Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Har lite funderingar kring hur man skall anvÀnda peak respektive rms-lÀget pÄ kompressorn. Som jag har förstÄtt det sÄ funkar peak bÀttre pÄ korta toner (t ex. trummor) och rms bÀttre pÄ lÄnga toner (t ex. sÄng).

Jag har Cubase 5 dÀr det pÄ kompressorn finns en analysis-ratt dÀr man kan gradvis kan vÀlja mellan peak och rms pÄ en skala frÄn 0 till 100. Finns det lÀgen dÄ det kan vara bra med 50/50 eller skall man köra pÄ antingen peak eller rms? Hur tÀnker ni kring detta? Hur anvÀnder ni peak resp. rms?

Annons
Postat

Det hÀr Àr ett trÄkigt svar, men allting handlar om hur grundmaterialet lÄter. Olika sÀtt att komprimera lÄter olika beroende pÄ materialet man komprimerar.

Tumregeln Àr: LÄter det bra sÄ Àr det bra.

Postat

Peak/Rms bestÀmmer hur kompressorn ska jobba med materialet, vÀljer du "peak" sÄ koncentrerar den sig pÄ topparna medan den jobbar mer med heleten om du vÀljer "RMS".

Och som Jetblack sa sĂ„ beror det ju pĂ„ hur materialet ser ut och hur du vill att det ska lĂ„ta, jag brukar till exempel kunna lĂ€gga en kompressor i peak lĂ€ge pĂ„ virvelbussen och en i RMS lĂ€ge pĂ„ OH spĂ„ren. 🙂

Postat

Finns det lÀgen dÄ det kan vara bra med 50/50 eller skall man köra pÄ antingen peak eller rms?

Ja, precis som att det finns tillfÀllen dÄ ett lÀge mellan snabb och lÄngsam attack funkar bÀst, eller dÄ en ratio pÄ 4:1 funkar bÀttre Àn 1,2:1 och 20:1. Fasta lÀgen har sina fördelar men steglösa parametrar Àr oftast mer flexibla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.