Jump to content
Annons

Bars och beats.. hjälp tack


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Det här borde jag kunna, men min engelska är helt värdelös känns det som. Vad är den svenska översättningen på engelska ordet 'bars'? Jag gör egen musik, och när jag kollar runt på nätet om hur en hip hop-låt är uppbyggd står det att en "drum pattern" kan vara på 8 bars, och att en hip hop-låt brukar ha 8-16 bar's refräng tex. Men hur lite är inte det? Då får man ju inte plats med mycket. Eller har jag missuppfattat vad 'bars' är? Kan någon belysa i min okunnighet, om någon förstår frågan.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bar betyder takt, så om en refräng är 8-16 bars så är den 8-16 takter. En takt är ju tempoberoende, dvs desto högre bpm, desto kortare är en takt.

Insåg att det låter rörigt så jag testar igen med förklaringen! 😆

Hip-hop är ju nästan alltid 4/4 takt, så om du räknar 1, 2, 3, 4, i takt med låten så har du räknat upp en takt. Så lång är takten i det tempot men om du ökar tempot så måste du räkna snabbare och då är takten kortare.

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Så lång är takten i det tempot men om du ökar tempot så måste du räkna snabbare och då är takten kortare.

//Simon

Come again? Takten är väl fortfarande 4/4 och varken längre eller kortare?

Det går snabbare tidsmässigt med ditt scenario dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Come again? Takten är väl fortfarande 4/4 och varken längre eller kortare?

Det går snabbare tidsmässigt med ditt scenario dock.

Ordet du söker är taktart. 🙂

MVH

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmh...nä, det är det inte alls.

Tidigare talare hävdade att takten skulle bli kortare om man räknade snabbare,

vilket den alltså inte blir. Såvida han inte menade ngt helt annat.

Nähe.. 😆

Tidsmässigt blir ju takten kortare. I 4/4 innehåller takten 4 beats. I 60 bpm blir takten då 4 sekunder lång, medans den bara blir 2 sekunder lång i 120 bpm.

MVH

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nähe.. 😆

Tidsmässigt blir ju takten kortare. I 4/4 innehåller takten 4 beats. I 60 bpm blir takten då 4 sekunder lång, medans den bara blir 2 sekunder lång i 120 bpm.

MVH

Precis. Något annat har jag verkligen inte sagt. Den blir tidsmässigt mindre skrymmande.

Men takten som sådan blir absolut inte kortare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Något annat har jag verkligen inte sagt. Den blir tidsmässigt mindre skrymmande.

Men takten som sådan blir absolut inte kortare.

Shimmen syftade dock på tidsmässig förkortning, så som jag tolkar det. Men det spelar mindre roll, så länge vi förstår varandra.

MVH

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...