Mellony Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 HallĂ„ dĂ€r! Jag har kommit över en lokal pĂ„ ca 16 - 18 m2. Jag behöver inte tĂ€nka minsta lilla pĂ„ isolering (lokalen Ă€r belĂ€gen i ett parkeringshus). Alla ytor förutom taket Ă€r i betong. Som det ser ut nu Ă€r det heltĂ€ckningsmatta och absorbenter ĂVERALLT. Jag flyttar in 1a September, och kĂ€nner att jag mĂ„ste kosta pĂ„ mig en redig akustikbehandling. Vill tillĂ€gga att jag knappt kan spika upp en tavla sjĂ€lv đ Det som ska ske i denna lokal Ă€r mixning, sĂ„ng och gitarrinspelning (akustisk framförallt men förmodligen lite elgura ocksĂ„). Rummet Ă€r helt rektangulĂ€rt utan avikelser. Nu skulle jag uppskatta lite tips och idĂ©er otroligt mycket! Vad kostar det att hyra en akustiker för mĂ€tning och verkstĂ€llning? Hur billigt kan man komma undan med bĂ€ttre Ă€n medel resultat? Kan jag kanske lösa detta sjĂ€lv pĂ„ nĂ„got sĂ€tt? Skulle uppskatta lite idĂ©er otroligt mycket! Tack pĂ„ förhand!
Mojje Cruncher Andersson Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 Trevligt!! Ăr det en gammal studio? Du skriver att det Ă€r absorbenter över allt!? Om sĂ„ Ă€r fallet, mĂ€t akustiken med enkla grejer. Det gör att du fĂ„r lite hum om hur kostsamt det blir! Ta in en akustiker för rĂ„d. Bygget fixar du garanterat sjĂ€lv! Ge oss exakta mĂ„tt pĂ„ lokalen med dörrar och fönster. Google sketchup funkar kanon för planlösning. Slutligen. Undersök ventilation. Hur mycket klarar den!? Piiz! /Cruncharn'
DrHans Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 Tja! Det Àr absolut klokt att ta in en akustiker. För mÀtning och hjÀlp och tips hur du ska gÄ vidare. SjÀlvklart kan du ta mÀta sjÀlv. Men kostnaden för att ta in en akustiker behöver inte vara jÀttedyr och kan spara in sig sjÀlv pÄ att slippa sÄ mycket "trial & eror" som det lÀtt blir. Jag tog in Matts Odemalm frÄn SvanÄ miljöteknik ( diffusor.com ) Matts tar 1500:- + moms. Kan varmt rekommendera Matts. Lycka till! DrHans
Mellony Postat 13 augusti 2011 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2011 Trevligt!! Ăr det en gammal studio? Du skriver att det Ă€r absorbenter över allt!? Om sĂ„ Ă€r fallet, mĂ€t akustiken med enkla grejer. Det gör att du fĂ„r lite hum om hur kostsamt det blir! Ta in en akustiker för rĂ„d. Bygget fixar du garanterat sjĂ€lv! Ge oss exakta mĂ„tt pĂ„ lokalen med dörrar och fönster. Google sketchup funkar kanon för planlösning. Slutligen. Undersök ventilation. Hur mycket klarar den!? Piiz! /Cruncharn' Yes, den har anvĂ€nts som studio innan. Att ha skum absorbenter överallt utan att göra nĂ„t Ă„t bas och mid i ett rum lĂ„ter ju inte sĂ„ bra. Speciellt med den storleken blir det inte kul. Om jag mĂ€ter med nĂ„got annat Ă€n en mĂ€tmikrofon sĂ„ lĂ€r det vĂ€l inte ge direkt pĂ„litliga resultat endĂ„? Börjar jag lĂ€gga ut pengar pĂ„ sĂ„nt sĂ„ kan det sĂ€kert dra ivĂ€g? Jag drog storleken lite ur minnet frĂ„n "visningen". Jag flyttar in 1a men kan nog Ă„ka dit för att ta lite mĂ„tt. Med tanke pĂ„ att det i princip bara Ă€r betong och helt rektangulĂ€rt utformat lĂ€r man vĂ€l kunna dra lite slutsatser utan mĂ€tningar? Eftersom betong har sitt fasta "a/sabine" vĂ€rde och taket kan jag ju kolla upp exakt vad det Ă€r för material, samt golvet ocksĂ„. Sen borde vĂ€l stĂ„ende vĂ„gorna kunna rĂ€knas ut teoretiskt ocksĂ„? Sen ta dit en akustiker som bekrĂ€ftar teorin alternativt lite Ă€ndringar och sĂ€ger vart det borde sitta panel/membran/absorbenter och diffusorer? Ăr jag helt ute och cyklar? Vad menar du med ventilationen? DrHans: Tar Matts 1.500:- + moms i fastpris för en mĂ€tning? Vet du hur mycket mer man fĂ„r lĂ€gga ut för en "ritning"? Tack sĂ„ mycket grabbar! đ
