Jump to content
Annons

Bästa framförandet


Tidpunkt (oregistrerad)

Recommended Posts

Metallica var bäst, men med slayer hack i häl. Men jag tycker personligen att james hetfield kan anstränga sig lite mer på sången, för emellanåt låter det inte alls så bra. Kirk hammet spelade riktigt bra igår.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kollade lite på Metallica och det var fan riktigt dåligt. Stressigt, otajt och blä. Slayer var typ likadana, förutom att ljudet var lite sämre, och de andra två banden är så dåliga att jag inte orkade bry mig. Antar dock att Slayer var bäst för att killen iaf skrek på Angel of Death.

Sen var alla i banden gubbtjocka och alla längst fram i publiken hade två decimeter lång utväxt i sitt svartfärgade, stripiga hår. facepalm1.gif

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på Metallica och det var fan riktigt dåligt. Stressigt, otajt och blä.

Såg du samma konsert som oss andra? Detta var knappast Metallicas bästa konsert genom tiderna men nog var det bra så det räcker och blir över och så tajt ett ttashband kan vara utan att tappa trashen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det obegripligt att Hetfield kan lira som han gör. Öser som fan, attityd i spelet, sjunger och ändå behåller fokus på gitarrspelet. Hans galopperande ihop med den sången så är han oslagbar! Han lirade skiten ur alla som stod på den scenen igår! Skitkul att få se. Har i stort sett ratat dom sen Black Album. Trujillo slet som fasen på basen och Hammet mest oförändrad. Lite väl sönderdränkt i reverb på solona.

Ulrich spelade mindre sämre än på bra länge. Synd att en sån jävla sopa ska gräva ner bandet. Fan han var ju tokhungrig i sina yngre dar. Han är nog den enda trummisen som blir sämre å sämre ju mer live han lirar. Och Metallica är ju ena jävlar på att turnera...

Kul att dom ändå visade vart skåpet skulle stå. En fantastisk setlist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hetfield var väldigt imponerande igår! Aldrig hört Metallica live innan, så blev lite glatt överraskad. Han sjöng betydligt bättre än på skiva tkr jag.

Så Ulrich brukar alltså vara sämre än han var igår? Jag har aldrig hört en professionell trummis dra ett dåligt fill på ett ställe där det inte ens passar in innan igår. Ibland kändes det som om han inte ens visste var i låtarna han var.

Givetvis är han inte så totalt värdelös som jag framställer honom, men jag tycker faktiskt att om man är trummis i ett av världens största band borde man vara betydligt bättre än vad han är. Han gräver ju ner hela bandet som du sa KWS!

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det obegripligt att Hetfield kan lira som han gör. Öser som fan, attityd i spelet, sjunger och ändå behåller fokus på gitarrspelet. Hans galopperande ihop med den sången så är han oslagbar! Han lirade skiten ur alla som stod på den scenen igår! Skitkul att få se. Har i stort sett ratat dom sen Black Album. Trujillo slet som fasen på basen och Hammet mest oförändrad. Lite väl sönderdränkt i reverb på solona.

Ulrich spelade mindre sämre än på bra länge. Synd att en sån jävla sopa ska gräva ner bandet. Fan han var ju tokhungrig i sina yngre dar. Han är nog den enda trummisen som blir sämre å sämre ju mer live han lirar. Och Metallica är ju ena jävlar på att turnera...

Kul att dom ändå visade vart skåpet skulle stå. En fantastisk setlist.

+1 på den! 🙂

Kollade lite på Metallica och det var fan riktigt dåligt. Stressigt, otajt och blä. Slayer var typ likadana, förutom att ljudet var lite sämre, och de andra två banden är så dåliga att jag inte orkade bry mig. Antar dock att Slayer var bäst för att killen iaf skrek på Angel of Death.

Sen var alla i banden gubbtjocka och alla längst fram i publiken hade två decimeter lång utväxt i sitt svartfärgade, stripiga hår. facepalm1.gif

Jag såg Gudfadern igår, bara slutet då. Men orkade inte bry mig att se de första filmerna. Riktigt dåligt ljud. Totalt värdelös och man fattade ingenting.

Antar dock att Scarface är bäst. För där skjuter han mycket. Men den har jag inte heller sett.

Någon som sett ett troll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg du samma konsert som oss andra? Detta var knappast Metallicas bästa konsert genom tiderna men nog var det bra så det räcker och blir över och så tajt ett ttashband kan vara utan att tappa trashen.

