Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

NÄgon som vet varför det lÄter som ett metalliskt/rymdljud nÀr man spelat in med digitala recorders som t ex Zoom H2? LÄter helt knas, sÀkert en instÀllning!

Lyssna pÄ bifogat ljudklipp om ni vill!

Tacksam för hjÀlp!

Mvh

Annons
Postat

vart Àr ljudklippet ????

😐

Postat (redigerat)

SÄhÀr rent spontant lÄter det som ett klassiskt latencyproblem.

Jag antar att du anvÀnder dig utav ASIO-drivrutimer (och inte nÄgon MME/DirectX-driver)?

Har du kontrollerat buffersizen?

Inte mycket hjÀlp Àr jag rÀdd men jag undrar precis som pxm vart ljudklippet Àr?

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Utan att ha hört ditt material skulle jag gissa att det rör sig om fasfel eller vikningsdistorsion (aliasing) (bÄda kan lÄta som du beskriver). Vad spelar du in i för upplösning?

(Det metalliska ljudet skulle Àven teoretiskt kunna vara att det "klipper", alltsÄ att in-nivÄn Àr för stark, men jag antar att du har koll pÄ det?)

Postat

Utan att ha hört ditt material skulle jag gissa att det rör sig om fasfel [...]

Är inte hela poĂ€ngen med de dĂ€r portabla inspelarna: att man inte ska rĂ„ka ut för fasfel? 😕

(Har aldrig anvĂ€nt nĂ„gon ska tillĂ€ggas 😑 )

mvh

Postat

Klippet Àr pÄ gÄng!

Upplösning.......vet ej om detta Ă€r rĂ€tt. Är en teknisk idiot, men jag spelade in med 44,1 nĂ„nting MP 3

Postat (redigerat)

44,100 KHz Àr fint och sÄ hoppas jag att du har hög bitrate pÄ mp3:an, typ 256..

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Postat

Skall kolla bitraten sÄ fort jag kan. Àr i övrigt nöjd med Zoom H2, har Àven en Zoom H4....som fungerar som den skall!

Postat (redigerat)

Är inte hela poĂ€ngen med de dĂ€r portabla inspelarna: att man inte ska rĂ„ka ut för fasfel? 😕

(Har aldrig anvĂ€nt nĂ„gon ska tillĂ€ggas 😑 )

mvh

Det Àr nog möjligt, har heller aldrig anvÀnt nÄgon. RÀknade bara upp allt jag kÀnde till som kunde lÄta som det beskrevs.

TS: Har du för lÄg bithastighet pÄ mp3 kan det som sagt vara vikningsdistorsion. Prova i sÄ fall att vÀxla till högre bithastighet och se om felet kvarstÄr.

Edit: Förtydligande

Redigerat av Jetblack
Postat

det lÄter litet grann som fasfel anyway , eller?????

😕

Postat

lustigt Àr precis pÄ vÀg att köpa en-har du kollat drivrutinerna ????

refererar till Chae..

mvh

Postat

^^Chae-vart Àr du??????H.E.L.P.

😕

Postat (redigerat)

lustigt Àr precis pÄ vÀg att köpa en-har du kollat drivrutinerna ????

refererar till Chae..

mvh

Kolla drivrutinerna? Var gör jag det pÄ den? Du ser helt oteknisk!

😳

EDIT: lĂ€ste fel, trodde att du menade att pxm var oteknisk. Totally my bad 😛

^^Chae-vart Àr du??????H.E.L.P.

😕

calm_the_fuck_down_by_mooh438.jpg

😛

TS: kolla hÀr om du har rÀtt drivrutiner.

Ladda hem dem (instruktioner över hur du kollar vilken version du har finns i PDF:en) och se till att du fÄr rÀtt version (beroende pÄ om du kör W7 eller XP).

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

OK, har lyssnat pÄ klippet nu men det dÀr lÄter vare sig som fasfel eller latency i mina öron, dÀremot tror jag att Jetblack var nÄgot med spÄren nÀr han nÀmnde bithastigheten.

[...] Prova i sÄ fall att vÀxla till högre bithastighet och se om felet kvarstÄr.

Se sid. 35-36 i manualen

mvh

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Postat

TS: kolla hÀr om du har rÀtt drivrutiner.

Ladda hem dem (instruktioner över hur du kollar vilken version du har finns i PDF:en) och se till att du fÄr rÀtt version (beroende pÄ om du kör W7 eller XP).

Jag Àr nog lite trög, men var skrev TS att han anvÀnder en dator ?

En sÄn dÀr zoomburk kan man vÀl köra "standalone" ?

Postat

Hej!

Tusen tack för alla goa rÄd. Kör nu pÄ inspelning pÄ waw och dÄ e det inget rymdljud lÀngre! :=)

Skönt att höra 🙂 Gissade nĂ€stan att det var vikning/aliasing som spökade. Det brukar kunna lĂ„ta rĂ€tt skumt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.