wellness music Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 Gratulerar till lokalen! Ta gÀrna nÄgra bilder och posta nÀsta gÄng du besöker lokalen. HÀlsningar / Björn
Mellony Postat 13 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 13 augusti 2011 Gratulerar till lokalen! Ta gÀrna nÄgra bilder och posta nÀsta gÄng du besöker lokalen. HÀlsningar / Björn Det ska jag absolut göra! Joakim
iGnu Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 Köp en mĂ€tmikrofon, flytta dit dina högtalare och testa olika högtalar-placeringar. Finns massvis med trĂ„dar hĂ€r pĂ„ forumet om bĂ„de mĂ€tning och behandling av basproblem. Börja med att plöja igenom Crunchers byggtrĂ„d! Fokusera sedan pĂ„ bas-problemen.. "bredbands-absorbenter" för mid och diskant Ă€r enkela att bygga sjĂ€lv och det finns mĂ„nga trĂ„dar med smarta konstruktioner hĂ€r pĂ„ forumet. Riv ut heltĂ€ckningsmattan och lĂ€gg ett snyggt trĂ€golv.. Byggmax har massivt 15mm Furugolv för 99kr/m2 som du sedan kan behandla hur du vill. Ett budgettips Ă€r att jag sĂ„g ett förvĂ„nansvĂ€rt snyggt ek-laminatgolv pĂ„ Hornbach för 39kr/m2. Att du idag inte kan spika upp en tavla Ă€r inget problem, nu har du det perfekta projektet för att lĂ€ra dig allt och fĂ„ en grym erfarenhet! đ
AnthonyS Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 Det gÄr inte att dra sÀrskilt mÄnga slutsatser av att rummet Àr rektangulÀrt om man inte har mÄtten pÄ x, y och z. Det Àr inte sÄ att du menar att rummet Àr kvadratiskt?
Mellony Postat 13 augusti 2011 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2011 Köp en mĂ€tmikrofon, flytta dit dina högtalare och testa olika högtalar-placeringar. Finns massvis med trĂ„dar hĂ€r pĂ„ forumet om bĂ„de mĂ€tning och behandling av basproblem. Börja med att plöja igenom Crunchers byggtrĂ„d! Fokusera sedan pĂ„ bas-problemen.. "bredbands-absorbenter" för mid och diskant Ă€r enkela att bygga sjĂ€lv och det finns mĂ„nga trĂ„dar med smarta konstruktioner hĂ€r pĂ„ forumet. Riv ut heltĂ€ckningsmattan och lĂ€gg ett snyggt trĂ€golv.. Byggmax har massivt 15mm Furugolv för 99kr/m2 som du sedan kan behandla hur du vill. Ett budgettips Ă€r att jag sĂ„g ett förvĂ„nansvĂ€rt snyggt ek-laminatgolv pĂ„ Hornbach för 39kr/m2. Att du idag inte kan spika upp en tavla Ă€r inget problem, nu har du det perfekta projektet för att lĂ€ra dig allt och fĂ„ en grym erfarenhet! đ MĂ€tmikrofonen var ju inte överdrivet dyr kan jag hĂ„lla med om! đ Laminatgolv fĂ„r det nog bli! âșïž
Mellony Postat 13 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 13 augusti 2011 Det gÄr inte att dra sÀrskilt mÄnga slutsatser av att rummet Àr rektangulÀrt om man inte har mÄtten pÄ x, y och z. Det Àr inte sÄ att du menar att rummet Àr kvadratiskt? SjÀlvklart behövs ju mÄtten, nej det Àr rektangulÀrt! Ska mÄtta upp nÀsta gÄng jag tar mig ner dit.
