Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter på en iBook med 40GB HD och vet inte riktigt hur jag ska göra. Har noll diskutrymme kvar!

Nyligen har jag testat garagebands jam packs för roligt. Men om man skulle ha alla de 4 (som finns hittills) installerade så tar det väl typ 12-13GB! Om man dessutom vill köra Garritan PO, Boesendorfer, Drumkit from hell och massa reason refills osv så tar det ju massor av diskutrymme. Inte för att jag sitter med alla dessa instrument men.

Jag menar bara, efter att ha kört in 2 jam packs så tryter mitt diskutrymme. Vad som är skrämmande är att 98% av ljuden är sånt som jag inte har användning för.

Hur kan jag banta ner dessa enorma ljudbanker/instrument?

jag har två externa hårddiskar på 250GB vardera så utrymme finns egentligen, men hur skulle det funka att använda ett instrument på 2GB från en extern hårddisk? 😳

Alla tips om hur jag kan banta och speeda upp tas tacksamt emot! Tack!

Annons
Postat

Dom flesta Pluggar ( Garritan DFH Superior m.m ) Laddar oftast in ljuden i Ram minnet

så att du har Samplingarna liggandes på externa hårddiskar är en utmärkt lösning.

Doch skall du försöka hålla dina Inspelningar på interna hårddiskar då access tiden är snabbare på dessa och dom spelas in eller upp i Real tid.

Den enda nackdelen är att du troligtvis inte kan ha lika många instrument uppe samtidigt.Med det går ju alltid att lösa med att Bounca spåren allt eftersom dom blir klara.

Postat

Tack för svaret!

Jag sitter på bara 768 i ram men det ska väl räcka om jag gör som du säger, bouncar ner eftersom 🙂

Får testa att köra från externa hårddiskar ändå'rå 😆

Ska även testa om jam packsen funkar trots att jag slänger bort sånt jag inte behöver.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.