intressant detta med "tullavgift". Ska man lägga på det på Baltic Discs och Mobinekos priser också kanske?

Intressant också att se hur mycket ett enstaka vikt tryckt papper gör för priset...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, man ska inte köpa/sälja bilar vänner emellan...

Men, en skiva för 100?

De absolut närmsta vännerna (+ mamma) ger han givetvis skivan men alla utanför den innersta kretsen kan nog pynta 100 kronor utan att det uppstår konstig stämning?

Möjligen förutsatt att man inte är student och menyn består av antingen nudlar eller snabbmakaroner som vid festliga tillfällen piffas upp med hemgjort vin...

...Om man lyckas sälja 10 exemplar till sin vänskapskrets så tjänar man i bästa fall en knapp tusenlapp. Risken är att några som plikttroget köpt den olyssnad sinsemellan snackar: "Blev du oxå påprackad den där usla skivan?"

Är det värt tusen spänn att riskera att bli betraktad som Ove i Solsidan? Lägg till om dom får reda på att den "bara" kostade 15 kr styck att pressa upp. Om dom fått den gratis kommer det bara heta: "Kul att han till slut släppte en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på co print som är billiga boktryckare, men för 500 pressade cd inkl glasmaster och repro för screentryck eller offsettryck av etiketten samt moms o frakt tar de 6925 SEK. Helt utan trycksak o box alltså.

Där ser man att det lönar sig att jämföra priser.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Min ringa åsikt: Jag gillar dina grejer, Gitarrnilsson och efter att ha lyssnat på bägge grejerna måste jag säga att jag tycker du - framför allt som sångare - känns mer liksom "hemma" i bluesen och ska du lägga stålar på press tycker jag personligen att det är blues som ska pressas. Fast kan du hitta samma känsla och nerv i sången när du gör de svenska grejerna som när du sjunger blues, då är jag på för att köpa en sån platta. 🙂

Ligger mycket i det. Sånt jag spelat in på sistone, det svenska alltså, har jag lagt nästan all tid på två grejer, att skruva bra ljud och att göra sångpålägg. Sången gör jag om i det oändliga innan det låter hyfsat. Gitatpålägggem däremot, de brukar sitta på första eller andra tagningen, ofta hela låten igenom. Jag provspelar bara lite först så att jag hinner få till ett passande ljud. Samma när jag sjunger blues, betydligt enklare än popsång...

När jag tänker på hur folk numera lyssnar på musik så verkar det ha svängt till att sången i sig självt blivit lite underordnad gitarrvräkandet, man vill höra mycket gitarrvräk nu. Förr tror jag det var tvärtom, det var lite lätt skamligt med gitarrsolon. Kanske helt fel tänkt av mig, men nog verkar det så när jag spelar live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger mycket i det. Sånt jag spelat in på sistone, det svenska alltså, har jag lagt nästan all tid på två grejer, att skruva bra ljud och att göra sångpålägg. Sången gör jag om i det oändliga innan det låter hyfsat. Gitatpålägggem däremot, de brukar sitta på första eller andra tagningen, ofta hela låten igenom. Jag provspelar bara lite först så att jag hinner få till ett passande ljud. Samma när jag sjunger blues, betydligt enklare än popsång...

När jag tänker på hur folk numera lyssnar på musik så verkar det ha svängt till att sången i sig självt blivit lite underordnad gitarrvräkandet, man vill höra mycket gitarrvräk nu. Förr tror jag det var tvärtom, det var lite lätt skamligt med gitarrsolon. Kanske helt fel tänkt av mig, men nog verkar det så när jag spelar live.

Den analysen är nog riktig, folk har blivit galnare.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tänker på hur folk numera lyssnar på musik så verkar det ha svängt till att sången i sig självt blivit lite underordnad gitarrvräkandet, man vill höra mycket gitarrvräk nu.

Vad bygger du detta på? Hur definierar du "folk"?

(Jag säger inte att du har fel men jag hade inte gissat att folk generellt vill detta)

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om man lyckas sälja 10 exemplar till sin vänskapskrets så tjänar man i bästa fall en knapp tusenlapp. Risken är att några som plikttroget köpt den olyssnad sinsemellan snackar: "Blev du oxå påprackad den där usla skivan?"