Grejen är att de säkert är mycket tajtare om de bara hållet tempot på den vanliga nivån. Spelar man för snabbt är det svårt att hänga med och det märktes väldigt tydligt tyckte jag.

Jag såg Gudfadern igår, bara slutet då. Men orkade inte bry mig att se de första filmerna. Riktigt dåligt ljud. Totalt värdelös och man fattade ingenting.

Antar dock att Scarface är bäst. För där skjuter han mycket. Men den har jag inte heller sett.

Någon som sett ett troll?

Haha, alltså.. Är din poäng att jag måste se HELA konserten för att kunna höra om det lät bra eller dåligt? Jag kollade ändå 15 minuter på Metallica och jag tyckte inte att det lät bra. Jag har sett dem göra mycket bättre ifrån sig andra gånger. Såg på Aftonbladets löpsedel att de fick 5/5 och även mycket diskussion på Facebook så jag var tvungen att kolla själv. Tyckte absolut inte att det var värt det höga betyget. Kan säga som så att jag känner många band som spelar tightare (samtidigt som de röjer som satan) än vad Metallica gjorde här så varför ska jag tycka att det lät bra? Antar att jag bara är kräsnare än vad du är.

Kalla mig för trollollolololol

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på Aftonbladets löpsedel att de fick 5/5 och även mycket diskussion på Facebook så jag var tvungen att kolla själv. Tyckte absolut inte att det var värt det höga betyget. Kan säga som så att jag känner många band som spelar tightare (samtidigt som de röjer som satan) än vad Metallica gjorde här så varför ska jag tycka att det lät bra?

Fram med namnen nu på de "tighta röjande band" du känner så kan vi avgöra just hur kräsen du egentligen är eller hur påverkad av kompistrycket du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, alltså.. Är din poäng att jag måste se HELA konserten för att kunna höra om det lät bra eller dåligt? Jag kollade ändå 15 minuter på Metallica och jag tyckte inte att det lät bra. Jag har sett dem göra mycket bättre ifrån sig andra gånger. Såg på Aftonbladets löpsedel att de fick 5/5 och även mycket diskussion på Facebook så jag var tvungen att kolla själv. Tyckte absolut inte att det var värt det höga betyget. Kan säga som så att jag känner många band som spelar tightare (samtidigt som de röjer som satan) än vad Metallica gjorde här så varför ska jag tycka att det lät bra? Antar att jag bara är kräsnare än vad du är.

Kalla mig för trollollolololol

Gillade mest hur du antog att Slayer var bäst av att ha sett 15 minuter Metallica.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha måste jag bevisa att jag känner tightare band än hur Metallica lät på Ullevi? Ok. Grejen är att jag har jobbat som fotograf i flera år och fotat/webdesignat åt mängder av svenska band inom hardcore och metal-scenen. Och det finns väldigt många talanger som ni antagligen aldrig hört talas om. Såklart kan det vara svårt att hitta livevideos där man både ser och hör bra eftersom det man hittar är filmat av folk i publiken, men namn kan ni ju få.

Några svenska band jag kan nämna som är riktigt tighta och kan röja samtidigt:

Intohimo - Fetingröj med gitarrsvingar, basyxor och hela köret.

You Ate My Dog - Samma sak.

Saving Joshua - Samma sak.

Aim For the Sunrise - Samma sak.

Jesaiah - Samma sak.

Kadawatha - Låter skiva när de spelar live, bästa jag hört. Är egentligen inte ett röjarband men det är ändå mycket som händer på scenen. Studio gjorde en artikel om Daniel Kadawatha för ett tag sen, fast mer om hans skapande och inte hur de är som band. Kolla in den om orkar (mina bilder är med!)

Sen för att inte tala om alla band jag inte känner som är tighta och röjiga, finns ju mängder från UK och USA till exempel. Paramore är ett bra exempel på hur ett band ska vara live. Visserligen spelar inget av banden jag nämnde thrash metal (det "finns" väl inte riktigt längre) men det är ändå musik åt det hårdare hållet. Kan komma på fler band om du verkligen vill.

