Jump to content
Annons

manual Kontakt 4


kristian j

Recommended Posts

Annons

Schysst, och träffande. Efter denna skrattatack så upptäckte jag att nu är det nog läggdax för längesen.

OT: He he ☺️

OnT: @kristian j: vad var det för frågor du hade nu'rå?

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: He he ☺️

OnT: @kristian j: vad var det för frågor du hade nu'rå?

Många, men alldeles nyss kunde jag inte klura ut hur jag ska få alla kanaler att låta när jag har "key editor" öppen. Då låter bara den som är öppnad.

Kan man göra "griden" (nätmönstret) tydligare i key editor.

Eftersom jag haft Logic tills nu så försöker jag göra allt som förut. Ganska lika men ändå olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många, men alldeles nyss kunde jag inte klura ut hur jag ska få alla kanaler att låta när jag har "key editor" öppen. Då låter bara den som är öppnad.

Kan man göra "griden" (nätmönstret) tydligare i key editor.

Eftersom jag haft Logic tills nu så försöker jag göra allt som förut. Ganska lika men ändå olika.

Om det är i Cubase (misstänker det eftersom du nämner att du har kört Logic tidigare), så har du kanske aktiverat sololyssningen i editorn (uppe till vänster i Key Edit-fönstret)? Då hörs bara spåret som du editerar. Sådant står i Cubase-manualen och inte Kontakt-manualen... 😉

Färger och annat i Cubase, ställer du in under File/Preferences, längst upp under Appearance.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är i Cubase (misstänker det eftersom du nämner att du har kört Logic tidigare), så har du kanske aktiverat sololyssningen i editorn (uppe till vänster i Key Edit-fönstret)? Då hörs bara spåret som du editerar. Sådant står i Cubase-manualen och inte Kontakt-manualen... 😉

Färger och annat i Cubase, ställer du in under File/Preferences, längst upp under Appearance.

Ja, ja, ja, blandat ihop, blandat ihop!! Just såg just den aktiveringan.

Jag menade istället (Kontakt 4): välj "String Ensamble" Där kan jag välja olika artikulationsinställningar. Men då jag väljer; "sustain" tex. så hoppar det över till "pizzicato" rätt som det är, sedan till "tremolo" av sig självt. Det är uppenbarligen så ett det finns något i filen som aktiverar, men vad???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja, ja, blandat ihop, blandat ihop!! Just såg just den aktiveringan.

Jag menade istället (Kontakt 4): välj "String Ensamble" Där kan jag välja olika artikulationsinställningar. Men då jag väljer; "sustain" tex. så hoppar det över till "pizzicato" rätt som det är, sedan till "tremolo" av sig självt. Det är uppenbarligen så ett det finns något i filen som aktiverar, men vad???

Om det ändras när du spelar så är det nog för att du kommer åt keyswitches när du spelar...aktivera piano-grejen så att du ser vart de finns på ditt keyboard så är det lättare att undvika dem.

Du kan ju styra artikulationerna med tangenter, oftast längst till vänster...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ändras när du spelar så är det nog för att du kommer åt keyswitches när du spelar...aktivera piano-grejen så att du ser vart de finns på ditt keyboard så är det lättare att undvika dem.

Du kan ju styra artikulationerna med tangenter, oftast längst till vänster...

keyswitches, eh? Jag hittade några fluglortar på "instrument track" Är det det? Då jag tog bort dem upphörde problemet. Man var kom de ifrån? Har jag tryckt på något?? (som vanligt)!

Link to comment
Dela på andra sajter

keyswitches, eh? Jag hittade några fluglortar på "instrument track" Är det det? Då jag tog bort dem upphörde problemet. Man var kom de ifrån? Har jag tryckt på något?? (som vanligt)!

Hittar inte keysw. Kom på att keyswitch är en nödvändig sak i stråk där man vill växla emellan alternativen. Men hur hitta?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka på det som ser ut som ett piano så du får upp klaviaturet...då ser du alla keyswitches som färgade tangenter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka på det som ser ut som ett piano så du får upp klaviaturet...då ser du alla keyswitches som färgade tangenter...

Yep, tror jag fått till det. Det är tangenterna längst till vänster som representerar respektive artikulation.

Utmärkt! Det går framåt!!...................lite sakta iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har köpt ett bibliotek från EastWest för kanske 2 år sedan eller något ditåt, så drivs det av en player från NI. EastWest har senare utvecklat en egen motor som heter Play.

Du kan uppgradera till Play (som bland annat, till skillnad från NI-motorn, är 64-bitskompatibel) om du går in på EastWests hemsida. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Efter en lång tid med Kontakt 4 så är det fortfarande mycket oklart, helt enkelt därför att det är roligare att göra musiken än att tränga sig in i "instrument edit mode" för att ta ett exempel. Man skulle gå kurs.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...