Jump to content
Annons

Ac. Git. i stereo


fender__

Recommended Posts

Hejsan

Har hittills spelat in acke guran i mono och funderar på testa spela in i stereo. Funderar på att köpa Röde nt5 till det! Men nu till mina frågor:

Det jag har är VTB1, presonus firebox och Cubase 5 samt taylor 310.

1. Kan jag spela in ena micken genom VTB1:an och andra genom ljudkortet?

2. Hur svårt är det att få det låta bra?

3. Hur kan man få fasfel?

4. Hur ställer man in det i Cubase (spåret osv)

5. Hur gör ni när ni spelar ini stereo?

6. Vilket är den svagaste länken i den här produktspecen jag skrev upp?

Tacksam för all hjälp jag kan få

//Emir

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

1. Kan jag spela in ena micken genom VTB1:an och andra genom ljudkortet?

Ja.

2. Hur svårt är det att få det låta bra?

Inte speciellt svårt om du har bra akustik där du spelar in och att du har rätt placering av mickarna.

3. Hur kan man få fasfel?

Genom att placera mickarna på ett ofördelaktigtvis.

Om du hade läst artikeln jag länkade till så hade du sett tipsen som gör det lättare att göra rätt än fel.

4. Hur ställer man in det i Cubase (spåret osv)

Som stereospår alt att du spelar in dom på separata kanaler. Hur man gör det praktiskt kommer jag inte ihåg.

5. Hur gör ni när ni spelar ini stereo?

Beror på vad jag skall spela in. Kolla artikeln som jag länkade till så finns tre bra förslag på hur man spelar in gitarr. Det hänger ju på mickval och placering...

6. Vilket är den svagaste länken i den här produktspecen jag skrev upp?

Jag skulle inte ha några problem att lira med dom grejerna ovan. Det hänger mer på hur man får till uppmickningen och akustiken...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

X/Y är nice på akustisk gitarr när man spelar in till pop/rock tycker jag 😉. Hade jag varit du så skulle jag gjort ett klapptest om du kör X/Y och spelar in på olika enheter. Så kan du kolla på vågformen på de båda kanalerna så att klappen ligger rätt i tid mellan kanalerna. Det skall vara minimal tidsskillnad då det är intensitetsskillnad som X/Y bygger på. Lite tidsskillnad blir det säkert och det gör inte mycket men det kan ju minska risken för fasfel om det blir grov skillnad i tid mellan de inspelade kanalerna.

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...