Kan inte fatta att folk på ett musikforum där många är väldigt kräsna med hur det låter faktiskt tyckte att det lät tight och bra. För jag lovar att jag hört Metallica spela bättre! Jag menar, solon och sånt lät väl bra men det lät inte så samspelt. Ledsen om jag trampade på några tår. :rolleyes:

Edit: Kan tillägga att jag en gång i tiden faktiskt lyssnade på både Metallica och Slayer. Har skivor med dem och vet hur låtarna "ska" låta. Är knappast nåt fan längre men jag tycker ändå att jag vet vad jag pratar om.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha måste jag bevisa att jag känner tightare band än hur Metallica lät på Ullevi? Ok. Grejen är att jag har jobbat som fotograf i flera år och fotat/webdesignat åt mängder av svenska band inom hardcore och metal-scenen. Och det finns väldigt många talanger som ni antagligen aldrig hört talas om. Såklart kan det vara svårt att hitta livevideos där man både ser och hör bra eftersom det man hittar är filmat av folk i publiken, men namn kan ni ju få.

Några svenska band jag kan nämna som är riktigt tighta och kan röja samtidigt:

Intohimo - Fetingröj med gitarrsvingar, basyxor och hela köret.

You Ate My Dog - Samma sak.

Saving Joshua - Samma sak.

Aim For the Sunrise - Samma sak.

Jesaiah - Samma sak.

Kadawatha -

Lyssnade lite snabbt på dessa och blev lite förvånad eftersom de flesta föreföll vara mer pop än hårdrock.Fanns väl några som lät lovande, men chansen att de en dag kommer spela på Ullevi inför 50.000 personer är nog extremt liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är deeet som är problemet. Du kan inte förstå att det finns band som är mindre än Metallica men ändå låter bättre live än just denna Metallica-konsert (det är trots allt bara denna konsert jag snackar om, INTE Metallica över huvud taget). Man kan ju fan inte jämföra Metallicas storlek med så många andra band eftersom Metallica liksom började för en miljon år sen och har varit med och utvecklat en musikstil och släppt hur många skivor som helst. Jättekonstigt att du tar upp det.

Men om du ändå vill veta så gör flera av banden bra ifrån sig. Kadawatha turnerade till exempel med Paramore i USA i nån månad och spelade inför fullsatta ställen varje gång. Intohimo ska också göra en USA-turné med det svenska bandet Blindside som är stora utomlands. You Ate My Dog har varit på flera Europaturnéer etc. Hade de varit från USA hade de antagligen varit mycket större eftersom scenen för sån musik är enormt stor. Man kan såklart inte jämföra dem med ett av de absolut största banden i hela världen men det är ändå mycket bättre än vad de flesta band klarar av. Det tycker jag är imponerande i alla fall!

Ja, speciellt Kadawatha och You Ate My Dog är mer åt det poppigare soundet men kollar du in tex Jesaiah så ska du se att det är väldigt brutalt.

Om jag ska namedroppa några större band som spelar jävligt tight kan jag nämna:

The Dillinger Escape Plan

Meshuggah

Bring Me The Horizon

August Burns Red

Och ett riktigt bra "experimentellt" band som spelar väldigt tight trots att de spelar vissa sjukt svåra grejer: http://www.youtube.com/watch?v=FKQSe3TatPQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Mängder av taktbyten, konstiga riff, sologrejer inblandade i riff etc. Garanterat svårare grejer än det Metallica spelar, det kan nog de flesta höra. Självklart är det ju olika genrer; Metallica (iaf när de blev tyngre) kör ju mer långsamma och tunga riff så min poäng är inte att försöka jämföra banden. Ville bara visa ett tajt liveband när jag ändå var igång och namedroppade. Ljudet är lite muffligt i den videon så detaljerna kan vara svåra att höra. Finns många studiolåtar på YouTube om du vill höra hur det låter. De har ju såklart gjort massor av andra låtar också, inte bara denna. Bara tog den jag gillar bäst och för att det var en rätt bra video.

Ledsen att tråden spåret lite. Jag tyckte bara inte att Metallica gjorde en av sina bättre shower på Ullevi, mest för att tempot var för högt och då är det svårare att spela. Men om du tyckte att det lät skitbra och hade världens upplevelse så är jag glad för din skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mängder av taktbyten, konstiga riff, sologrejer inblandade i riff etc. Garanterat svårare grejer än det Metallica spelar, det kan nog de flesta höra. Självklart är det ju olika genrer; Metallica (iaf när de blev tyngre) kör ju mer långsamma och tunga riff så min poäng är inte att försöka jämföra banden. Ville bara visa ett tajt liveband när jag ändå var igång och namedroppade. Ljudet är lite muffligt i den videon så detaljerna kan vara svåra att höra. Finns många studiolåtar på YouTube om du vill höra hur det låter. De har ju såklart gjort massor av andra låtar också, inte bara denna. Bara tog den jag gillar bäst och för att det var en rätt bra video.

