Jump to content
Annons

Vill bygga en sån här!


tvåtakt

Recommended Posts

Satt med en kompis å ritade gitarrer och jag satt å kollade på den här i typ tre timmar i sträck å var lite halvt tagen av va jävla snygg den var.

gitarrfan.jpg

Grejen är att jag är sjukt sugen på att ha en gitarr som ser ut som en blandning av Explorer och V.

Helt vit, med endast stall-pickup (EMG 81) och bara volym för den och inget annat, ingen svaj heller. Lyckas jag med att bygga den kanske jag bygger en med svaj också.

Det bästa är nog ändå att jag aldrig byggt en gitarr, men formen är ju så enkel att vilken apa med ADD som helst skulle kunna såga efter ett par raka linjer liksom.

Så vad jag behöver är alltså delar... Jag skulle behöva en kropp med färdiga hål för hals och en mick, som är tillräckligt stor att göra den med. Jag har letat men det verkar som att dom flesta är bara tillräckligt stora för att bygga typ strator med... Och halsmässigt så duger typ vilken Explorer-hals som helst, men om jag skulle vara extra noga så vill jag ha sågtands-"prickar". Skruva ihop den själv borde jag kunna göra, och färga (duger det med vilken spray som helst följt av lack??)också, fast elektroniken lär jag nog låta någon annan sköta, och att jag skulle kunna lämna in den för allmänt överseende å intonering å sånt där som jag är ganska kass på...

Hjääälp!

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu... Att göra egna hål är typ inget jag vill ge mej på.

Och idén att kapa en Explorer känns lite konstigt, plus att det lär vara "rätt" Explorer med vassa kantar å inte en sån där som det var bild på tidigare.

Och dessutom ska jag bara ha en pickup with stallet, ingen vid halsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu... Att göra egna hål är typ inget jag vill ge mej på.

Och idén att kapa en Explorer känns lite konstigt, plus att det lär vara "rätt" Explorer med vassa kantar å inte en sån där som det var bild på tidigare.

Och dessutom ska jag bara ha en pickup with stallet, ingen vid halsen

vill och vill. antingen så vill du bygga en gitarr (vilket rubriken gör gällande) eller så vill bara ha en gitarr som ser ut på det sättet (för det är väl inte själva sågningen du verkligen drömmer om)?

kamma dig, skaffa kunskap, handla virke och bygg gitarren (eller åtminstone kroppen) från grunden. då har du något att vara stolt över (eller åtminstone kvalitétsvirke att elda med när höstkylan kryper in på knuten.) finns mängder av klipp på youtube med all nödvändig information för att bygga en elgitarr.

för övrigt: du kan använda "vanliga sprayburkar" när du lackar. tänk på att du måste låta klarlacken torka länge innan du ger dig på våtslipning och polering.

jaja, det är bara ett tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu... Att göra egna hål är typ inget jag vill ge mej på.

Och idén att kapa en Explorer känns lite konstigt, plus att det lär vara "rätt" Explorer med vassa kantar å inte en sån där som det var bild på tidigare.

Och dessutom ska jag bara ha en pickup with stallet, ingen vid halsen

då kan du ju limma dit en träbit och spackla igen hals hålet innan du målar och lackar kroppen. kanterna kan du ju slipa till som du vill ha dem.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Protest!

Eller hmmm, njae... kanske inte ska va glädjedödare, men mot formen protesterar jag lite 🙂 . Tänk på att den blir omöjlig att spela på om man inte står upp och har den hängande i band. Försöker man sitta med den, så halkar halsen obönhörligt ned mot benet. Talar av egen erfarenhet då brorsan under inflytande av promillen helt sonika sågade till en Hagström så den blev som en mandolin 😳 . Såg visserligen lite småfräck ut, men totalt värdelös att spela på.

Redigerat av dman
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det är jag fullt medveten om!

Faktum är att när jag och kompisen hade spekulerat i vad den skulle kunna heta så kom han på det ganska klockrena namnet Road Warrior efter Mad Max 2. Ingen studiogitarr alltså.

Och blir gitarren skitdålig, vilken den antagligen kommer bli, kan man ju göra "skithäftiga" heavy metal musikvideos med den. Köra runt runt på nån grusplan å låtsas spela skrikgitarrsolon på taket hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Die Hard (oregistrerad)

Jadu... Att göra egna hål är typ inget jag vill ge mej på.

Du vill bygga en gurakropp men du vågar inte ens dig på att borra hål? :rolleyes:

Som sagt var köp en kropp och såga till den då om du vill ha en sån ful kropp. Men hey det är ditt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är de gjorda av då? Trädasslock? :rolleyes: Äkta brunbesprutade? 😆

ähh! det har jag iförsejj ingen koll på.... men det finns flera stycken på youtube som har provat dem och dem låter faktist ganska bra. Fast man vet förståss inte vad det e för kvalitet på trät 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

ähh! det har jag iförsejj ingen koll på.... men det finns flera stycken på youtube som har provat dem och dem låter faktist ganska bra. Fast man vet förståss inte vad det e för kvalitet på trät 😉

Ju billigare det är, desto billigare trä är det. Vet inte om det stämmer men det brukar stå på vissa forum att Agathis som används i billiga guror är samma trädslag som de brukar använda till dörrar i lägenheter i USA. Oavsett, så är det ingen vidare kvalitet och billig mahogny är inte så mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...