Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har för nuvarande en hyfsad "hemmastudio" men tänkte ta sista biten och byta ut sångmicken och preampet...

Är det någon som har ett bra tips på en trevlig mick med ett passande preamp? Vill ha ett nära, varmt,djupt och runt ljud. Har hört att P-solo preamp ska vara bra och kan få tag på ett sådant för 3000:- begagnat...Kan även få tag på en Joemeek oneq av en vän. Är den bättre? Mikrofonen hade jag tänkt i samma prisklass (3000:- begagnad)vilket betyder att nypriset på micken kan vara runt 6000:-

Kom och tänka på att jag hörde Adele:s version av Bob Dylans "make you feel my love" på radion nyligen och sångljudet där är vad jag letar efter då vi spelar in mest akustiska låtar (Sång och piano). Nu är kanske inte jag adele:s största fan men sångljudet är bra tycker jag 😉 Det känns väldigt nära och runt!

Oerhört tacksam för alla svar!

Redigerat av bbsstudios
Annons
Postat (redigerat)

Det där går aldrig att veta förrns du testat kommer nog alla att säga....

Här är en mick som kanske är grym, orginalet är väl bland det bästa man kan ha. Nypris vette 17...

http://vend.se/ad.php?71287

4500 spänn i tyskland. Är du brutal prutar du lite

http://www.thomann.de/se/se_electronics_se_4400a.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Om kvalitéten på Joemeeken på något vis liknar deras threeq, spring tills benen bryts av utmattning ifrån den.

Köpte Joemeeks Threeq förut och det är det värsta skit jag någonsin har provat. Komprimeringen är så fruktansvärt övertydlig och destruktiv så jag förstår faktiskt inte var och när någon skulle vilja använda den (skulle vara för att tortera audiofiler då).

Jag har letat det perfekta sångljudet i en massa år och min erfarenhet är att hur sången låter beror till 75% på sångaren själv, 5% på preamp och 20% på mick. Sen får du lägga till ungefär 150% på hur duktig den bakom rattarna är att ratta just sång (ta inte mina procent så matematiskt här).

Angående sångarens ansvar så måste sångaren själv veta på förhand hur de föreställer sig att sången ska låta och sen kunna sjunga därefter. T ex så får man inte direkt några varma sångljud om man sjunger högt och väldigt komprimerat (stämbanden)...

Sen ska det till lite mickteknik också...

drloop (oregistrerad)
Postat

Bra sagt Lonewind. Man blir förvånad över hur bra instruktioner till en lyhörd sångare kan ge för resultat.Jag lägger till att akustiken måste vara bra också.Vad hardu för utrustning idag om man får fråga?

Postat (redigerat)

Hej,

Kolla in Golden Age's PRE-73 2795kr

Eftersom att jag är sist ut med allting 😛 så provade en (lite snabbt) för första gången för bara några dagar sedan och upplevde att den var otroligt varm och karaktärsrik utan att bli "muddy".

http://www.youtube.com/watch?v=jwoIZD_nNv0&feature=player_detailpage

Gearwire demar PRE-73:an

(Plussar f ö på Nilssons sE-tips)

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Jag föreslår att du skaffar en lös preamp utrustad med spdif-kontakter, sen snabbar du dig på och köper en TC C300 multibands kompressor/limiter innan de är slut, de tillverkas inte längre, men finns hos E-Music för bara 2000 kr. Jag har nyss köpt en och är överväldigad, den låter så j-a bra, den har färdiga presets med förvalda attack o releasetider som är så rätt det bara kan bli.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Effekter+och+Outboards&undermeny=Kompressor%2Flimiter&flik=1&exp=Effekter%20och%20Outboards&info=14904

Ihop med tex en TLM102 kan det inte bli fel, en sån rosslar jag i. Visst beror det mesta på den som sjunger, men fy satan vad mycket en bra kompressor gör för soundet. Och att ha den inkopplad direkt vid sångpåläögget, det gör det så mycket enklare att veta hur man ska sjunga. Så gör jag jämt, i mixen brukar jag efterkomprimera bara en aning, det har aldrig blivit för mycket och "oräddningsbart" redan vid inspelningen.