Är det värt tusen spänn att riskera att bli betraktad som Ove i Solsidan? Lägg till om dom får reda på att den "bara" kostade 15 kr styck att pressa upp. Om dom fått den gratis kommer det bara heta: "Kul att han till slut släppte en skiva.

Jag måste säga att du skriver bra underligt...

"Om man lyckas sälja 10 exemplar till sin vänskapskrets så tjänar man i bästa fall en knapp tusenlapp." ??

Har jag lagt ut 6000 för skivorna har jag då förlorat 5000, inte tjänat 1000.

"Risken är att några som plikttroget köpt den olyssnad sinsemellan snackar: "Blev du oxå påprackad den där usla skivan?"" ??

Jag kommer inte att försöka pracka på nån min skiva. De säljer sig själva. Och ingen kommer att tycka att den är usel.

"Kul att han till slut släppte en skiva" ??

Jag har tidigare släppt flera singlar, en EP, två vinyl-LP ett kassettalbum och två cd-album samt medverkat på andra album. Inget har varit uselt. Ganska ofta vill folk köpa cd av mig, fast de är slut. Fick mail från USA igår av en som köpt vår debut-LP i USA 1983, han ville köpa mer skivor nu.

"Är det värt tusen spänn att riskera att bli betraktad som Ove i Solsidan? Lägg till om dom får reda på att den "bara" kostade 15 kr styck att pressa upp. Om dom fått den gratis kommer det bara heta: "Kul att han till slut släppte en skiva." ??

Var har du fått siffran tusen spänn ifrån? Kan du pressa 500 cd till den kostnaden vore jag glad om du tipsade om vilket presseri som gör det. Och 15 kr styck? Mina bekanta är inte dummare att de vet att förutom press-kostnaden har jag köpt studioutrustning för uppåt 100.000 kr och lagt ner typ miljoner timmar i arbete på det hela.

Med risk att vara oartig kan jag inte hitta ett enda vettigt ord i vad du skriver. Undrar vem som känner sig som Solsidan-Ove? Inte jag i alla fall.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att du skriver bra underligt...

"Om man lyckas sälja 10 exemplar till sin vänskapskrets så tjänar man i bästa fall en knapp tusenlapp." ??

Har jag lagt ut 6000 för skivorna har jag då förlorat 5000, inte tjänat 1000.

"Risken är att några som plikttroget köpt den olyssnad sinsemellan snackar: "Blev du oxå påprackad den där usla skivan?"" ??

Jag kommer inte att försöka pracka på nån min skiva. De säljer sig själva. Och ingen kommer att tycka att den är usel.

"Kul att han till slut släppte en skiva" ??

Jag har tidigare släppt flera singlar, en EP, två vinyl-LP ett kassettalbum och två cd-album samt medverkat på andra album. Inget har varit uselt. Ganska ofta vill folk köpa cd av mig, fast de är slut. Fick mail från USA igår av en som köpt vår debut-LP i USA 1983, han ville köpa mer skivor nu.

"Är det värt tusen spänn att riskera att bli betraktad som Ove i Solsidan? Lägg till om dom får reda på att den "bara" kostade 15 kr styck att pressa upp. Om dom fått den gratis kommer det bara heta: "Kul att han till slut släppte en skiva." ??

Var har du fått siffran tusen spänn ifrån? Kan du pressa 500 cd till den kostnaden vore jag glad om du tipsade om vilket presseri som gör det. Med risk att vara oartig kan jag inte hitta ett enda vettigt ord i vad du skriver. Undrar vem som känner sig som Solsidan-Ove? Inte jag i alla fall.

1. Min poäng var bara hur lite man tjänar på just den delmängden som är resultatet av 10 skivor till vänskapskretsen.

2. Låt säga att exemplet gäller min skiva istället.

3. Jättekul att det går bra för dig! Jag glädjs för din skull.

4. Det var inte den absoluta summan som var poängen. Bara att man ska vara försiktig med sina vänner.

Jag är förvånad över dina ordval. Jag menade bara välvilja med mitt inlägg.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan o Erik, börja inte bråka nu... 🙂

här kommer ju jag med den unika prisjämförelsen:

MOBINEKO 2900 SEK

CD EXPRESS 4950 SEK

CO PRINT 6925 SEK

BALTIC DISC ? SEK

för 500 pressade cd utan trycksak o box, men inkl setup, glasmastering, repro för etikett, mervärdesskatt, frakt.

