Jump to content
Annons

Hur samplar jag min egen bastrumma?


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur man gör för att sampla av en egen kagge (bastrumma)? Jag gör elektronisk musik och har blandat lite olika kaggar och lyckats skruva till ett kagg-ljud som jag tycker låter bra. Hur gör jag om jag skulle vilja sampla av den här kaggen? Så att jag kan ladda in den i Battery 3 (som jag använder för trummor) och använda den som kagge i flera låtar?

Jag spelar in i Cubase.

Mycket tacksam för svar!

MVH

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör en låt med bara ett kaggeslag, exportera och så har du kaggen i det formatet du exporterar som sen.

Ok. Så jag exporterar ett kaggeslag, spar ner den som wav 24 bit tex. Och sen så är det bara att importera den som en kagge i Battery?

Eller måste jag redigera början och slut på den sparade kagg-filen också? Eller är det nåt som sköter sig automatiskt när man importerar den i samplern,

att samplingen startar vid ljudfilens början....så man inte får en massa tystnad i början. Hoppas du hänger med i vad jag menar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan redigera (ta bort tystnad före kicken, som du menar) innan du importerar i Battery, men det funkar även i B genom att flytta fram startpunkten för samplingen. Inte så krångligt.

Ok. Det låter ju bra.

Tack så mycket för hjälpen båda två! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...