Det blev så otroligt enkelt och roligt att spela in nu med denna TC att jag på tre dagar lagt om all sång, alla el o ak gitarrer, o elbasen till 8 låtar. Bara elbassoundet är lätt värt 2000 spänn, jag har aldrig fått till det som jag velat förrns nu, trots en bra P-bass.

Gjorde det här igår med den, allt utom trummorna går igenom den. Jag har valt att komprimera allt ganska lite, det går givetvis att ratta till det plattare o mer modernt.

https://www.studio.se/index.php/files/file/11110-skatoen-kompressortest/

Kan tillägga att jag även har en TC Finalizer Plus, den kan också användas på enskilda ljud, men att hitta de rätta inställningarna i den på tex sång eller elgitarr tar hur lång tid som helst. Med C300 går det på en grisblink. tongue.gif

Postat

Oktava mk-319 är en underbar mick med varmt ljud. I total avsaknad av vass "Kina-diskant". En del brukar säga att den är lite luddig i ljudet men det håller jag inte med om. Det är snarare en fråga om hur man EQ-ar. Kostar ungefär 2500:- och väl värd de pengarna och mer därtill. Finns då och då beggad för ca 1500:-. Vill du sedan ha den ännu bättre så skickar du den till Michael Joly på oktavamodshop.com och beställer premium-modden så har du en fantastisk mick som kan mäta sig med många mickar i 20000 kronorsklassen. Sammanlagd kostnad är ca 5000:-. Jag har en själv som jag kör genom en Universal Audio Twinfinity och den funkar fantastiskt på i stort sett allt, men framförallt är jag imponerad över hur den återger diskantregistret. Inga överdrivna s-ljud som sticker i öronen men ändå en fantastisk upplösning.

Postat (redigerat)

Det är jag absolut medveten om att det till 80 % beror på sångaren! Men att komplettera med hyfsade prylar så kan man ju öka procenttalet något 😉

Det känns som att jag gör ett bra köp om jag införskaffar mig en sE 4400a då jag också hört att den ska ge ett bra sound. Men nu var det preampet till micken? CHAE:s tips om Pre-73 låter bra men Pre-73 kostar 2795:- ny och P-Solo runt 6-7000:- ny? Någon som har erfarenhet av P-Solo? Har hört att den ska vara klockren. Kompressorn jag använder nu är 266XL men byter gärna ut den, Kanske mot TC C300?

Så något av detta blir det!

sE 4400a --> P-solo --> TC C300

sE 4400a --> Pre-73 --> TC C300

sE 4400a --> P-solo --> 266XL

sE 4400a --> pre-73 --> 266XL

Vad blir bäst tycker ni?

(Drloop, om du undrar vad jag har för utrustning så har jag en införskaffat all övrig utrustning utöver sånggrejerna som jag ska göra nu! 🙂 Jag specificerar gärna vad det är för utrustning om det skulle vara av intresse 😉

Muckos inlägg lät också bra det där med 20000 kronors klassen 🙂 Det finns så mycket att välja på så man blir galen!

Redigerat av bbsstudios
Postat (redigerat)

Är en separat EQ för micken ett klokt val?

Är neumann TLM 103 något att ha? såg att den ligger i samma prisklass

Redigerat av bbsstudios
drloop (oregistrerad)
Postat

Är en separat EQ för micken ett klokt val?

Njae, gör du rätt vid inspelningen tycker jag inte att en EQ vid inspelning är nödvändig. Möjligen kan man beroende på instrument skära i botten vid inspelning.

Men det har idag egentligen ingen större praktisk tillämpning, det var mer förr i tiden när man kämpade mer mot tapebrus och annat elände som det var viktigt att kapa i tex botten vid inspelning.