Tillkommer gör dock runt 4500 SEK för n©b-avgift och 250 SEK för EAN-kod, om man vill ha det. Man kan dock i

vissa fall bli befriad från n©b-avgift upptill 1000 exemplar för sin första upplaga. Observera här att om man

gör en första upplaga på t.ex. 100 ex bara, så är den rätten förverkad. Gör man då 900 ex ytterligare i och med

att det blev en oväntad framgång, så måste man betala n©b-avgift för de 900 exemplaren, runt 9 x 900 = 8100 SEK.

För att uppfylla kravet på befrielse för n©b-avgiften för den första upplagan måste man bl.a. äga rättigheterna

till ALLA låtarna själv, eller medlemmarna i den grupp man eventuellt tillhör.

Det är en fördel att det finns EAN-kod för butikerna som säljer skivan, för deras administrativa lagerhållnings skull.

Och klarera med n©b/STIM före beställning av skivorna naturligtvis...

Plus det faktum att man väl måste ha ett bra datorprogram för att kunna ge rätt datafil att de ska kunna trycka etikett utifrån?

Vilket layoutprogram ska man satsa på där? CMYK-separering, krävs det? Att få till en vettig etikett som duger att trycka efter,

med rätt program, ser jag som enda "problemet".

Plus att man måste ha ett bra masteringprogram där man kan lägga in ISRC-koder, om man vill det, eftersom det inte ingår

i priserna. Det är en fördel att ha ISRC-kod eftersom radiostationerna lättare ser vem som ska ha pröjs när de spelar skivan.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bekanta är inte dummare att de vet att förutom press-kostnaden har jag köpt studioutrustning för uppåt 100.000 kr och lagt ner typ miljoner timmar i arbete på det hela.

...Det var därför jag skrev "bara" med "".

Mina inlägg är absolut inget påhopp på Guitar Nilssons musik (EDIT: Ej heller person). Det var bara en allmän relations-fundering. Jag verkar missa målet.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

...Det var därför jag skrev "bara" med "".

Mina inlägg är absolut inget påhopp på Guitar Nilssons musik (EDIT: Ej heller person). Det var bara en allmän relations-fundering. Jag verkar missa målet.

Det trodde jag nog inte heller, men som du skrev om den avskydda Ove så lät det ju så. Det verkar som om du resonerar så där negativt om din egen musik, och det är absolut inte bra. Jag vet att jag är bra på musik, vet även att jag är ganska dålig på andra viktiga saker i livet. Men man kan väl bli bättre på det mesta om man bara inte nedvärderar sig själv.

Man kan sälja CD till bekanta genom tex Facebook. Där länkar jag också ut somliga alster, så folk vet ganska bra i förväg om de skulle vilja köpa en cd eller inte. Nåt påprackande behövs inte alls.

Nu har jag gjort Skatön helt jävla klar. Nu får den bli som den är nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort Skatön helt jävla klar. Nu får den bli som den är nu.

Bra. Används datorprogrammet Illustrator för etiketten eller hur gör man där?

Jag har "bara" Microsoft Publisher och vet inte om...

sedan har jag ju Acostica CD Label Maker och CD Label Print och...

men de kanske inte duger? De är väl mer för om man ska skriva ut själv?!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra. Används datorprogrammet Illustrator för etiketten eller hur gör man där?

Jag har "bara" Microsoft Publisher och vet inte om...

sedan har jag ju Acostica CD Label Maker och CD Label Print och...

men de kanske inte duger? De är väl mer för om man ska skriva ut själv?!

Ja säg det... Jag använder inte dator till nåt i varken inspelning, mastring eller bränning till orginal. Har redan börjat oroa mig för det helvete det är att skicka bildfiler, eller hur fan jag ska göra. Kanske Taiwaneserna frågar vilket datamaskinsprogram jag använder, och jag svarar no nasing. Det kanske slutar med att jag måste bränna själv, en cd i taget, och klippa omslag av tårtpapper.

