Jump to content
Annons

Preamp till Neumann TLM102 kanske ljudkort


aniah

Recommended Posts

Hej, undrar om någon har förslag på en bra preamp budgetalternativ?

Jag kör Neumann TLM102 genom Presonus Firebox ljudkort just nu och det låter rätt bra som det är. Jag vill ha upp volymen lite dock plus bara känna mig trygg att jag gjort vad jag kan för att få så bra grundljud som möjligt. Över 5000 kr svider det. Är det möjligt att komma upp sig något på det?

Finns det något annat ljudkort jag kan välja som har en bra preamp inbyggd så kör jag helst på det, men om inte så blir det en separat. Jag är inte så intresserad av att ändra ljudet.

Tacksam för tips. ☺️🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror lite på vad man spelar in men allt är ställt på max, och micken i micingången 🙂 Det finns ett max i alla fall och ibland är det för lite. Det är något med närheten också, jag får inte till samma som när jag spelat in med bättre preamp.

Som sagt är det känslan också, att jag investerat det jag kan för att få bra ljud. Känns lite corny att köra på ett Firebox av nån anledning.. Dessutom har jag användning av ett extra ljudkort så skulle det finnas något med bra preamp i slår jag två flugor i en smäll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. ta en titt på konnekt6

den har fina preampar & kostar 1500 ca

http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6.asp

så kan du lägga 3500 på något annat

en preamp som verkar vara det vanliga budget tipset nu är pre73

men den ska ha lite mer färgad karaktär..kostar väl runt 2500-3000 ca

kan vara värt att kolla upp

http://www.thomann.de/se/golden_age_project_pre_73.htm

lycka till

/edit) bättre pris på Pre73 hos Claes http://holmerup.noxshop.se/?category_id=36

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Vill bara meddela att det blev en 73a 🙂

Först provade jag att spela in med lite olika inställningar, low på, low av, att vrida på färgningen lite osv. Tyckte det lät rätt kasst. Sen kom jag på att volymen har en line och mic läge. När jag ändrade till mic lät det bättre 😄 faktiskt helt brilliant, så tack för tipset!

Jag vill inte ha färgning så jag har nu ställt output på max enl. instruktionsboken. Däremot undrar jag lite över mic/line-vredet. Det svagaste läget på mic är fortfarande skitstarkt. Sen ser det konstigt ut också med själva numreringen på lägena, inte helt logiskt för mig, börjar inte på noll från stället där line resp mic står.

Om jag vrider ner output lite och har mic på lägsta, får jag lägre volym då utan att färga?

Några allmänna tips om hur man ska tänka med inställningarna? Vill egentligen bara ha så rent och klart ljud som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vrider ner output lite och har mic på lägsta, får jag lägre volym då utan att färga?

Japp!

Det är inte faktumet att out står på max manualen syftar på, utan att du driver på så lite in i preamen som möjligt.

Så självklart måste du sänka output om det blir för starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma mick och en fin preamp sen ganska länge. Men jag tycker det var nyss när jag skaffade en kompressor så jag kan komprimera direkt vid inspelning som jag verkligen hör hur bra micken är. De flesta säger ju att man ska komprimera först efteråt så man inte gör bort sig o komprimerar för mycket direkt på inspelningen, det går ju inte att rätta till efteråt, men jag tycker det är helt suveränt, speciellt när man gör sångpålägg. Jag hittade en sån här multibandskompressor för under 2000:

http://www.tcelectronic.com/c300.asp

Nu tror jag de ligger på strax under 3000. Hur som helst, med riktigt snygg komprimering är det lättare att sjunga bra direkt. Hade en annan channelstrip nyss, den lät skit, men förutom det så var den gjord så att man måste in i menyer och krångla, den hade bara en enda ratt att vrida på. sen måste man leta runt bland tex ratio o treshold i menyer, dessa två parameterar vill jag kunna vrida på samtidigt. Och att den här jobbar multiband tycker jag slår allt, det är fanemej melodin i alla lägen. Den har färdiga presets med förinställda attack o releasetider, tycker det är helt otroligt bra. det tar inte lång stund att hitta ett rent magiskt bra ljud. Vid slutmixen kan man ju sen komprimera aningen till.

Tro mig, med en bra kompressorburk, det är då först man verkligen hör att det är en Neumann man har framför sig, är säkert samma sak med andra lite bättre mickar, Det låter så ruggigt bra att jag tvivlar på att ens gamla studiorävar kan höra skillnad på en TLM102 och en U47.

Ljudexempel:

http://soundcloud.com/user7908154/01-segla-bort-fc-wav

Gitarrerna, både el o ak är inspelade med en Audio Technica AE3000, men genom samma Audient Mico Preamp och TC C300 kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan ha på kompression bara på lyssningen, så kan man fortfarande ändra om man vill. Ett bättre alternativ oftast. Men inte alltid. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ha på kompression bara på lyssningen, så kan man fortfarande ändra om man vill. Ett bättre alternativ oftast. Men inte alltid. 🙂

Jag tycker det känns bättre att skruva på rejäla rattar än att gå in i meyer och uslas, kanske bara med en mus! Hellre rattar än mus.... laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Japp!

Det är inte faktumet att out står på max manualen syftar på, utan att du driver på så lite in i preamen som möjligt.

Så självklart måste du sänka output om det blir för starkt.

Jag förstår. Dock tycker jag att den faktiskt färgade ändå.

Gjorde en inspelning med mic på lägsta och out på max, det lät skitbra men blev för starkt.

Vred sedan ned lite på out och när jag lyssnar på den och jämför med den andra (med nedskruvad volym förstås för att få samma volym på båda), låter ändå den första mycket bättre (och den andra färgad - det blir lite metalliskt/mekaniskt ljud).

Vore super om någon orkar förklara hur man ska ställa mic-vredet. Fattar inte var mic slutar och line börjar och spelar det någon roll?

På den jag spelade in som det lät bra men för starkt stod det på kl 1 ca. Där tror jag det stod -40 och det är ungefär där det står 'mic'.

Sökte lite och hittade någon som skrev om att 'DI' knappen reglerar detta men så låter det inte i manualen.

Där står det att di gör så att imputen på framsidan aktiveras och den har impedans på 100kohm (vilket jag tyvärr inte heller förstår vad det innebär..).

jag har kopplat micken till baksidan nu, fel..?

Redigerat av aniah
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vill tillägga att min line/mic ratt ser ut så här

http://www.altomusic.com/shop/images/product/pre73mk2-ed0594f6c4630a4e72f8134bec00ae3e.jpg

Upptäckte nämligen nyss att de är spegelvända på vissa...

Detta förklarade också en hel del för mig då jag tittat baklänges på vredet.. 🙂

Jag antar att jag då nu ska vrida det medsols för att få det svagare?

Kvarstår gör fortfarande frågorna.

Ska jag ha DI intryckt?

Micken inkopplad på baksidan?

Low intryckt?

Redigerat av aniah
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du väljer ju presets, var kommer rattarna in då? 😉

Sent svar men ändå:

Den har fyra rattar, treshhold, ratio, makeup och steglös in/out för varje kanal. Eller också använder jag den ena kanalen som gate/expander. Man kan välja mellan dual mono, eller stereo serial, med det senare kan man ha både gate o kompressor till ett stereopar mickar. Eller också sätter man två kompressorerer i serie för att få mjukare kompression, nåt jag inte riktigt fattar den praktiska nyttan med. Det blir väl samma sak med låg treshhold o ratio, svårt att höra att det skulle bli bättre i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...