Postat (redigerat)

Har prövat 103 med PRE73 med bra resultat, på gränsen till för vass på vassa sångare men i övrigt väldigt fin mick.

Edit: Fast samma prisklass? Visa vart du hittar en 103'a för 3000 och jag klipper den för dig 🙂

Redigerat av mietek
Postat

Jag har sett ganska många trådar, svenska och utländska där man klagar på vasshet i TLM103. Tror du skulle få bättre resultat med en TLM102. Tror den är en vidareutveckling av 103an. Finns inga tendenser alls till vasshet där. TLM103 är till salu beg då och då, men nästan aldrig en 102. Det säger en del...

Postat

Jag har sett ganska många trådar, svenska och utländska där man klagar på vasshet i TLM103. Tror du skulle få bättre resultat med en TLM102. Tror den är en vidareutveckling av 103an. Finns inga tendenser alls till vasshet där. TLM103 är till salu beg då och då, men nästan aldrig en 102. Det säger en del...

Postat (redigerat)

Det hänger dock även till stor del på röst och preamp. Den kanske passar TS utmärkt, vad vet vi.

Här har du en inspelning jag gjorde med 103 + PRE-73, första versen är 103 och resten av låten SM7.

Om du vill få någon sorts uppfattning om kombinationen...

Inte för att någon verkar läsa mina inlägg men min pre73 är iofs moddad med carnhillstrafos kan vara värt att nämna för rättvis bedömning. Dock ingen enorm skillnad

mot stock av shootouts att döma

Redigerat av mietek
Postat

Men nu var det preampet till micken? CHAE:s tips om Pre-73 låter bra men Pre-73 kostar 2795:- ny

...eller lite mindre hos någon annan... 😉

och P-Solo runt 6-7000:- ny? Någon som har erfarenhet av P-Solo? Har hört att den ska vara klockren.

P-Solo kör jag själv med som huvud-preamp. Den är i princip att jämföra med en kabel med gainratt. Helt transparent och med ett suveränt transientsvar. Vill du ha en kedja där det verkligen bara är micken som ska färga, så kan det nog knappast inte bli bättre än med en P-Solo... 🥰

Postat

Eftersom jag tycker att preamp inte gör alltför mycket med ljudet så skulle jag satsat mer på micken.

Finns massvis, en personlig favorit som jag kan tänka mig att använda på det mesta är Blue Baby Bottle.

Du också? 🙂

Babybottle är den av mina mickar som jag använder mest. Funkar till allt. 🙂

Postat (redigerat)

Precis, jag vill bara färga sången och få ett klart och nära ljud så jag tror P-Solo kommer göra jobbet. Neumann-micken (103) verkar inte vara en höjdare så valet blir väl då mellan babybottle, sE4400a eller en beggad neumann 102.... frågan är vilken?, alla har ju fått bra omdöme! 🙂

Redigerat av bbsstudios
Postat

Måste säga att jag håller med drloop väldigt mycket i denna tråden. Framför allt så tycker jag preamps är det minst viktiga. Det som däremot är viktigt med preamps är att hitta en med bra s/n ratio och helst en där man kan dra på rejält med gain. Har man t ex en SM7a så kräver den rejält med gain och då är det viktigt med att preampen inte börjar brusa en massa.

Vilken mick man väljer är ju också något man får anpassa dels efter vilket ljud man är ute efter men nästan viktigast (tycker jag personligen) är att hitta en mick som passar sångarens röst. Jag t ex har en vidrig röst som är vass som ett samurajsvärd med hårda, snabba attacker. Därför använder jag SM7:an som i mitt tycker är en vansinnigt bra mick och som klarar av att hantera min röst på ett ok sätt.

Postat

Suck.

Kolla in den här micken!!!!!!!

http://holmerup.noxshop.se/?category_id=1&item_id=176

Den vann ett test i studio OCH går att köpa via Claes, finns folk som använder den till ALLT, HELA TIDEN.