Helt jävla klar Skatön, som inte ska bli nån cd...

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-skat-n-f-rdig

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja säg det... Jag använder inte dator till nåt i varken inspelning, mastring eller bränning till orginal. Har redan börjat oroa mig för det helvete det är att skicka bildfiler, eller hur fan jag ska göra. Kanske Taiwaneserna frågar vilket datamaskinsprogram jag använder, och jag svarar no nasing. Det kanske slutar med att jag måste bränna själv, en cd i taget, och klippa omslag av tårtpapper.

Helt jävla klar Skatön, som inte ska bli nån cd...

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-skat-n-f-rdig

Nej, för fa... Klart att din eminenta Tascam-porta fixar biffen. Du kan ju bränna wav-klar master i den antar jag, 44.1 kHz, 16 bits.

Det enda som är lite krux, det är ju att man ska fixa en etikettmall. Men vad vet jag, det kanske går i Microsoft Publisher t.ex?

Tror det stod när jag var inne och brötade lite hastigt där en gång att man kunde välja mellan rgb och cmyk o separerat eller ej, men när jag sedan valde cmyk o separerat (som det oftast står att såna där cd-presserier vill ha etiketten i), så stod det att

det inte gick med min setup. 😳 Kanske min skrivare var ansluten då och programmet kände av det, kände av att den inte

klarar av det menar jag? Det är ju en vanlig skrivare bara.... inget tryckeri liksom. Jag har ingen aning.

Jag skulle inte satsa på trycksak (booklet, iläggskort) hos något företag, eftersom bläckstråle med rätt färger och papper blir lika snyggt. Särskilt om man inte gör en tjock booklet som ska skäras och klamras snyggt.

CD EXPRESS priser t.ex:

500 ex pressad cd: 4950 SEK

500 ex pressad cd + box med vikt tryckt papper: 9213 SEK

Betala 9213 - 4950 = 4263 SEK bara för 500 ex av ett ynka vikt papper i färgtryck + boxar förvisso?

Tror man kan skriva ut 500 stycken sådana dubbelsidiga papper och vika dem själv för lite mindre pengar.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, för fa... Klart att din eminenta Tascam-porta fixar biffen. Du kan ju bränna wav-klar master i den antar jag, 44.1 kHz, 16 bits.

Det enda som är lite krux, det är ju att man ska fixa en etikettmall. Men vad vet jag, det kanske går i Microsoft Publisher t.ex?

Tror det stod när jag var inne och brötade lite hastigt där en gång att man kunde välja mellan rgb och cmyk o separerat eller ej, men när jag sedan valde cmyk o separerat (som det oftast står att såna där cd-presserier vill ha etiketten i), så stod det att

det inte gick med min setup. 😳 Kanske min skrivare var ansluten då och programmet kände av det, kände av att den inte

klarar av det menar jag? Det är ju en vanlig skrivare bara.... inget tryckeri liksom. Jag har ingen aning.

Jag skulle inte satsa på trycksak (booklet, iläggskort) hos något företag, eftersom bläckstråle med rätt färger och papper blir lika snyggt. Särskilt om man inte gör en tjock booklet som ska skäras och klamras snyggt.

MOBINEKOs priser t.ex:

500 ex pressad cd: 4950 SEK

500 ex pressad cd + box med vikt tryckt papper: 9213 SEK

Betala 9213 - 4950 = 4263 SEK bara för 500 ex av ett ynka vikt papper i färgtryck + boxar förvisso?

Tror man kan skriva ut 500 stycken sådana dubbelsidiga papper och vika dem själv för lite mindre pengar.

Det kanske du har rätt i, fast jag nog tänkt att fyrfärgsomslag är hela grejen nästan. Jag har tänkt att dottern ska få fota omslaget, hon kan såna grejer, hon gör fotoreportage för en tidning...

Nu sitter jag här och ambilaventar mig om kanske förra mixen/mastern var bättre? Fast den har nog lite för mycket topp och en lätt dist.... Fan.

http://soundcloud.com/you/tracks

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske du har rätt i, fast jag nog tänkt att fyrfärgsomslag är hela grejen nästan. Jag har tänkt att dottern ska få fota omslaget, hon kan såna grejer, hon gör fotoreportage för en tidning...

