Jump to content
Annons

Finns det raka stratocaster halsar?


rockstone

Recommended Posts

Annons

De gamla stratorna har en radius på typ 7", de modernare ca 9,5, de känns mer lika en Gibson. Vissa specialare som SRV stratan är ännu plattare.

För att krångla till det ännu värre har Fender flera olika höjder på bandstavarna.

Tidiga strator har 21 band nyare 22! En djungel med andra ord.

Medium jumbo band och 9,5" radie på greppbrädan är nog lätt att bli van med för de flesta.

Kolla specarna på en American standard. skön gitarr.

http://www.fender.co...rtno=0110400700

Spelar du en timme var på Les Paulen och stratan varje dag kommer du snart att tycka att det går lika bra att spela på bägge fast de är ganska olika. Då slipper du fundera på mick eller halsbyten....

Här har du alla strator

http://www.fender.co...section=guitars

klicka på alla, sen vidare till specarna.

Highway One tex har höga jumboband, kan kännas konstigt för den ovane.

12" radius:

http://www.fender.com/en-SE/products/search.php?partno=0141100300

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara kapabel att spela på två ganska olika gitarrer kan ju vara väldigt bra, det ger lite olika spelteknik och olika uttryck, inte bara i själva grundljudet i gitarrerna. Själv är jag nog ännu mer torsk på en enda gitarr, den telecaster jag spelar på. Den kan jag få alla ljud jag vill ur tycker jag. Med andra gitarrer känns det genast trögare med allt.

Johnny Winter påstår sig gilla stratans ljud, men tycker inte den känns bra att spela på, så han har de små Lazer-gitarrerna som han tycker känns som Gibson men låter som Strator. Inte för att jag tycker det låter strata om hans Lazer, men huvudsaken han trivs. 9 september ska jag se honom i Ö-vik. Han har blivit lite friskare på sista åren, ett tag var han nog inte långt från att dö...

Här är han när han var som allra bäst:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är så intressant! Vissa gitarrer bara är så sjukt lättjobbade och sympatiska, medan andra är tröga och får en att känna sig motarbetad. Hade en fantastisk spelupplevelse när jag satte mig och testade en vinröd Gibson Flying-V Faded på lokala musikbutiken bara för att jag hade nån timma att slå ihjäl. Det är än idag en av de mest fantastiska spelupplevelser jag haft, trots att det var en ganska enkel, lite småslarvigt byggd gitarr och jag äger och har ägt gitarrer som kostar nästan tre gånger så mycket. Fingrarna flög som oljade blixtar över greppbrädan och ALLT funkade. Tyvärr hann jag inte köpa den innan den var borta. Märkligt är vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rak på vilken ledd? Menar vi radien över greppbrädan eller halsen i sej? För halsen går ju att justera med dragstången och göras spikrak.

När det gäller radien så är Gibson inte på något sätt varken rakare eller plattare än Fender, Gibson har oftast 12" radie medan riktigt "platta" greppbrädor oftast ligger närmare 20" radie. Lite krasst kan man väl säga att mindre siffra är skönare för ackord och högre siffra är skönare för bends och snabbt spel, men det är givetvis en generalisering och det finns dom som inte håller med.

Warmoth erbjuder stratahalsar som har "compound radius" som går från 10" vid första bandet till 16" längre ner på halsen, d.v.s. halsen blir gradvis plattare. Detta är i min mening genialiskt, och nåt som alla gitarrtillverkare borde ta efter. Därmed kan du få lägre stränghöjd och mer svängrum för bends, utan att offra bekvämligheten för ackord på de första banden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rak på vilken ledd? Menar vi radien över greppbrädan eller halsen i sej? För halsen går ju att justera med dragstången och göras spikrak.

När det gäller radien så är Gibson inte på något sätt varken rakare eller plattare än Fender, Gibson har oftast 12" radie medan riktigt "platta" greppbrädor oftast ligger närmare 20" radie. Lite krasst kan man väl säga att mindre siffra är skönare för ackord och högre siffra är skönare för bends och snabbt spel, men det är givetvis en generalisering och det finns dom som inte håller med.

Warmoth erbjuder stratahalsar som har "compound radius" som går från 10" vid första bandet till 16" längre ner på halsen, d.v.s. halsen blir gradvis plattare. Detta är i min mening genialiskt, och nåt som alla gitarrtillverkare borde ta efter. Därmed kan du få lägre stränghöjd och mer svängrum för bends, utan att offra bekvämligheten för ackord på de första banden.

Det var ruggigt finurligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ruggigt finurligt!

Indeed! Det bästa med det är att det inte känns annorlunda alls, utan bara som en riktigt väljusterad gitarr kort och gott. Jag vet att Jackson använder detta system på många av sina gitarrer, men jag är inte så förtjust i Jackson i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Indeed! Det bästa med det är att det inte känns annorlunda alls, utan bara som en riktigt väljusterad gitarr kort och gott. Jag vet att Jackson använder detta system på många av sina gitarrer, men jag är inte så förtjust i Jackson i övrigt.

Kollade på ett gäng med Fender igår.

ALLA tele och Strata -DELUXE ska ha compoud radius (i alla fall de nya).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på ett gäng med Fender igår.

ALLA tele och Strata -DELUXE ska ha compoud radius (i alla fall de nya).

Nya mickar Noiseless™ N3 ?? Nån som spelar på såna?

http://www.fender.com/en-SE/products/americandeluxe/models.php?prodNo=011940

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...