Jump to content
Annons

Radoka - blogg i musik


lundberg

Recommended Posts

Startade en blogg för några dagar sedan och tänkte inte göra någon stor grej av den men i alla fall posta länken i några forum där jag brukar vistas och så får den som råkar gilla grejen liksom fortsätta följa sidan och ladda ner eller lyssna på prylarna efter eget tycke. Projektet startades 1993 i samband med köp av en Fostex X28H (4-spårs kassettporta) och en Kawai R-50 trummaskin. Begränsningarna skapade soundet. Trummaskinen lät inte ens nästan som riktiga trummor så jag stämde ner ljuden för att få det att låta så maskinellt som möjligt, till sången hade jag inget reverb, jag köpte en gitarreffekt som hade "echo" och sjöng igenom, men det lät aldrig riktigt naturligt så jag provade att slå på dist och plötsligt fanns nånting där som jag gillade. Radoka har alltid varit musikaliska happenings, jag har aldrig planerat ett arr eller ägnat mig åt en massa omtagningar. Det har fått bli som det blir. Första kassetterna gjordes alltså med utrustning som nämns ovan, men så småningom skaffade jag bättre grejer men fortsatte i samma anda, fast digitalt. Dock har jag fått mina återfall och gått tillbaka till "rötterna" med kassettportan och trummaskinen, bara för att känna den gamla genuina lo-fi-känslan igen. Så. Bjudkultur av det ofina slaget för den som vill ha. Grejen med bloggen är att varje inlägg jag postar är en ny låt (från arkiven) + nån text som har med låten att göra på ett eller annat sätt.

Nåja, det var programförklaringen. Här följer då slutligen länk till det hela: http://radoka.blogspot.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tiden är inte nådig mot tidiga digitalprylar.

Fast jag är lite förtjust i såna tidsbundna prylar, det var därför jag tog fram både trummaskin och kassettporta för bara några år sen för att få det härliga gamla ljudet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...