Jump to content
Annons

Tips på låter typ Yes Fly from here pt1


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Har snöat in på Yes senaste platta. Har bara hört plattan med owner of the lonely heart innan.

Så till min fråga.

Liknande låtar, vilka grupper förutom Yes låter på samma sätt?

Har ni några favoriter i samma genre?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis!!! Du har en hel värld att upptäcka!

Jag är själv intresserad av de flesta musiktyper, men insnöad

på symfonisk rock (som egentligen är ett missvisande namn).

Men, det finns massor. Det bästa gjordes mellan 1971 och 1976, enligt

mitt tycke. Yes är mycket bra. Kolla deras skivor på 70-talet. Genesis

var en bra grupp. Kolla deras skivor mellan 70-76. Peter Gabriel sjöng då

Phil Collins visade att han var en lysande trummis. Finns massor mer Gentle

Giant heter en grupp. Sen har du den italienska symfrocken som är

en genre för sig med grupper som Le Orme, Pfm och Banco del Mutou soccorse.

I det många kallar för neoprogg dvs symfrock i lite moderna tappning finns grupper

som IQ, Arena, Sylvan, Pendragon med flera. Slår också ett slag för den tidiga 80-talsproggen,

med grupper som Pallas och framförallt Marillion.

Föresten kommer Yes till Stockholm i början av december. Ett tips!

Fråga gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får oxå be att få gratulera. Visst är det mysigt när man råkar trilla dit fullständigt på något "personligt nytt". Dessutom som i det här fallet, när det finns hur mycket som helst att äta ur historien.

Till chrome5-s utmärkta tipslista lägger jag JETHRO TULL, som jag alldeles nyss "nyupptäckt". Deras bästa skiva är Aqualung. Finns på Spotify.

Jag nämner RUSH och KING CRIMSON oxå, när jag ändå är igång.

tjing

Edit; jaha, nu nämnde chrommemannen JT oxå medans jag skrev... jaja, det skadar ju inte... det betyder att du absolut måste kolla upp just dem!

Redigerat av Vallhagen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har ju fullständigt dissat denna genre tidigare. Måste ha nåt med åldern att göra. Vad kommer härnest? Meatloaf.... ;)Var ju lite ute själv och tassade i bakgården av denna genre när jag och Ola J min ständiga textförfattare Haglund gjorde denna låt.

Känner att jag behöver mer av detta knark. Tack, nu skall jag plöja spotify.Tror jag skall skriva en låt i samma anda när jag fått tillräcklig inspiration.Men fortsätt gärna med tips, gärna låtar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det töntiga i det hela är att jag är ett stort fan till Trevor Horn, han har proddat Yes senaste platta. Jag lyssnar nästan alltid på vad karln har rört vid.

Denna gång var jag säker på att jag snabbt kunde lägga Yes åt sidan eftersom jag inte gillar dom, man måste lyssna på prodden, men si där gick det fel någonstans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

10cc går fetbort.

Horn är ju dunder. Du har väl koll på båda Buggles-plattorna? Dessutom är ju karln en grym sångare.

Jojo, 10CC är kanske inte passar in, men Buggles är Trevor Horn och jag har hört allt han har rört vid. Buggles är kanon.

Men nu är det nog mer progg jag vill ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade själv en liten 70prog-era för ett gäng år sen. Det som stannat kvar i skivsamlingen sen dess är (inte nödvändigtvis just 70-tal men typ samma):

A.C.T. - Imaginery Friends (2001), Today's Report (1999). Sjukt bra svenskt band! (En del metal-vibbar infinnes dock om än ganska soft.)

Ayreon - Into The Electric Castle (1998), Actual Fantasy "Revisited" (2004). (Även här metal-vibbar men en enorm kvalitet.)

Clive Nolan & Oliver Wakeman - Jabberwocky (1999), The Hound Of Baskervilles (2002). Rick's son...

Electric Light Orchestra - Allt mellan 74-83. (OK, mer pop än prog men elementen är där. OCH vilka låtar!!!)

Knight Area - The Sun Also Rises (2004). Under A New Sign (2007). Stora idoler av just det du efterfrågar och de levererar verkligen!

Pink Floyd - Men de har du koll på? Annars allt mellan 73-79.

Saga - Images At Twilight (1980). (Mer uptempo än 70-talets prog men väldigt välskrivet och välspelat.)

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska faktiskt och se Yes i december. 9e i solnahallen.

Ser fram emot det enormt!

Hela vad kallar man det? svepet, första fem låtarna är ju riktigt bra.

Tycker att nya sångaren (namn?) gör ett bra jobb.

Finns ju även mycket plats för Howe att glänsa en del på albumet.

Tänkte bara lägga till att 10cc även om de inte passar in i genren är (enligt mitt tycke) hur underskattade som helst.

Inte många idag som har en aning om vilka de är, trots att de kanske hört "rubber bullets" och "dreadlock holliday",

men då har de ju missat allt de fina med t.ex "art for art sake". gu va bra!