Nu sitter jag här och ambilaventar mig om kanske förra mixen/mastern var bättre? Fast den har nog lite för mycket topp och en lätt dist.... Fan.

http://soundcloud.com/you/tracks

Ja, men då så! :rolleyes:

Ett beslut klappat och klart i all denna beslutsvånda.

Sedan kan ju bläckstråleskrivare med dess patroner och papper krångla en del också.

Att en mix låter sämre eller bättre har en del att göra med hur fräscha öronen är för stunden. Låter kanske som en klyscha, men det kan göra en hel del.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Att låta trycka upp och i försäljningssyfte ge ut egenproducerad CD-Audio på "egen label" är:

1. Trevligt

2. Stärkande för det egna välbefinnandet

3. Något man oftast gör för att något "skivbolag" inte vill göra det

Men är å andra sidan:

4. Nästintill alltid en ekonomisk förlust

5. Meningslöst ur marknadsföringssynpunkt

6. Nedslående när du inser att du måste kassera "lagret"

Och dessutom:

7. Så igår

Har man inga problem med punkterna 4-7, så är det ju bara att tuta och köra. Annars är mitt tips: Spendera pengarna på någon annan "spridnings"-teknik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att låta trycka upp och i försäljningssyfte ge ut egenproducerad CD-Audio på "egen label" är:

1. Trevligt

2. Stärkande för det egna välbefinnandet

3. Något man oftast gör för att något "skivbolag" inte vill göra det

Men är å andra sidan:

4. Nästintill alltid en ekonomisk förlust

5. Meningslöst ur marknadsföringssynpunkt

6. Nedslående när du inser att du måste kassera "lagret"

Och dessutom:

7. Så igår

Har man inga problem med punkterna 4-7, så är det ju bara att tuta och köra. Annars är mitt tips: Spendera pengarna på någon annan "spridnings"-teknik.

Ekonomisk förlust... Det är ett ganska rejält tjatande att folk vill köpa cd av mig faktiskt. Gör jag papperet själv blir det ju inte så dyrt heller.

Men jag ska försöka kränga några av de här svenska, som tex Skatön till i alla fall några skivbolag. Att jag var sommarpratare i radion för två är sen kanske gör mig lite intressant.

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-skat-n-f-rdig

Det hemskaste som kan hända är väl att de ber mig dra åt helvete din gamla fula jävel. laugh.gif

Om jag skulle lägga sextusen på nån annan spridningsteknik, vad kunde det vara för nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

På Lunchen idag slängde jag iväg ett mail till ett enda skivbolag, länkade till "Skatön" och "Sommar i P1". Skrev bara några få rader.

Har redan fått detta svar:

"Hej.

 

Kul att du hörde av dig.

 

Visst vi kan släppa din platta!

 

Men det innebär vissa saker och jag kan skickar ett info hur och vad som gäller.

 

Men bättre på telefon. Har inte lyssnat ännu på ditt program men ska senare idag.

 

Har du mastrat plattan? Om inte kan vi göra det för 3500 kr för hela plattan. För mastring kan man ibland få betala precis hur mycket som helst annars".

 

 

 

 

Låter det bra eller dåligt? Bra att de öht svarar i alla fall.

 

Edit: Skivbolaget heter Blue Topaz records.

http://www.btr-music.com/?page_id=5

Dubbel-Edit: Hittade deras kontraktsideér

http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=11521

De vill att banden ska stå för inspelningskostnad mm. Och det är ju det jag själv...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kom det sig att du skickade till just Blue Topaz Records?

När jag läser att man ska betala själv för en produktion (samma sak gäller om man skulle ge ut böcker),

då tänker jag att då kan man ju lika gärna ge ut det själv... En av de största anledningarna som jag ser

det att ge en ut någon slags produktion, det är ju att man slipper betala för den. Kontakter inom branschen

och marknadsföring kan de även bidra med i viss mån, men för att det ska vara lönsamt krävs ett större bolag.

Det luktar som om de inte vill stå någon risk. Man ska själv betala inspelningen, masteringen och produktionen av

skivorna som blir det fysiska resultatet. Däremot tar de 50% av det som säljs. Jag ställer mig då frågan: Varför det?