Har även hur att den låter som en u47 MED RÄTT SÅNGARE.

Nja - det var B1 (samma som B3, men enbart med karidioid-upptagning) som vann Studios test för ett par år sedan. Den har också väldigt länge varit min favorit i prisklassen. 🙂

Postat

Precis, jag vill bara färga sången och få ett klart och nära ljud så jag tror P-Solo kommer göra jobbet. Neumann-micken (103) verkar inte vara en höjdare så valet blir väl då mellan babybottle, sE4400a eller en beggad neumann 102.... frågan är vilken?, alla har ju fått bra omdöme! 🙂

P-Solo kommer absolut att göra jobbet. Får du dessutom tag på en sådan till det priset du nämnde, så är det inget att fundera på!!! 🙂

TLM103 är en skitbra mick, men lite för stark i toppen för min smak - men det går ju att hantera med eq vid behov. TLM102 gjordes för att vara en budget-Neumann. Har inte testat den själv, men enligt vad jag har hört om den, så skulle jag nog välja den före 103:an.

För stunden har Fitzpatrisk (som är distributör för BLUE) kampanj på Babybottle, så att den bara går på 2995:- - men de säljer inte till slutkund, utan du måste beställa den genom valfri återförsäljare i så fall.

Postat

Precis, jag vill bara färga sången och få ett klart och nära ljud så jag tror P-Solo kommer göra jobbet.

P-Solo (färgar) inte, den är mycket ren & transparent

men inte alls tråkig för det, tycker den låter vitalt & är en kanon preamp

pre73 (som jag inte testat) färgar däremot

gör ljudet lite fuzzigare i kanten, och att det låter lite fetare

men ochså lite grötigare (kanske) i det långa loppet

lycka till 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Angående preamps så tycker jag crillemannen belyste detta bra i denna tråd:

https://www.studio.se/index.php/topic/86159-preamp-test-crane-song-spider-digi-003-octopre-le

Inte stora skillnader direkt. Fast priset per preamp är mer än 5ggr så stort så är skillnaderna marginella.

Lyssna gärna på mitt ihopklipp av alla preamps, vilken är vilken?

https://www.studio.se/index.php/topic/86159-preamp-test-crane-song-spider-digi-003-octopre-le/page__view__findpost__p__1233954

drloop (oregistrerad)
Postat

P-Solo (färgar) inte, den är mycket ren & transparent

men inte alls tråkig för det, tycker den låter vitalt & är en kanon preamp

pre73 (som jag inte testat) färgar däremot

gör ljudet lite fuzzigare i kanten, och att det låter lite fetare

men ochså lite grötigare (kanske) i det långa loppet

lycka till 🙂

Jag har bara hört en test där PRE73 låtit fetare än ett Presonusljudkorts preamps. Där var skillnaden när man kollade över 4db i botten, mao nåt var fel i testen.

För övrigt var det på gearslutz forumet, ett forum som jag totalt tappat respekten för nu för tiden. Bara en massa bullshitsnackare oftast.

Postat

Jag har bara hört en test där PRE73 låtit fetare än ett Presonusljudkorts preamps. Där var skillnaden när man kollade över 4db i botten, mao nåt var fel i testen.

För övrigt var det på gearslutz forumet, ett forum som jag totalt tappat respekten för nu för tiden. Bara en massa bullshitsnackare oftast.

http://www.zenproaudio.com/1073test.aspx

Postat (redigerat)

Har köpt P-Solo nu kommer väl om ett par dagar via posten...! och då var det micken också då.... Studio Projects TB-1 eller CS5 då? Någon som har erfarenhet av en bra Studio Projects mick för ca 3000:-? Eller är babybottle, sE 4400a eller neumannen ett klokare val?

Eller slår den här alla? Den är väl antagligen såld men... 🙂

http://www.blocket.se/stockholm/Blue_Baby_Bottle__original_Lettland_34443703.htm?ca=11&w=1&last=1

Redigerat av bbsstudios

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.