Skål

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog nämna gamla Mike Oldfield i det här sammanhanget oxå.

Sen fanns det ett norrköpingsband för en massa år sen som hette Tribute som var riktigt bra. Första skivan hette Breaking Barriers (om jag inte mins fel). EDIT: jag mindes fel. ANDRA skivan heter breaking barriers, den första hette New Views. Sen kom det två till. Så.

Kolla här:

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slängde på några låtar på Joachimes drlooplista. Tyvärr så är ju som bekant spotify ofta ihåligt; King Crimson finns inte alls, och Mike Oldfields gamla "bra" prylar saknas likaså.

Progga på!

Edit: Fan, det är ett litet dilemma att begränsa sig genremässigt oxå. Jag vete fan om i tråden nämnda Saga och Kansas egentligen platsar på en sån här prog-lista? Jag slängde på en gammal Kansaslåt ändå, det är ju liksom bra:) ... fast sen är steget till Journey obefintligt och sen är du fan på Meatloaf 😄

Jag la på Von Hertzen Brothers (kul nutida gäng från finland) och Neal Morse oxå.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

elinjani (oregistrerad)

Med risk att låta tråkig, så är det svårt att ta en låt från en proggplatta och sätta på en spellista.

Varför det då?

Jo, de allra flesta proggplattor är temaskivor där alla låtar hänger ihop på ett eller annat sätt.

Jag tycker att en proggplata ska spelas som en helhet.

När gäller Kansas, Journey och Saga, så spelar det kanske inte så stor roll, men andra epos bla

som Yes tidigare plattor känns det svårt....

Så nu var jag lite tråkig, men välment sådan...

Progg on!

Link to comment
Dela på andra sajter

elinjani (oregistrerad)

Jag slängde på några låtar på Joachimes drlooplista. Tyvärr så är ju som bekant spotify ofta ihåligt; King Crimson finns inte alls, och Mike Oldfields gamla "bra" prylar saknas likaså.

Progga på!

Edit: Fan, det är ett litet dilemma att begränsa sig genremässigt oxå. Jag vete fan om i tråden nämnda Saga och Kansas egentligen platsar på en sån här prog-lista? Jag slängde på en gammal Kansaslåt ändå, det är ju liksom bra:) ... fast sen är steget till Journey obefintligt och sen är du fan på Meatloaf 😄

Jag la på Von Hertzen Brothers (kul nutida gäng från finland) och Neal Morse oxå.

Spock´s beard är ju bra. Särskilt när Neal Morse var med...

Meat Loaf är dessvärre Game Over.... ; )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara måste stämma in i gratulationskören. Vilken guldgruva att ösa ur! Jag har inte skaffat den nya skivan ännu eftersom jag tycker det var lite synd att Chris Squire och Jon Anderson kom på kant med varann. 😏

Om det är frågan om låtar i den (långa) kategorin kan det ju vara värt att kolla in "Close to the Edge" (enligt mitt tycke den allra bästa av deras långa låtar)...Hela skivan är kanon för övrigt. Efter det rekomenderar jag att lyssna på "Awaken" från Going for the One, Helt makalöst vacker och ständigt innovativ låt, och är som bomull för själen. 🥰

Går man vidare bör man nog helst odla lite skinn i öronen innan man tar sig an alster som "The Revealing Science of God", "The Remembering", "The Ancient", samt "Ritual" från Tales from Topographic Oceans. Efter det kanske man har skinn nog att ta sig an "Gates of Delirium" från Albumet Relayer. 😱 Alla dessa låtar är mellan 20-25 min.

Även om det kan vara lite ansträngande att ta till sig musiken håller den i gengäld mycket längre. Jag har lyssnat på dessa låtar i 40 år och aldrig tröttnat på dom. 🥰

Sedan kan jag bara instämma i allt annat som nämnts, Gentle Giant i synnerhet. De gjorde inte så många långa låtar, men ack så mycket musik de lyckades stoppa in i en låt på 4 minuter. Avundsvärda bedrifter...

Lycka Till!

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det kan vara lite ansträngande att ta till sig musiken håller den i gengäld mycket längre. Jag har lyssnat på dessa låtar i 40 år och aldrig tröttnat på dom. 🥰

OK, 40 år var kanske att ta i, men iallfall 30-35 år beroende på utgivningsår.. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att en proggplata ska spelas som en helhet.

Jag håller med. Det ska helst avnjutas i stora hela portioner:) Skivtips är bättre än låttips i det här sammanhanget ... Och egentligen räcker det med bara Yes i en månad framåt... om man liksom är nyfrälst.

***

Hur går det hrr loop? Fan jag sitter här och lyssnar på Jethro Tull. Faktum är att "My God" på Aqualung måste vara bland det absolut största som skapats i musikhistorien. När allt avstannar och bara flöjten får spelrum så vibrerar hela världen. Fullständigt makalöst magnifikt. Jag hamnar i självsvängning trots att jag inte ens höjer volymen. Satans jävlar. Även om den låten inte är ett helt album;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...