Ledsen att tråden spåret lite. Jag tyckte bara inte att Metallica gjorde en av sina bättre shower på Ullevi, mest för att tempot var för högt och då är det svårare att spela. Men om du tyckte att det lät skitbra och hade världens upplevelse så är jag glad för din skull!

Du skrev ju att du tyckte de var riktigt dåliga, men det var de verkligen inte. Själv skrev jag att de säkert gjort bättre spelningar men detta var helt klart bättre än de flesta förväntat sig. Sen har de ju starka låtar och pondus till skillnad mot de du räknade upp.

Visst spelade bandet som du videolänkade till svårare grejer än Metallica men knappast svårare eller bättre än valfritt progg hårdrockband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev ju att du tyckte de var riktigt dåliga, men det var de verkligen inte. Själv skrev jag att de säkert gjort bättre spelningar men detta var helt klart bättre än de flesta förväntat sig. Sen har de ju starka låtar och pondus till skillnad mot de du räknade upp.

Visst spelade bandet som du videolänkade till svårare grejer än Metallica men knappast svårare eller bättre än valfritt progg hårdrockband.

Ja ok, det är din åsikt och jag håller inte med. Tempot var för högt för att de skulle kunna spela låtarna ens i närheten så bra som de gjorde på skivorna och därför blev det grötigt och otajt. Det är jag heller inte ensam om att tycka, till och med nån annan i tråden skrev nåt om att det lät rörigt. Det var just för att jag läste så varierande reaktioner på Facebook som jag blev nyfiken och bestämde mig för att kolla lite.

Sen försökte jag inte visa ett band som spelar svårare grejer än Metallica, jag ville bara visa ett tight liveband som jag gillar när jag ändå var igång och namedroppade. Och när du skrev att "det var ju inte så svåra grejer" så var jag tvungen att försvara dem då de är väldigt kompetenta musiker, glad att du tog tillbaka det. Men du fattar ju fortfarande inte vad jag skriver. Och sen måste du alltid fly undan med att jämföra storlek på band, låtmaterial, attityd etc. Det är ju en smaksak och har inget med diskussionen att göra. Om ett band spelar tight har inget med smak att göra utan det kan mer jämföras med hur ljudet är. Antingen spelar bandet tight eller så spelar bandet otajt (upptäckte just att jag stavar dessa ord olika). Nu kanske du tycker att det låter bra om thrash metal är otajt och går i racerfart jämfört med hur låtarna är inspelade och DET är en smaksak. Men att bara höra om virvelslaget hamnade samtidigt som gitarren eller lite off har inte med smak att göra utan kräver bara ett aningen tränat öra och lite musikalitet.

Och givetvis kan jag poängtera, för eventuella andra som har svårt att ta in det jag skriver, att det är min personliga åsikt att Metallica var dåliga. Att de var otajta är fortfarande ett faktum, det kan nog vem som helst som lyssnar på musik höra, men huruvida de var bra eller dåliga är upp till var och en att avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kadawatha - Låter skiva när de spelar live, bästa jag hört. Är egentligen inte ett röjarband men det är ändå mycket som händer på scenen. Studio gjorde en artikel om Daniel Kadawatha för ett tag sen, fast mer om hans skapande och inte hur de är som band. Kolla in den om orkar (mina bilder är med!)

Tycker snarare det var lite brötigt än slickt när jag såg dom på sticky, men det tackar jag bara för.

Sjuk jävla sångare och übertalang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara massa soffpotatisar här? Ingen som var på Ullevi?

Själv stod jag mitt i publikhavet och jag måste säga att det var nog en av dom bästa tillställningarna jag varit på. Jag missade Metallica i köpenhamn men jag har aldrig annars sett dom så här jävla bra. Riktigt bra låtval på köpet. Att lyssna på t.ex. The memory remains i TV soffan kanske inte är speciellt upphetsande, men när man står mitt i en kör bestående av 56000 glada strupar som vägrar sluta sjunga reser sig varenda hår.

Slayer har jag aldrig riktigt fattat grejen med även om dom har ett par sköna dängor och dom gjorde ett bra jobb. Sist jag såg dom var dom väldigt trötta så det var en positiv överaskning.

Megadeth - Kvällens besvikelse. Har lyssnat rätt mycket på dom genom åren men aldrig sett dom live tidigare så förväntningarna var kanske lite för högt satta. Sjyssta låtar men ack så tråkiga.

Anthrax lyssnades det på lite i pereferin på en gräsmatta en bit utanför arenan med en öl i näven så kan inte riktigt kommentera.