Mojje Cruncher Andersson Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 Kul att du Àr igÄng i ditt tÀnk! Jag ska försöka ladda upp alla bilder i min gamla trÄd nu i veckan. Det börjar bli mÄnga som behöver informationen. GÀllande ventilationen. Bara att den Àr befintlig. LÄnga arbetspass i kontrollrummet krÀver frisk luft!! Piiz! /Crunch'
Mellony Postat 13 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 13 augusti 2011 Kul att du Àr igÄng i ditt tÀnk! Jag ska försöka ladda upp alla bilder i min gamla trÄd nu i veckan. Det börjar bli mÄnga som behöver informationen. GÀllande ventilationen. Bara att den Àr befintlig. LÄnga arbetspass i kontrollrummet krÀver frisk luft!! Piiz! /Crunch' FöregÄende Àgare verkade stÄ pÄ benen och andas iallafall, hehe. Han har anvÀnt lokalen som studio. Ska bli intressant att lÀsa mer i din trÄd.
Mellony Postat 14 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 14 augusti 2011 FörstÄr sjÀlv att man inte fÄr ut ett 100%igt resultat av detta men hur lÄngt tror ni man kommer pÄ detta? http://www.vicoustic.com/vn/Musicbroadcast/SolucoesAcusticas.asp Skriv i m2 och typ av rum. Kontrollrum i mitt fall. Det Àr ju ÀndÄ dyrt och ett mÀrke jag sett göra reklam för sig pÄ mÄnga stÀllen. Alternativt dom grejjerna med skrÀddarsydd placering av akustiker?
Claes Holmerup Postat 14 augusti 2011 Postat 14 augusti 2011 FörstĂ„r sjĂ€lv att man inte fĂ„r ut ett 100%igt resultat av detta men hur lĂ„ngt tror ni man kommer pĂ„ detta? http://www.vicoustic.com/vn/Musicbroadcast/SolucoesAcusticas.asp Skriv i m2 och typ av rum. Kontrollrum i mitt fall. Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ dyrt och ett mĂ€rke jag sett göra reklam för sig pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen. Alternativt dom grejjerna med skrĂ€ddarsydd placering av akustiker? Att det Ă€r dyrt Ă€r ingen garanti... đ Jag gillar dock sjĂ€lv Vicoustic vĂ€ldigt bra, men man ska vara medveten om begrĂ€nsningarna. Vanliga skumpaneler kommer inte att absorbera annat Ă€n diskant, mellanregister och - om de Ă€r tjocka - hög bas. LĂ€gre bas, dĂ€r man som regel fĂ„r störst problem, rĂ„r skumpanelerna inte pĂ„ - utan dĂ€r krĂ€vs det avstĂ€mda basfĂ€llor. Vicoustic har ett par riktigt bra lösningar dĂ€r, med sin VariBass (som Ă€r stĂ€llbar till valfri frekvens mellan 50 och 100Hz) och Super Bass Extreme (som ger en mer bredbanding absorption mellan 50 och 125Hz). Vill man komma billigt undan sĂ„ kan man annars bygga avstĂ€mda basfĂ€llor sjĂ€lv nĂ€r man har mĂ€tt upp vilka frekvenser som behöver Ă„tgĂ€rdas.