Jag ser att de kan göra skivan initierad hos Ginza och CDON - och några ytterligare butiker och det är ju bra.

Men då måste du ställa dig frågan: hade jag kunnat fixa det själv? Också.

Detta är bara mina personliga reflektioner och åsikter. Hur du resonerar vet du bäst själv.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kom det sig att du skickade till just Blue Topaz Records?

När jag läser att man ska betala själv för en produktion (samma sak gäller om man skulle ge ut böcker),

då tänker jag att då kan man ju lika gärna ge ut det själv... En av de största anledningarna som jag ser

det att ge en ut någon slags produktion, det är ju att man slipper betala för den. Kontakter inom branschen

och marknadsföring kan de även bidra med i viss mån, men för att det ska vara lönsamt krävs ett större bolag.

Jag ser att de kan göra skivan initierad hos Ginza och CDON - och några ytterligare butiker och det är ju bra.

Men då måste du ställa dig frågan: hade jag kunnat fixa det själv?

Detta är bara mina personliga reflektioner och åsikter. Hur du resonerar vet du bäst själv.

Jag hetsgooglade på skivbolag och Blue Topaz var det första som dök upp. Hur jag resonerar själv vete fan, har inte en aning. Hittills har jag bara kämpat med inspelningar och ljudteknik, det har fyllt dagar o nätter. Nu måste jag börjar lura på fortsättningen. Att tjäna pengar tack vare skivbolag kan man nog glömma. Det primära borde då vara att få musiken så spridd som möjligt. Soundcloudfilerna kanske räcker för att ansöka om att lira i tv? Där har jag varit med förr så det borde gå igen.

Valle tyckte att det var så igår att satsa sextusen spänn på cd-skivor för att marknadsföra sig, och det har han säkert helt rätt i... Men var ska man annars lägga sex tusen på reklam? Vi kan ju faktiskt bränna cd med hemgjorda omslag själva för att sälja på spelningar... Problemet för mig är att jag aldrig riktigt hängt med i tiden. Misstänker att det är lika även för många av er andra musiker o studiorävar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hetsgooglade på skivbolag och Blue Topaz var det första som dök upp. Hur jag resonerar själv vete fan, har inte en aning. Hittills har jag bara kämpat med inspelningar och ljudteknik, det har fyllt dagar o nätter. Nu måste jag börjar lura på fortsättningen. Att tjäna pengar tack vare skivbolag kan man nog glömma. Det primära borde då vara att få musiken så spridd som möjligt. Soundcloudfilerna kanske räcker för att ansöka om att lira i tv? Där har jag varit med förr så det borde gå igen.

Valle tyckte att det var så igår att satsa sextusen spänn på cd-skivor för att marknadsföra sig, och det har han säkert helt rätt i... Men var ska man annars lägga sex tusen på reklam? Vi kan ju faktiskt bränna cd med hemgjorda omslag själva för att sälja på spelningar... Problemet för mig är att jag aldrig riktigt hängt med i tiden. Misstänker att det är lika även för många av er andra musiker o studiorävar?

Jag tycker du ska bestämma dig för att göra den där skivan nu! :rolleyes:

Är det pengarna? Tänk då på att man inte kommer säkert långt och länge för de slantarna. Weekend i Oslo?

Sedan ha den som en del av er marknadsföring. Utmärkt eftersom ni är ute och spelar och en hel del säkert kan tänka sig att köpa skivan i samband med det. Sedan komplettera med digitala filer för nedladdning naturligtvis. En kombination av dåtid och nutid. Varför välja? Den bästa reklam ni kan göra för er själva är att synas, giga.

Det är ju ingen tv-reklambudget vi pratar om.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska bestämma dig för att göra den där skivan nu! :rolleyes:

Är det pengarna? Tänk då på att man inte kommer säkert långt och länge för de slantarna. Weekend i Oslo?

Sedan ha den som en del av er marknadsföring. Utmärkt eftersom ni är ute och spelar och en hel del säkert kan tänka sig att köpa skivan i samband med det. Sedan komplettera med digitala filer för nedladdning naturligtvis. En kombination av dåtid och nutid. Varför välja? Den bästa reklam ni kan göra för er själva är att synas, giga.