Men jag måste nog säga att en av höjdpunkterna var när alla banden utom slayer kom in och spelade. Även om Hetfields och Mustaines "kram" såg lite väl krystad ut så trodde jag aldrig jag skulle få se dom två på samma scen spela samma låt. Det var häftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara massa soffpotatisar här? Ingen som var på Ullevi?

Själv stod jag mitt i publikhavet och jag måste säga att det var nog en av dom bästa tillställningarna jag varit på. Jag missade Metallica i köpenhamn men jag har aldrig annars sett dom så här jävla bra. Riktigt bra låtval på köpet. Att lyssna på t.ex. The memory remains i TV soffan kanske inte är speciellt upphetsande, men när man står mitt i en kör bestående av 56000 glada strupar som vägrar sluta sjunga reser sig varenda hår.

Slayer har jag aldrig riktigt fattat grejen med även om dom har ett par sköna dängor och dom gjorde ett bra jobb. Sist jag såg dom var dom väldigt trötta så det var en positiv överaskning.

Megadeth - Kvällens besvikelse. Har lyssnat rätt mycket på dom genom åren men aldrig sett dom live tidigare så förväntningarna var kanske lite för högt satta. Sjyssta låtar men ack så tråkiga.

Anthrax lyssnades det på lite i pereferin på en gräsmatta en bit utanför arenan med en öl i näven så kan inte riktigt kommentera.

Men jag måste nog säga att en av höjdpunkterna var när alla banden utom slayer kom in och spelade. Även om Hetfields och Mustaines "kram" såg lite väl krystad ut så trodde jag aldrig jag skulle få se dom två på samma scen spela samma låt. Det var häftigt.

Metallica är bra live, om inte någon av dom har en dålig dag på jobbet. Men james hetfields röst är inte bra live, jag tror dels det beror på att när dom spelar in skivor så kör han gitarrerna för sig och sången för sig. Och han har garanterat någon form av hjälpmedel så som auto tune , melodyne etc. För jag personligen tycker om när artister försöker göra sina live framträdanden så likt studio albumet som möjligt. Och jag tycker också att man kan begära det av metallica

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

????????

Ja det jag menade var att dom är grymma rent musikaliskt( om inte någon har en dålig dag på jobb, som bla lars ulrich hade på ullevi) men james röst är inte bra live. Det är för stor skillnad live mot studio. Innan jag själv började med inspelning, så visste jag inte att det fanns antares auto tune , melodyne etc som kan förbättra röst osv. Så när man ser framträdanden idag som låter så olik studio versionen ,kan man nästan misstänka vad som har används i studion.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

men james röst är inte bra live. Det är för stor skillnad live mot studio. Innan jag själv började med inspelning, så visste jag inte att det fanns antares auto tune , melodyne etc som kan förbättra röst osv. Så när man ser framträdanden idag som låter så olik studio versionen ,kan man nästan misstänka vad som har används i studion.

Mvh

eeh..

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men du tycker hetfield e kass live?

Sedan undrar jag vad vitsen är att en livespelning ska låta så exakt likt skivan som möjligt? Då kan man ju likagärna slänga på plattan i PA:t medans dom står å visar upp sig.. Det är väl ingen hemlighet att man använder allehanda trix och knep i studion. Det gör varenda band och det borde ju bli ett problem för alla som nångång ställer sig på scen.

Jag tror heller inte att Melodyne fanns 1986 eller att dom använde något liknande på den tiden, men om jag har fel ursäkar jag mig väldigt mycket!

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det jag menade var att dom är grymma rent musikaliskt( om inte någon har en dålig dag på jobb, som bla lars ulrich hade på ullevi) men james röst är inte bra live

Jodå den är kanon även om allt inte alltid sitter som det ska, men grejen med live-spelningar är ju att det skilja sig från skiva och ha en extra nerv, annars blir det ju dötråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Definition av kass?... Hetfiled sjunger väl rätt tonsäkert för det mesta.

Men det han har tappat är tyvärr medaljens baksida med att gå från en alkoholiserad aggrosångare med growlkvalitéer till en nykter snäll herre (i rösten) Han har tyvärr inte kvar denna grova söndersupna/skrikna röst.

Visst han briljerar då & då. Men oftast så är det pappa sunwing...

Men han öser ju inte mindre för det.

Och vad det gäller Ulrich så var det nog inte så att han hade sina sämre dar. Tvärtom. Det var det "bästa" (minst sämst) han presterat på bra länge. JA han är väldigt mkt sämre än det han presterade på Ullevi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...