Mellony Postat 14 augusti 2011 TrĂ„dstartare Postat 14 augusti 2011 Att det Ă€r dyrt Ă€r ingen garanti... đ Jag gillar dock sjĂ€lv Vicoustic vĂ€ldigt bra, men man ska vara medveten om begrĂ€nsningarna. Vanliga skumpaneler kommer inte att absorbera annat Ă€n diskant, mellanregister och - om de Ă€r tjocka - hög bas. LĂ€gre bas, dĂ€r man som regel fĂ„r störst problem, rĂ„r skumpanelerna inte pĂ„ - utan dĂ€r krĂ€vs det avstĂ€mda basfĂ€llor. Vicoustic har ett par riktigt bra lösningar dĂ€r, med sin VariBass (som Ă€r stĂ€llbar till valfri frekvens mellan 50 och 100Hz) och Super Bass Extreme (som ger en mer bredbanding absorption mellan 50 och 125Hz). Vill man komma billigt undan sĂ„ kan man annars bygga avstĂ€mda basfĂ€llor sjĂ€lv nĂ€r man har mĂ€tt upp vilka frekvenser som behöver Ă„tgĂ€rdas. Satt egentligen borde en mĂ€tning plus ett tilltĂ€nkt köp frĂ„n vicoustic kunna ge ett vĂ€ldigt bra resultat? IstĂ€llet för att hyra in en akustiker och fĂ„ en skrĂ€ddarsydd lösning för x antal nollor? Rummen jag har mixat i innan har varit bygga frĂ„n grunden med hjĂ€lp av akustiker osv, satt lite krĂ€sen Ă€r man endĂ„.
cborg Postat 14 augusti 2011 Postat 14 augusti 2011 Satt egentligen borde en mÀtning plus ett tilltÀnkt köp frÄn vicoustic kunna ge ett vÀldigt bra resultat? IstÀllet för att hyra in en akustiker och fÄ en skrÀddarsydd lösning för x antal nollor? Rummen jag har mixat i innan har varit bygga frÄn grunden med hjÀlp av akustiker osv, satt lite krÀsen Àr man endÄ. Du kommer inte ens komma i nÀrheten jÀmfört med en akustiker ifall du har mixat i sÄdana rum. 1
Mellony Postat 15 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2011 Du kommer inte ens komma i nÀrheten jÀmfört med en akustiker ifall du har mixat i sÄdana rum. I nÀrheten borde man vÀl komma iallafall?
Mellony Postat 31 augusti 2011 TrĂ„dstartare Postat 31 augusti 2011 (redigerat) Tjenare, hĂ€r kommer lite bilder! Ske ner och mĂ„tta upp allting ordentligt i helgen. Golvet Ă€r nu bytt till björk-laminat. Och vĂ€ggen Ă€r ommĂ„lad. Det provisoriska skumgummit pĂ„ vĂ€ggarna ska inte sitta dĂ€r nĂ€r jag kommit igĂ„ng med akustikbehandlingen. SĂ€g gĂ€rna vad ni tycker! Lite smutsigt och sĂ„nt nu dock. StĂ€dning ska dock ske! đ Soffan ska ut och in med nya möbler frĂ„n IKEA đ TĂ€nkte ocksĂ„ hĂ€nga upp en platt tv och stĂ€lla in ett PS3 inför halvtrĂ„kiga okreativa kvĂ€llar! Ett plus Ă€r att det stĂ„r en ölkyl precis utanför i loungen. đ Redigerat 31 augusti 2011 av Mellony
Bunkert Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Hej! Ring Matts Odemalm sĂ€ger jag. Han kommer komma med förslag pĂ„ alla Ă„tgĂ€rder du behöver. Sen kan du vĂ€lja att köpa alla pandeler frĂ„n SvanĂ„ och fĂ„ ett sjukt snyggt och optimalt rum, eller sĂ„ bygger du sjĂ€lv och fĂ„r lite allmogefeeling, lite mer hemmagjort, men typ lika bra. Det enklaste Ă€r att köpa en Varitune V4 tex men de GĂ R ju faktiskt att bygga sjĂ€lv. SĂ„ tid eller pengar Ă€r frĂ„gan. För optimal eller ooptimal akustik Ă€r vĂ€l egentligen ingen frĂ„ga?! đ
filleman Postat 21 december 2012 Postat 21 december 2012 Tjena! undrade bara om bilderna kan laddas upp igen đ?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.