Det är ju ingen tv-reklambudget vi pratar om.

Jag kanske borde starta ett eget skivbolag... Får man skivkontrakt idag verkar det ju som att man likt förbannat får göra allting själv, inklusive att betala allt som kostar nåt. Mick Jagger var väl först att starta eget skivbolag för Stones. Och Stones var sen det första band som tjänade pengar på sina skivor.... men eh, det var förstås väldigt länge sen. Men ändå, eget skivbolag kanske vore nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske borde starta ett eget skivbolag... Får man skivkontrakt idag verkar det ju som att man likt förbannat får göra allting själv, inklusive att betala allt som kostar nåt. Mick Jagger var väl först att starta eget skivbolag för Stones. Och Stones var sen det första band som tjänade pengar på sina skivor.... men eh, det var förstås väldigt länge sen. Men ändå, eget skivbolag kanske vore nåt.

Javisst! ☺️

Att ge någon/några hälften av ens inkomster bara för att det ska stå "Lång näsa Records" på skivan... nä, tack. Det kan man skriva dit själv.

När tror du skivan med Sveriges Gary Moore kommer ut sedan då? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst! ☺️

Att ge någon/några hälften av ens inkomster bara för att det ska stå "Lång näsa Records" på skivan... nä, tack. Det kan man skriva dit själv.

När tror du skivan med Sveriges Gary Moore kommer ut sedan då? 😕

Ska repa ihop oss först. Replokal har vi, men det lilla vi har spelat in där har blivit sämre än hemma i min kåk. Och här kan vi inte blåsa på för fullt ala Experience. Men jag har ca tre alternativa lokaler....

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nu har jag helt enkelt skitit i att läsa tråden då jag fattar per automatik att det står en massa trams som är helt ovidkommande själva frågan. Därför svara jag på Nilssons fråga och säger så här:

Du ska göra det du tycker om och förfina det på ett sätt som du trivs med en det utesluter inte en pop låt om du har en sån. Har du en pop låt så ska du göra den som du vill och tror att det blir bäst. Bjud eventuellt in pop folk till replokalen i och lär dig deras låtar och jamma med dom, be dom lira din och tolka den på ditt sätt och gör den sen själv utifrån den erfarenheten som det gav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag helt enkelt skitit i att läsa tråden då jag fattar per automatik att det står en massa trams som är helt ovidkommande själva frågan. Därför svara jag på Nilssons fråga och säger så här:

Du ska göra det du tycker om och förfina det på ett sätt som du trivs med en det utesluter inte en pop låt om du har en sån. Har du en pop låt så ska du göra den som du vill och tror att det blir bäst. Bjud eventuellt in pop folk till replokalen i och lär dig deras låtar och jamma med dom, be dom lira din och tolka den på ditt sätt och gör den sen själv utifrån den erfarenheten som det gav.

Det har faktiskt inte varit nåt trams alls, bara väldigt vettiga tankar. Även din. Det här med popfolk.... mina unga medmusikanter är nog ganska haj på det.

Säkert är det många fler än jag som sitter i samma sits men inte skriver det. Alltså att vi först lärde oss att spela, sen att spela in. Men sen blir det jobbigt med prestationsångesten och hur man på nåt vis ska kunna sprida sin musik, Mycket bra tankar tycker jag, tackar alla för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska bestämma dig för att göra den där skivan nu! :rolleyes:

Är det pengarna? Tänk då på att man inte kommer säkert långt och länge för de slantarna. Weekend i Oslo?

Jaha jaja! Himla du med "ögonen"...

Vilken är din egen erfarenhet av att trycka upp och i försäljningssyfte ge ut egenproducerad CD-Audio på "egen label"? Har du gått med vinst? OCH - har det varit bra ur marknadsföringssynpunkt jämfört med de nyare teknikerna? OCH - har du lyckats sälja slut på hela lagret?

Nä, just det!

En "Weekend i Oslo" istället för ekonomisk förlust, undermålig marknadsföring, sitta på ett lager som bara dammar?

Jag tar Oslo-resan anytime!

Det ÄR passé att som privatperson ge ut CD-skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...